Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI spelar på känslor

Dataspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.

Text anne hammarskjöld Foto pixabay 13 november 2018 digit

supermario-bros-leksak.jpg

– Under mitt forskningsarbete har jag fokuserat på spel och jag har använt ett dataspel för att kalibrera det artificiella neuronnätet. Men jag tror att den här tekniken också kan användas inom andra områden. Kanske kan vi använda den i bilar för att berätta för föraren när han eller hon befinner sig i ett känslomässigt tillstånd där det kan vara osäkert att köra, säger Fernando Bevilacqua, doktorand vid högskolan i Skövde, i ett pressmeddelande.

Dagens dataspel som klarar av att anpassa sig till de faktiska känslorna hos en spelare använder ansiktsigenkänning och fysiska sensorer. Men forskning från högskolan i Skövde kan komma att ändra detta. Fernando Bevilacqua har konstruerat ett artificiellt neuronnät som kan upptäcka känslomässiga tillstånd hos en spelare bara genom att analysera en video av spelarens ansikte.

Super Mario Bros

Det artificiella neuronnätet, en slags AI-mjukvara som försöker efterlikna arbetssättet hos neuronerna i den mänskliga i hjärnan, har tränats och testats genom att låta ett antal människor spela en modifierad version av spelet Super Mario Bros.

Samtidigt filmade en vanlig webbkamera varje spelares ansikte. Videon fick därefter genomgå en process som kallas photoplethysmography, där spelarens hjärtfrekvens kan läsas av enbart med hjälp av videon. Dessutom hämtades information om spelarens ansiktsuttryck från videon innan all information matades in i det artificiella neuronnätet.

60 procent rätt

Enbart med hjälp av videoinformationen kunde neuronnätet göra en korrekt klassificering av en spelares känslomässiga tillstånd i över 60 procent av fallen.

Idag används frågeformulär och fysiologiska mätningar om någon vill utvärdera känslomässiga tillstånd hos den som spelar ett dataspel. Det är metoder som ger forskare och spelutvecklare en genomsnittlig bild av gruppens reaktioner på spelet.

– Grundtanken i vår forskning är att röra sig bort från gruppen och fokusera mer på den enskilda spelarens upplevelse. Det öppnar upp för en framtid där du inte längre spelar ett spel på lätt, medelsvår eller svår nivå. Istället spelar du spelet på din egen specifika nivå, avslutar Fernando Bevilacqua.

Senaste nytt

Nya regler för telekom

14 december 2018

När Peter Eriksson träffade de andra EU-ländernas digitaliseringsministrar i Bryssel den 4 december diskuterade de ett finansieringsprogram för den digitala omvandlingen i Europa. Andra frågor på dagordningen var ett europeiskt kompetenscentrum för cybersäkerhet och uppdaterade regler för e-privacy.

AR av rätta virket

14 december 2018

Med samma teknik som används i Pokémon Go kan skogsägare nu mäta träd. Arboreal Trädhöjd gör det möjligt att samla och bearbeta data för bättre skogsförvaltning och mer exakta kundleveranser. 

Bottarnas val

13 december 2018

Inför valet fick Sverigedemokraterna starkt stöd på Twitter. Nu har FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut, på uppdrag av MSB analyserat såväl diskussionerna om valets genomförande som hur SD:s genomslag har påverkats av bottar.

Täckning under klubban

12 december 2018

Mer frekvenser till mobilt bredband i hela landet och upp till 300 miljoner kronor till utbyggnad av ny täckning i glesbygd. Det är mycket som avgörs när PTS startar auktionen för att dela ut tillstånd att använda radiosändare i 700 MHz-bandet. 

Alibaba förbi Google

12 december 2018

Alibabas röstassistent klarar av att hantera avbrott, förstå ett ostrukturerat samtal och kan läsa mellan raderna. Det innebär att Alibabas röstassistent nu anses som mer sofistikerad än Googles Duplex. 

Lösning för läsning

11 december 2018

Att lära sig läsa och skriva är bland de viktigaste färdigheter som skolan ska förmedla till barn och unga. Tyvärr ser verkligheten väldigt annorlunda ut men det finns digitala hjälpmedel som rätt använda kan bidra till mer inkluderande och individanpassad undervisning.