Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Favoriter hotar integriteten

Våra mobilappar bildar unika digitala fingeravtryck som kan säljas vidare både till annonsörer och för politiska påverkansoperationer. I värsta fall kan informationen bli ett smörgåsbord för utpressare och bedragare, visar forskning vid Lunds tekniska högskola.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 19 november 2018 säkerhet

smartphone-med-gulliga-appar.jpg

– I en population på 3,5 miljoner användare var 99.7 procent unika i vilka appar man använde. Därför blir informationen om fingeravtryck snabbt en fråga om hur en persons integritet ska skyddas, säger Håkan Jonsson, doktor i datavetenskap vid Lunds tekniska högskola, LTH, i ett pressmeddelande.

Håkan Jonssons forskning visar att en illvillig person bara behöver använda fyra appar från en mobilanvändare, valda efter popularitetsrankning, för att kunna återidentifiera över 90 procent av användarna via det digitala fingeravtrycket.

Annonsörer och kriminella

Via fingeravtrycket kan man avgöra en persons ålder, kön, religion, sexuell läggning. Det som tidigare betraktades som statistik är idag mycket känslig information, eftersom en individs identitet kan avslöjas och utnyttjas i ovälkomna reklamsammanhang, påverkanskampanjer eller något ännu värre

Det absolut största caset för insamling av denna typ av data är en mångmiljardbusiness - annonsmarknaden.

håkan jonsson , doktor i datavetenskap, ltu

– Ett annat potentiellt missbruk är utpressning eller identitetsstöld. Om du har Tinder och är gift. Men de är ju mer direkt kriminella och inte lika omfattande. Jag anser att annonseringsfallet är det absolut viktigaste.

GDPR en nyckel

Många app-konstruktörer samlar in data från telefonen och säljer vidare till annonsörer via de unika fingeravtrycken. Informationen hamnar i databaser med uppgifter om miljoner användare.

EU-länderna anser att tredjepartsaccess till personlig data som känsligt, och respekt för privatlivet står med i organisationens konvention om mänskliga rättigheter.

– GDPR kom till för att säkerställa att denna rättighet uppfylls av alla som vill samla in data om personer. Det absolut största caset för insamling av denna typ av data är en mångmiljardbusiness - annonsmarknaden, avslutar Håkan Jonsson.

Senaste nytt

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov raknar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo. 

När käppen blir robot

20 augusti 2019

En mobil robotkäpp kan hjälpa framförallt äldre med balans- och hållningssvårigheter att ta sig runt på ett säkert sätt. Det hoppas ingenjörerna bakom käppen Canine.

Bilnavigering i 3D

19 augusti 2019

Nu kan du snart köra en bil, vars instrumentpanel är i 3D. Inga glasögon behövs och displayen funkar oavsett vilken vinkel du tittar från.

Unga vill till it

19 augusti 2019

Var femte svensk vill byta yrke och de allra flesta drömmer om en ny karriär inom it-branschen. Det visar en SIFO-undersökning om framtidens arbetsmarknad.

5G mobilens räddning

16 augusti 2019

Försäljningen av smarta mobiler minskar med 2,5 procent under 2019. Det är först under 2020 som det kommer att ske en ökning, och det sker i samband med introduktionen av 5G. Det uppger analytikerfirman Gartner. 

Plattor mot hjärtsvikt

16 augusti 2019

Om patienter med hjärtsvikt får tillgång till sin information hemma, blir de tryggare och gör inte lika många sjukhusbesök. Det konstaterar Skånes universitetssjukhus i en ny undersökning.