Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

GDPR utmanar e-handeln

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 15 november 2018 säkerhet

slar-in-fina-julklappar.jpg

– Skälen kan vara många, men i många fall är konsumenterna inte deras egentliga kunder utan andra företag som köper riktade annonser eller andra tjänster. Makten över kunddata ger företagen möjlighet att få konsumenternas förtroende, säger Jonas Malmlund, partner på Deloitte, om årets upplaga av rapporten Global Mobile Consumer Survey, The Nordic Cut från Deloitte.

Trots oron över hur data kan användas accepterar mer än hälften av nordiska konsumenter alltid eller nästan alltid företagens villkor för registrering och köp utan att läsa dem. Norska konsumenter tycks bry sig minst, i Finland och Sverige är man lite mer noggrann och konsumenterna i Danmark är de mest försiktiga, skriver Deloitte i ett pressmeddelande.

Otydlig information

Undersökningen visar att konsumenterna inte känner till vilken typ av exponering de faktiskt har på internet. Flera företag informerar inte om varför man behöver konsumenternas uppgifter och den information som finns är ofta svår att förstå.

När det gäller att skydda sina fysiska datorer eller smartphones är konsumenterna mer medvetna. Mer än tre fjärdedelar av smartphone-ägare använder en kod eller ett lösenord och 45 procent använder sina fingeravtryck. Framöver kommer emellertid fingeravtryck enligt rapporten troligen att ersättas med ansiktsigenkänning.

Senaste nytt

Nya Wikipedia

30 september 2020

För första gången på över tio år ska Wikipedia få ett nytt utseende. Förhoppningen är att allt ska vara klart lagom till sajten firar 20-årsjubileum 2021.

Explosion av ddos

30 september 2020

Under 2020 har det genomförts fler ddos-attacker än någonsin tidigare. Attackerna har även blivit starkare, då de ökat med 2851 procent i kapacitet sedan 2017.

Rekord för wearables

29 september 2020

Globala marknaden för wearables kommer växa med 14 procent i år, en stigande utveckling som väntas fortsätta de kommande åren. Mest populära är hearables. Det menar analysföretaget IDC.

Faran med smittspårning

29 september 2020

Forskare i Sverige och Danmark har hittat svagheter i digitala verktyg för spårning av covid-19. Datahanteringen och integriteten är två problem med de offentligt finansierade apparna.

Hör bra med 3D

28 september 2020

200 miljoner människor över 65 år lider av nedsatt hörsel. Det vill forskare tackla med en billig 3D-printad hörapparat.

Virus i Google Maps

28 september 2020

Efter en uppdatering av Google Maps kommer det bli möjligt att se antal covid-19-fall i ett utvalt område. Det skriver Google i en bloggpost.