Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI spelar på känslor

Dataspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.

Text anne hammarskjöld Foto pixabay 13 november 2018 digit

supermario-bros-leksak.jpg

– Under mitt forskningsarbete har jag fokuserat på spel och jag har använt ett dataspel för att kalibrera det artificiella neuronnätet. Men jag tror att den här tekniken också kan användas inom andra områden. Kanske kan vi använda den i bilar för att berätta för föraren när han eller hon befinner sig i ett känslomässigt tillstånd där det kan vara osäkert att köra, säger Fernando Bevilacqua, doktorand vid högskolan i Skövde, i ett pressmeddelande.

Dagens dataspel som klarar av att anpassa sig till de faktiska känslorna hos en spelare använder ansiktsigenkänning och fysiska sensorer. Men forskning från högskolan i Skövde kan komma att ändra detta. Fernando Bevilacqua har konstruerat ett artificiellt neuronnät som kan upptäcka känslomässiga tillstånd hos en spelare bara genom att analysera en video av spelarens ansikte.

Super Mario Bros

Det artificiella neuronnätet, en slags AI-mjukvara som försöker efterlikna arbetssättet hos neuronerna i den mänskliga i hjärnan, har tränats och testats genom att låta ett antal människor spela en modifierad version av spelet Super Mario Bros.

Samtidigt filmade en vanlig webbkamera varje spelares ansikte. Videon fick därefter genomgå en process som kallas photoplethysmography, där spelarens hjärtfrekvens kan läsas av enbart med hjälp av videon. Dessutom hämtades information om spelarens ansiktsuttryck från videon innan all information matades in i det artificiella neuronnätet.

60 procent rätt

Enbart med hjälp av videoinformationen kunde neuronnätet göra en korrekt klassificering av en spelares känslomässiga tillstånd i över 60 procent av fallen.

Idag används frågeformulär och fysiologiska mätningar om någon vill utvärdera känslomässiga tillstånd hos den som spelar ett dataspel. Det är metoder som ger forskare och spelutvecklare en genomsnittlig bild av gruppens reaktioner på spelet.

– Grundtanken i vår forskning är att röra sig bort från gruppen och fokusera mer på den enskilda spelarens upplevelse. Det öppnar upp för en framtid där du inte längre spelar ett spel på lätt, medelsvår eller svår nivå. Istället spelar du spelet på din egen specifika nivå, avslutar Fernando Bevilacqua.

Senaste nytt

FOI styr trafiken

17 februari 2020

Över tre miljoner uppkopplade fordon har fått återkallas på grund av att obehöriga har lyckats styra dem på distans eller gjort fordonen icke körbara. En allt mer digitaliserad trafik ökar risken och oron för fler tekniska sårbarheter. Därför har nu FOI kartlagt vilka säkerhetskrav och bestämmelser som finns för smart vägtrafik.

Ny svensk textil

17 februari 2020

Ett helt nytt textilmaterial har utvecklats vid Högskolan i Borås. Materialet är lätt, starkt, vädertåligt, billigt att tillverka och dessutom helt återvinningsbart.

Corona slår mot it

14 februari 2020

Coronaviruset drabbar den svenska it-branschen på många olika sätt, bland annat genom stora leveransproblem. Speciellt utsatt är mobilindustrin. 

AI hos SOS Alarm

13 februari 2020

Sverige blir först i världen med en nationsövergripande AI som ska hjälpa operatörerna på SOS Alarm att fatta rätt beslut när personer ringer in. Förhoppningen är också att det ska leda till att fler nödställda kan få hjälp.  

Säkrare än Sverige

13 februari 2020

Åtta av tio svenska bolag uppger att de blivit utsatta för cyberattacker det senaste året, vilket är 60 procent mer än danska bolag. Det visar en ny rapport från PwC

Ditt digitala arv

12 februari 2020

När någon dör delar nära och kära upp de materiella tillgångarna, ofta med hjälp av ett testamente. Men hur de digitala tillgångarna bör och kan hanteras är inte lika självklart.