Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

GDPR utmanar e-handeln

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 15 november 2018 säkerhet

slar-in-fina-julklappar.jpg

– Skälen kan vara många, men i många fall är konsumenterna inte deras egentliga kunder utan andra företag som köper riktade annonser eller andra tjänster. Makten över kunddata ger företagen möjlighet att få konsumenternas förtroende, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte, om årets upplaga av rapporten Global Mobile Consumer Survey, The Nordic Cut från Deloitte.

Trots oron över hur data kan användas accepterar mer än hälften av nordiska konsumenter alltid eller nästan alltid företagens villkor för registrering och köp utan att läsa dem. Norska konsumenter tycks bry sig minst, i Finland och Sverige är man lite mer noggrann och konsumenterna i Danmark är de mest försiktiga, skriver Deloitte i ett pressmeddelande.

Otydlig information

Undersökningen visar att konsumenterna inte känner till vilken typ av exponering de faktiskt har på internet. Flera företag informerar inte om varför man behöver konsumenternas uppgifter och den information som finns är ofta svår att förstå.

När det gäller att skydda sina fysiska datorer eller smartphones är konsumenterna mer medvetna. Mer än tre fjärdedelar av smartphone-ägare använder en kod eller ett lösenord och 45 procent använder sina fingeravtryck. Framöver kommer emellertid fingeravtryck enligt rapporten troligen att ersättas med ansiktsigenkänning.

Senaste nytt

Mest googlat

12 december 2019

Älska mig för den jag är, Greta Thunberg, Iphone 11 och Aperol Spritz. Så googlade svenskarna 2019.

Ny koll av myndigheter

11 december 2019

Nu ska Skatteverket, Åklagarmyndigheten, Kustbevakningen, Kriminalvården och Tullverket granskas för att se om de har tillräckliga rutiner för att detektera och rapportera incidenter rörande personuppgifter. 

Missen med RPA

11 december 2019

Det finns stora förhoppningar bland företag om möjligheterna med RPA och intelligent automation. Samtidigt har nästan 70 procent glömt bort ett av de viktigaste resultaten av effektiv automatisering.

It-strul för 30 mdr

10 december 2019

Hela 34 minuter om dagen spenderar medlemmarna i fackförbundet Vision på it-lösningar som inte fungerar. Den sammanlagda tiden har ökat sedan den senaste undersökningen och totalt beräknas tidsåtgången kosta 30 miljarder kronor om året.

Volvos viktiga provtur

10 december 2019

Autonom kollektivtrafik är en förutsättning för framtidens hållbara städer. Nu testar Volvo för första gången sin självkörande buss under verkliga förhållanden.

Klarnas bedrägerimöte

9 december 2019

Betalningsleverantören Klarna samlar branschen för att diskutera åtgärder mot onlinebedrägerier. MSB, Finansinspektionen och Sveriges storbanker deltar i samtalen.