Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

IoT utvecklar skolan

Det Vinnova-finansierade projektet IoT Hub Skola ska via sensorer och data samla in imformation och på sikt kunna förändra skolans miljö både för elever och lärare.

Text Emilia Piensoho Foto Adobestock 24 maj 2018 it i skolan

liten pojke målar en dinousarie gjord i trä i grön färg.jpg

– Genom att utnyttja möjligheterna som IoT för med sig blir det möjligt att förstå lärprocesser mer detaljerat och fördjupat än idag. Data via IoT och andra datakällor i kombination med god visualisering gör det möjligt att se processer på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. Samtidigt kommer vi, med hänsyn till elevers och skolpersonals integritet, hela tiden göra en avvägning av den mängd data vi samlar in och den nytta data har, säger Carl Heath, ledare av projektet och ansvarig för digitalisering och lärande på Rise.

I arbetet ska Rise ta hjälp av sensorer, högfrekvent mätning och analyser i syfte att bygga ny kunskap hur undervisning sker, hur skolan är organiserad och därmed bidra till skolans och elevernas utveckling.

– Om du till exempel skriver matteprov i ett klassrum med buller utanför så kommer det påverka resultatet. Om vi samlar in data om buller i olika klassrum och ser olika nivåer under olika tider på dagen kan man kanske lägga schema efter det, säger Åsa Blide Larsson, utvecklingsledare i Kungsbacka kommun.

Arbetet kommer att ske genom tre olika processer som körs parallellt:

  • Ökad kunskap och förståelse om strategi, standardisering, modeller och juridik.
  • Alternativ testing och analys.
  • Utveckling och upprättandet av en IoT-hubb för skolan.

Projektet sker i samverkan mellan Rise, Kungsbacka, Västervik, Lidingö, Skellefteå, NTI-gymnasierna, Stockholms Universitet och Microsoft. Det startar till sommaren och pågår under tre år med en budget på 24 miljoner kronor.

Senaste nytt

AI löser säkerhetshot

20 mars 2019

Bristen på it-säkerhetspersonal gör att allt fler företag söker nya lösningar. Som att ta hjälp från externa leverantörer, investeringar i automatiserade säkerhetslösningar via AI, samt allt större satsningar på utbildning av anställda som arbetar med it-säkerhet.

Bisyssla i 3D

20 mars 2019

3D-bilder av humlornas fasettögon avslöjar varför stora individer ser bättre än små. Extra god syn framåt och uppåt gör det lättare att upptäcka blommor på långt håll samt att hitta små blommor. Kunskapen hjälper forskarna förstå hur pollineringen påverkas i olika klimatzoner.

Skolans nya stress

19 mars 2019

Idag ska åtta av tio lärare dokumentera elevernas lärande i en lärplattform. Nu visar en rapport från Lärarförbundet att plattformarna fungerar dåligt och spär på lärarnas arbetsbelastning.

Bättre koll på elen

19 mars 2019

Öresundskraft använder sig av en teknik som gör att ledningarna håller koll på om det kommer ett strömavbrott. Med hjälp av lösningen ska bolaget kunna agera snabbare och framöver även kunna undvika avbrott.

Passar perfekt i 3D

18 mars 2019

De flesta har väl stått i ett provrum och undrat om kläderna är måttade efter Snövits sju dvärgar. För e-handelskunder blir lösningen att beställa hem flera plagg och skicka tillbaka de som inte passar, vilket är ett växande miljöproblem. Avatarer och 3D öppnar nya möjligheter att hitta rätt storlekar.

SKL:s plan till regeringen

18 mars 2019

Idag har regeringen tagit emot SKL:s nationella handlingsplan för digitalisering av skolan. I rapporten finns totalt 18 konkreta initiativ som ska ta tillvara digitaliserings möjligheter.