Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

GDPR utmanar e-handeln

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 15 november 2018 säkerhet

slar-in-fina-julklappar.jpg

– Skälen kan vara många, men i många fall är konsumenterna inte deras egentliga kunder utan andra företag som köper riktade annonser eller andra tjänster. Makten över kunddata ger företagen möjlighet att få konsumenternas förtroende, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte, om årets upplaga av rapporten Global Mobile Consumer Survey, The Nordic Cut från Deloitte.

Trots oron över hur data kan användas accepterar mer än hälften av nordiska konsumenter alltid eller nästan alltid företagens villkor för registrering och köp utan att läsa dem. Norska konsumenter tycks bry sig minst, i Finland och Sverige är man lite mer noggrann och konsumenterna i Danmark är de mest försiktiga, skriver Deloitte i ett pressmeddelande.

Otydlig information

Undersökningen visar att konsumenterna inte känner till vilken typ av exponering de faktiskt har på internet. Flera företag informerar inte om varför man behöver konsumenternas uppgifter och den information som finns är ofta svår att förstå.

När det gäller att skydda sina fysiska datorer eller smartphones är konsumenterna mer medvetna. Mer än tre fjärdedelar av smartphone-ägare använder en kod eller ett lösenord och 45 procent använder sina fingeravtryck. Framöver kommer emellertid fingeravtryck enligt rapporten troligen att ersättas med ansiktsigenkänning.

Senaste nytt

150 mkr till kommuner

24 februari 2020

För att stärka användningen av tekniska hjälpmedel inom äldreomsorgen ska tio modellkommuner under tre år fokusera på lösningar som kan spridas vidare. Under våren kommer de tio kommunerna att utses.

AI mot bröstcancer

24 februari 2020

Ett forskarteam på Karolinska universitetssjukhuset ska utveckla ett AI-system för att utveckla bilddiagnostiken inom bröstcancer. Forskningen görs möjlig via ett anslag på 20 miljoner kronor.

Test med e-krona

21 februari 2020

Sveriges riksbank startar ett pilotprojekt för att få fram en e-krona. De tekniska lösningen kommer att baseras på en privat blockkedja. 

Ett grönare internet

21 februari 2020

Det uppkopplade livet ökar utsläppen av växthusgaser. Nu har forskare vid Chalmers utvecklat ett datachips som kan minska energiförbrukningen i fiberoptiska kommunikationssystem med 70 procent utan att försämra prestandan.

EU:s plan för AI

20 februari 2020

Europeiska kommissionen har publicerat en övergripande digital strategi för EU, en strategi för användning av data och en vitbok på åtgärder för hur unionen ska utvecklas inom AI.

Rapport om videovård

19 februari 2020

Vårdbesök via video är mest populärt hos yngre och i storstadsregioner. Men läkare ser en fara i att digital vård kan överutnyttjas. För att utveckla arbetet krävs delad patientdata och en samlad nationell statistik. Det visar en ny rapport.