Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ett år med SEB:s chattbot Aida

För drygt ett år sedan lanserade SEB chattbotten Aida. Från att framförallt ha jobbat med interna ärenden ska nu Aida lära känna kunderna allt bättre, både för att bredda sitt register och för att bli en personifierad AI-medarbetare på kundtjänst.

Text Tim Leffler Foto SEB 27 december 2017 digit

Amelia pa SEB.jpg

En sak vi har märkt är att personer som kanske inte brukar höra av sig till banken gärna chattar med Aida, säger Erica Lundin, teamledare för SEB:s Center of Excellence for Aida.

Ett års erfarenhet

I början av 2017 fick Erica Lundin i uppdrag att sätta ihop ett team som skulle jobba med det senaste tillskottet till medarbetarstaben – AI-botten Amelia. Amelia är utvecklat av it-företaget Ipsoft för att avlasta den interna it-servicedesken.

Vi döpte om henne till Aida. Aida som ju börjar på AI och som i aid, engelskans ord för hjälp. Men också inspirerat av SEB:s första kvinnliga medarbetare från början av 1900-talet och som hette Alida, berättar Erica Lundin.

Läs mer: Telias chattbottar tar över kundmötet

I slutet av 2016 var det skarpt läge och botten lanserades även för SEB:s kunder. Men framförallt har Aida arbetat internt, som till exempel med att låsa upp stängda Windows-konton för medarbetare.

Vi kanske inte är den första banken i världen att prova en sådan här smart chattbot externt men vi är rätt så tidiga. Det viktiga är att våga skeppa ut den och testa för att se vad som efterfrågas och hur kundbemötandet fungerar. Nu har vi något att bygga vidare på, säger Erica Lundin.

Svenska för AI-bottar

Innan Aida kunde lanseras externt behövde hon dock lära sig svenska eftersom hon från början hade engelska som modersmål. Som läroböcker fick hon bland annat tillgodogöra sig oändliga mängder svenska nyhetstexter och när svenskan väl började sätta sig var det dags för Erica Lundin och hennes team att ta över.

Läs mer: Patienterna föredrar chattbottar

En av vinsterna med en sådan här chattbot som har ett neuralt nätverk är att det är oerhört mycket mer flexibelt. Hon kan till exempel guida kunden från ett problem den har till rätt lösning. Om någon frågar varför bank-appen krånglar kan hon hitta rätt lösning, tex om det är Bank-id:et som det är problem med, säger Erica Lundin.

Hjälp för självhjälp

Under 2018 ska Aida tränas i att kunna hantera fler olika typer av ärenden. En annan utmaning är att få henne att lära sig mer av och om sina kunder. Dels för att bli en erfarenhet rikare när hon hjälper nästa kund och dels för att kunna minnas just dig och vad ni har talat om vid tidigare tillfällen. Allt för att förbättra servicen. 

Rekommenderad läsning

Stena Line på kurs mot smartare service

27 jul 2017 digit

amer_2.jpg amer_2.jpg amer_2.jpg

Med artificial super intelligence, ASI, förändras mänsklighetens livsvillkor i grunden. Eller vad sägs om att leva i 300 år? Stena Lines AI-guru Amer Mohammed förutspår förändringar som får steget från ånga till el att framstå som en bagatell.

Telias chattbottar tar över kundmötet

5 jan 2018 digit

crowd.jpg crowd.jpg crowd.jpg

Efter köpet av Humany ska Telia snart kunna erbjuda en helt AI-baserad kundservice med naturlig språkförståelse för olika kontaktytor. 

AI styr rutten

29 okt 2018 digit

stena_line_960640.jpg (1) stena_line_960640.jpg (1) stena_line_960640.jpg (1)

På Stena Line fortsätter innovationens flitiga lampa att lysa. Bolaget har börjat införa artificiell intelligens i både ruttplanering och prognoser och chattboten Stina är numera en kommunikationsplattform. Nästa steg är hypotesen The end game for digital transformation.

Så ska Dell EMC erövra AI

14 maj 2018 digit

ashton-kutcher-john-roese.jpg ashton-kutcher-john-roese.jpg ashton-kutcher-john-roese.jpg

När John Roese på Dell Technologies World höll en keynote om AI handlade mycket om siffran tre. Bolaget ser enorma förändringar inom tre segment och ska vara AI:s bränsle, hjärna och motor. Med på scenen var även Ashton Kutcher som driver Thorn, ett initiativ mot människohandel bland annat med hjälp av AI. 

AI mot prostatacancer

21 jun 2018 it i vården

par-går-på-väg.jpg par-går-på-väg.jpg par-går-på-väg.jpg

AI kan ge en ökad förståelse till hur prostatacancer kommer till, det menar forskargrupper vid KTH och Karolinska Institutet.

AI för en bättre värld

26 sep 2018 digit

ai-for-humanitarian-action960640.jpg ai-for-humanitarian-action960640.jpg ai-for-humanitarian-action960640.jpg

Genom det nya initativet AI for Humanitarian Action så ska Microsoft stötta utsatta barn, förhindra plöstlig spädbarnsdöd och snabbare undsätta människor som drabbas av naturkatastrofer. AI for Humanitarian Action lanserades av Satya Nadella under Ignite i Orlando.

 

AI-företaget får tågen i tid

6 jul 2018 digit

ai-trainbrain-tåg-960640.jpg ai-trainbrain-tåg-960640.jpg ai-trainbrain-tåg-960640.jpg

Det nystartade bolaget The Train Brain ska med hjälp av AI minska Sveriges tågförseningar. På sikt planerar de göra samma sak med all kollektivtrafik och stödja utvecklingen av framtidens autonoma fordon.

Hållbar AI för Sverige

30 nov 2018 digit

kaffe-bulle-960640.jpg kaffe-bulle-960640.jpg kaffe-bulle-960640.jpg

Anna Felländer är medlem i regeringens digitaliseringsråd och arbetar med ett Vinnova-projekt om hållbar AI. Det kan behövas, för algoritmer kan lätt lura oss till att göra saker som inte är bra, som att skapa ett sockerberoende enbart för att öka försäljningen.  

Statsminister 2022

21 sep 2018 digit

elsa-960640.jpg elsa-960640.jpg elsa-960640.jpg video

Fredrik Löfgren har vunnit årets teknolog, matlagnings-VM för robotar och SVT:s Genikampen och är forskare vid Linköpings universitet. Han är övertygad att AI och robotik kommer att påverka allt i samhället.