Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bankgirots nya betalningar

Bankgirot har drivit samhällsutvecklingen med smarta, finansiella tjänster sedan 1959. Efter Bankid och Swish är nästa steg betalningar i realtid i form av open payments inom och framöver även utanför Sveriges gränser. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock, bankgirot 23 november 2018 digit

kulram-i-glada-farger-2.jpg

– Det är lite svindlande vad bra samarbeten kan åstadkomma, där bankerna i Sverige som ligger bakom utvecklingen av Swish. Varje dag förmedlas sex miljoner transaktioner genom Bankgirots betalningsystem till ett värde av 68 miljarder, säger Jeanette Jäger, vd för Bankgirot om tillväxten för enkla realtidsbetalningar som hittills ökat med 45,5 procent under år 2018 med en fortsatt stark tillväxt.

Bankgirot-Jeanette-jäger_3.jpg

Jeanette Jäger, vd för Bankgirot.

Swish bygger på Bankgirots realtidsplattform och betalningssystem BiR och är ett av bevisen för att svensk fintech är ledande i världen och Bankgirot det mest erfarna bolaget inom svensk fintech, enligt en ny studie från Handelshögskolan i Stockholm.

– Vårt uppdrag är att utveckla myndighetsreglerade, effektiva plattformar för betallösningar och det gör vi i nära samarbete med de stora affärsbankerna. Ju större samarbeten och nätverkseffekter, desto större blir nyttan. Svensk fintech var också tidigt ute med digital innovation, till exempel var Sverige ett av de första länderna i världen med internetbanker.

Vårt initiativ för kundnytta har skapat helt nya möjligheter för många andra verksamheter.

jeanette jäger , vd, bankgirot

Summan större än delarna

Jeanette Jäger ser en lång tradition bakom dagens utveckling.

– Tillgången på kompetens och kapital i kombination med att vi är teknik- och innovationsbenägna gör Norden till en fintech-hubb med Sverige i ledarposition. Min personliga teori är att vi har en mycket lång tradition av att dela med oss och samarbeta, och den delakulturen har vi med oss till organisationer, akademi och näringsliv. Resultatet blir innovation som föder innovation och den summan blir större än delarna.

Bankgirots digitala utvecklingskurva är resultatet av just samarbete, co-creation, och visionär anpassningsförmåga. Från att bolaget driftsatte sina första datorer för drygt 50 år sedan, till lanseringen av autogirot på 1970-talet, och utvecklingen av OCR-numret för elektronisk inläsning av betalningsavier. Men rosen på tårtan är nog den lösning som på många sätt drivit samhällsutvecklingen under 2000-talet.

– Precis som Swish är mobilt Bankid ett bankgemensamt initiativ med målet att förenkla för kunderna. Över tid har Bankid möjliggjort en lång rad andra tjänster, som att kunna deklarera på nätet och hela utvecklingen av e-tjänster inom näringsliv och förvaltning. Vårt initiativ för kundnytta har skapat helt nya möjligheter för många andra verksamheter.

Internationell infrastruktur

Nu arbetar Bankgirot vidare med utvecklingen av open payments, alltså enkla och snabba betalningar inom och i framtiden kanske också utanför Sveriges gränser.

– Betalningar i realtid transformerar hela den globala betalmarknaden, där exempelvis EU-kommissionen och Europeiska Centralbanken, ECB, på olika sätt driver utvecklingen av landsöverskridande betalningsinfrastrukturer. Bankgirot deltar och arbetar bland annat med lösningar för att kunna följa transaktionerna mellan de finansiella institutionerna i olika länder, som ett sätt att förekomma brottslig verksamhet. Här har vi precis gjort en pilottest som visar att det går att hitta flöden som ser misstänksamma ut.

Jeanette Jäger återkommer till betydelsen av samarbete för förenklade betalrutiner.

– Det är alla duktiga, kompetenta, seriösa och hårt arbetande medarbetare hos oss och bankerna som får allt detta att fungera, avslutar hon.

Rekommenderad läsning

svart-att-prata.jpg video

Datorn läser dina tankar

18 apr 2018 digit

MIT-forskare har utvecklat ett datorgränssnitt som kan transkribera ord som användaren formulerar för sig själv, subvokaliserar, men inte uttalar högt. Lösningen öppnar bland annat för en ny och sömlös användning av appar och sökmotorer.

portmonna-med-prickar.jpg

Dina banker på ett ställe

30 jan 2018 digit

Med Danske Banks nya mobilbank får kunderna överblick över alla sina konton i alla olika banker.

en ljus och en mörk hund står på gräset på en kulle.jpg video

Ica säkrar med big data

4 jan 2018 digit

Ekosystem och big data ger framgång för Ica försäkring, som lanserades för två år sedan. Senaste tillskottet är en djurförsäkring.

bank i en gammal cowboy-stad.jpg

Collector Bank trivs i Azure

8 nov 2018 digit

Collector Bank ser sig som ett it-bolag med banklicens. På banken jobbar medarbetare agilt i Azure och man räknar med att snart ha all sin verksamhet i molnet. Det innebär att kod kan skapas och testas på några minuter och att tjänster snabbare kan erbjudas till kunder.

skyddhjalmar-pa-rad.jpg

AFA Försäkring väljer O365

28 jan 2019 digit

Med införandet av Office 365 och Windows 10 vill AFA Försäkring erbjuda medarbetare, konsulter och gäster nya möjligheter. Samtidigt får it-avdelningen ett helt annat uppdrag.

ia-guld-for-banker.jpg

Bankens bästa affär

17 aug 2018 digit

Med användningen av intelligent automatisering, IA, kan bank- och finanssektorn öka sina globala intäkter med drygt 500 miljarder dollar. För att komma dit behövs helheten robotar, AI och automatisering av affärsprocesser som stödjer verksamhetens affärsmål, enligt en ny rapport.

brutit-benet-pa-semestern.jpg

AI-revisorer försäkrar

8 jan 2019 digit

Länsförsäkringar har startat ett tvåårigt forskningsprojekt för att effektivisera sin revision med hjälp av AI. Målet är dels att frigöra arbetstid för medarbetarna, dels att erbjuda försäkringstagarna bättre handläggning.

olika valutor uppradade.jpg

Blockkedja för bankjätte

17 jan 2019 digit

2 200 miljarder kronor. Det är värdet på de pengar som den brittiska banken HSBC växlade med hjälp av blockkedjor under 2018 och blir därmed en av de första storbankerna att på allvar pröva tekniken.

norsk flagga på båt.jpg

Big data på DNB

25 mar 2019 digit

Med big data, AI och RPA ska bankerna återupprätta kontakten med sina kunder. Sedan internetbanken såg dagens ljus har banker blivit sämre på att ta vara på sina kunders behov, men med ny teknik finns alla möjligheter att på ett säkert sätt skräddarsy sina tjänster för oss konsumenter.