Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ett år med SEB:s chattbot Aida

För drygt ett år sedan lanserade SEB chattbotten Aida. Från att framförallt ha jobbat med interna ärenden ska nu Aida lära känna kunderna allt bättre, både för att bredda sitt register och för att bli en personifierad AI-medarbetare på kundtjänst.

Text Tim Leffler Foto SEB 27 december 2017 digit

Amelia pa SEB.jpg

En sak vi har märkt är att personer som kanske inte brukar höra av sig till banken gärna chattar med Aida, säger Erica Lundin, teamledare för SEB:s Center of Excellence for Aida.

Ett års erfarenhet

I början av 2017 fick Erica Lundin i uppdrag att sätta ihop ett team som skulle jobba med det senaste tillskottet till medarbetarstaben – AI-botten Amelia. Amelia är utvecklat av it-företaget Ipsoft för att avlasta den interna it-servicedesken.

Vi döpte om henne till Aida. Aida som ju börjar på AI och som i aid, engelskans ord för hjälp. Men också inspirerat av SEB:s första kvinnliga medarbetare från början av 1900-talet och som hette Alida, berättar Erica Lundin.

Läs mer: Telias chattbottar tar över kundmötet

I slutet av 2016 var det skarpt läge och botten lanserades även för SEB:s kunder. Men framförallt har Aida arbetat internt, som till exempel med att låsa upp stängda Windows-konton för medarbetare.

Vi kanske inte är den första banken i världen att prova en sådan här smart chattbot externt men vi är rätt så tidiga. Det viktiga är att våga skeppa ut den och testa för att se vad som efterfrågas och hur kundbemötandet fungerar. Nu har vi något att bygga vidare på, säger Erica Lundin.

Svenska för AI-bottar

Innan Aida kunde lanseras externt behövde hon dock lära sig svenska eftersom hon från början hade engelska som modersmål. Som läroböcker fick hon bland annat tillgodogöra sig oändliga mängder svenska nyhetstexter och när svenskan väl började sätta sig var det dags för Erica Lundin och hennes team att ta över.

Läs mer: Patienterna föredrar chattbottar

En av vinsterna med en sådan här chattbot som har ett neuralt nätverk är att det är oerhört mycket mer flexibelt. Hon kan till exempel guida kunden från ett problem den har till rätt lösning. Om någon frågar varför bank-appen krånglar kan hon hitta rätt lösning, tex om det är Bank-id:et som det är problem med, säger Erica Lundin.

Hjälp för självhjälp

Under 2018 ska Aida tränas i att kunna hantera fler olika typer av ärenden. En annan utmaning är att få henne att lära sig mer av och om sina kunder. Dels för att bli en erfarenhet rikare när hon hjälper nästa kund och dels för att kunna minnas just dig och vad ni har talat om vid tidigare tillfällen. Allt för att förbättra servicen. 

Rekommenderad läsning

Stena Line på kurs mot smartare service

27 jul 2017 digit

amer_2.jpg amer_2.jpg amer_2.jpg

Med artificial super intelligence, ASI, förändras mänsklighetens livsvillkor i grunden. Eller vad sägs om att leva i 300 år? Stena Lines AI-guru Amer Mohammed förutspår förändringar som får steget från ånga till el att framstå som en bagatell.

Telias chattbottar tar över kundmötet

5 jan 2018 digit

crowd.jpg crowd.jpg crowd.jpg

Efter köpet av Humany ska Telia snart kunna erbjuda en helt AI-baserad kundservice med naturlig språkförståelse för olika kontaktytor. 

När AI är smartare än människan

2 jan 2018 digit

människa och robot öga står öga mot öga.jpg människa och robot öga står öga mot öga.jpg människa och robot öga står öga mot öga.jpg

2045 kan vara året då vi har supermänsklig artificiell intelligens på jorden. Hur förbereder vi oss för den sista uppfinningen och vilken moral ska gälla?

Voister förklarar

Artificiell intelligens

5 dec 2017 Voister förklarar

ai robot .jpg ai robot .jpg ai robot .jpg

Är AI en hjälp i vår strävan efter ett bättre samhälle eller det största hotet mot mänskligheten? Där om tvista de lärde men forskarna låter inte lite käbbel stoppa dem. Idag anser it-förgrundsfigurer som Microsofts Satya Nadella och Amazons Jeff Bezos att AI är den nya digitala guldådern.

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

AI i Värmlands vård

22 sep 2017 It i vården

karstad1WEBB.jpg karstad1WEBB.jpg karstad1WEBB.jpg video

I Värmland tittar man på möjligheterna med att använda artificiell intelligens för att ställa diagnoser och skapa en säkrare och bättre vård.

Skolan som kräver 3D-print och AI

25 okt 2017 it i skolan

3dprint 960640.jpg 3dprint 960640.jpg 3dprint 960640.jpg

Det teknikinriktade Curt Nicolin Gymnasiet är pionjärer när det gäller Hololens och 3D-printrar. Nästa steg kan bli en personlig AI till alla elever.

Fölster: robotar stöper om samhället

24 okt 2016 ledarskap

DSC08767_960x640.jpg DSC08767_960x640.jpg DSC08767_960x640.jpg

Robotar, artificiell intelligens och uppkopplade maskiner förenklar våra liv och arbeten. Men digitaliseringen ställer också frågor om ekonomisk utveckling, välfärd och demokrati på sin spets.

Innovationsrace mot cancer

18 jan 2017 it i vården

röntgen 960640.jpg röntgen 960640.jpg röntgen 960640.jpg

Akademiska sjukhuset och ett flertal andra aktörer arrangerade för några veckor sedan ett Innovation race där de gemensamt ville förbättra cancervården i Sverige.
 Det kom fram idéer om att med hjälp av AI kunna upptäcka lungcancer tidigare och med 3D-utskrifter samt Hololens förbättra behandlingen vid huvud-hals-cancer, säger Morten Kildal.