Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ett år med SEB:s chattbot Aida

För drygt ett år sedan lanserade SEB chattbotten Aida. Från att framförallt ha jobbat med interna ärenden ska nu Aida lära känna kunderna allt bättre, både för att bredda sitt register och för att bli en personifierad AI-medarbetare på kundtjänst.

Text Tim Leffler Foto SEB 27 december 2017 digit

Amelia pa SEB.jpg

En sak vi har märkt är att personer som kanske inte brukar höra av sig till banken gärna chattar med Aida, säger Erica Lundin, teamledare för SEB:s Center of Excellence for Aida.

Ett års erfarenhet

I början av 2017 fick Erica Lundin i uppdrag att sätta ihop ett team som skulle jobba med det senaste tillskottet till medarbetarstaben – AI-botten Amelia. Amelia är utvecklat av it-företaget Ipsoft för att avlasta den interna it-servicedesken.

Vi döpte om henne till Aida. Aida som ju börjar på AI och som i aid, engelskans ord för hjälp. Men också inspirerat av SEB:s första kvinnliga medarbetare från början av 1900-talet och som hette Alida, berättar Erica Lundin.

Läs mer: Telias chattbottar tar över kundmötet

I slutet av 2016 var det skarpt läge och botten lanserades även för SEB:s kunder. Men framförallt har Aida arbetat internt, som till exempel med att låsa upp stängda Windows-konton för medarbetare.

Vi kanske inte är den första banken i världen att prova en sådan här smart chattbot externt men vi är rätt så tidiga. Det viktiga är att våga skeppa ut den och testa för att se vad som efterfrågas och hur kundbemötandet fungerar. Nu har vi något att bygga vidare på, säger Erica Lundin.

Svenska för AI-bottar

Innan Aida kunde lanseras externt behövde hon dock lära sig svenska eftersom hon från början hade engelska som modersmål. Som läroböcker fick hon bland annat tillgodogöra sig oändliga mängder svenska nyhetstexter och när svenskan väl började sätta sig var det dags för Erica Lundin och hennes team att ta över.

Läs mer: Patienterna föredrar chattbottar

En av vinsterna med en sådan här chattbot som har ett neuralt nätverk är att det är oerhört mycket mer flexibelt. Hon kan till exempel guida kunden från ett problem den har till rätt lösning. Om någon frågar varför bank-appen krånglar kan hon hitta rätt lösning, tex om det är Bank-id:et som det är problem med, säger Erica Lundin.

Hjälp för självhjälp

Under 2018 ska Aida tränas i att kunna hantera fler olika typer av ärenden. En annan utmaning är att få henne att lära sig mer av och om sina kunder. Dels för att bli en erfarenhet rikare när hon hjälper nästa kund och dels för att kunna minnas just dig och vad ni har talat om vid tidigare tillfällen. Allt för att förbättra servicen. 

Rekommenderad läsning

ingång över träbro till centrala kalmar.jpg

Sveriges bästa vatten

9 jan 2020 digit

Sveriges vatten- och avloppsnät behöver en rejäl upprustning och digitalisering och ny teknik är avgörande för att effektivisera verksamheten. Det menar Thomas Bergfeldt, vd Kalmar Vatten.

fin-rod-verktygslada.jpg

Västerbotten väljer AI

9 maj 2019 digit

För att öka kunskaperna hos regionala aktörer om AI och machine learning driver Region Västerbotten projektet Dhis, Data i det hållbara samhället. Förutom att erbjuda praktisk erfarenhet blir detta också grunden för att över tid kunna beställa AI-baserade lösningar till företag och komuner.

bowie.jpg

Algoritm som artist

25 mar 2019 digit

Första skivkontraktet med en algoritm har signerats. Warner Music har kommit överens med tyska appen Endel om att producera 20 album under 2019.

diskmaskin.jpg
video

Första smarta roboten

22 mar 2019 digit

Genom det nya KPAM-systemet så kan robotar identifiera, plocka upp och hantera föremål som den inte sett tidigare. Detta kan vara till stor hjälp på bland annat fabriker och ses som ett genombrott då robotar tidigare krävt förprogrammering.

vardko960640.jpg

AI ökar nöjdheten

12 feb 2019 it i vården

Kundnöjdheten växer hos 1177 Vårdguiden. Nu vill Inera, som driver och utvecklar guiden, göra servicen ännu bättre med hjälp av chatt, bild, video och AI.

kaffe-bulle-960640.jpg

Hållbar AI för Sverige

30 nov 2018 digit

Anna Felländer är medlem i regeringens digitaliseringsråd och arbetar med ett Vinnova-projekt om hållbar AI. Det kan behövas, för algoritmer kan lätt lura oss till att göra saker som inte är bra, som att skapa ett sockerberoende enbart för att öka försäljningen.  

stena_line_960640.jpg (1)

AI styr rutten

29 okt 2018 digit

På Stena Line fortsätter innovationens flitiga lampa att lysa. Bolaget har börjat införa artificiell intelligens i både ruttplanering och prognoser och chattboten Stina är numera en kommunikationsplattform. Nästa steg är hypotesen The end game for digital transformation.

ladusvala-ibm-960640.jpg

IBM efterliknar naturen

10 okt 2018 digit

Vi är bara i början av vad vi kan åstadkomma med teknik och den största inspirationskällan är naturen. Därför ligger mycket fokus just nu på brain neuromorphic systems. Det menar Mikael Haglund, teknikchef på IBM, när han gör en trendspaning å sitt företags vägnar.

ai-for-humanitarian-action960640.jpg

AI för en bättre värld

26 sep 2018 digit

Genom det nya initativet AI for Humanitarian Action så ska Microsoft stötta utsatta barn, förhindra plöstlig spädbarnsdöd och snabbare undsätta människor som drabbas av naturkatastrofer. AI for Humanitarian Action lanserades av Satya Nadella under Ignite i Orlando.