Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI spelar på känslor

Dataspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.

Text anne hammarskjöld Foto pixabay 13 november 2018 digit

supermario-bros-leksak.jpg

– Under mitt forskningsarbete har jag fokuserat på spel och jag har använt ett dataspel för att kalibrera det artificiella neuronnätet. Men jag tror att den här tekniken också kan användas inom andra områden. Kanske kan vi använda den i bilar för att berätta för föraren när han eller hon befinner sig i ett känslomässigt tillstånd där det kan vara osäkert att köra, säger Fernando Bevilacqua, doktorand vid högskolan i Skövde, i ett pressmeddelande.

Dagens dataspel som klarar av att anpassa sig till de faktiska känslorna hos en spelare använder ansiktsigenkänning och fysiska sensorer. Men forskning från högskolan i Skövde kan komma att ändra detta. Fernando Bevilacqua har konstruerat ett artificiellt neuronnät som kan upptäcka känslomässiga tillstånd hos en spelare bara genom att analysera en video av spelarens ansikte.

Super Mario Bros

Det artificiella neuronnätet, en slags AI-mjukvara som försöker efterlikna arbetssättet hos neuronerna i den mänskliga i hjärnan, har tränats och testats genom att låta ett antal människor spela en modifierad version av spelet Super Mario Bros.

Samtidigt filmade en vanlig webbkamera varje spelares ansikte. Videon fick därefter genomgå en process som kallas photoplethysmography, där spelarens hjärtfrekvens kan läsas av enbart med hjälp av videon. Dessutom hämtades information om spelarens ansiktsuttryck från videon innan all information matades in i det artificiella neuronnätet.

60 procent rätt

Enbart med hjälp av videoinformationen kunde neuronnätet göra en korrekt klassificering av en spelares känslomässiga tillstånd i över 60 procent av fallen.

Idag används frågeformulär och fysiologiska mätningar om någon vill utvärdera känslomässiga tillstånd hos den som spelar ett dataspel. Det är metoder som ger forskare och spelutvecklare en genomsnittlig bild av gruppens reaktioner på spelet.

– Grundtanken i vår forskning är att röra sig bort från gruppen och fokusera mer på den enskilda spelarens upplevelse. Det öppnar upp för en framtid där du inte längre spelar ett spel på lätt, medelsvår eller svår nivå. Istället spelar du spelet på din egen specifika nivå, avslutar Fernando Bevilacqua.

Senaste nytt

Självkörande i Göteborg

25 april 2019

Under det kommande halvåret så kommer två självkörande minibussar att rulla på Lindholmen i Göteborg. Bussarna är gratis att åka med och ska förhoppningsvis lösa parkeringsproblemen i området.

Sensor säkrar shopping

25 april 2019

Att veckohandla med barn som vill köra kundvagnen innebär en hel del stress. Nu finns en lösning på detta välbekanta vardagsprobem med ny teknologi som används inom fordonsvärlden för att hjälpa bilförare undvika olyckor.

Nya neurala nätverk

24 april 2019

Ett arbete på Göteborgs universitet om mikrosimmare ledde till en ny användningsmetod för AI. Redan innan forskningen publicerats så har internationella forskargrupper visat intresse.

Plugga industri 4.0

24 april 2019

KK-stiftelsen har beviljat upp till 42 miljoner kronor till Mälardalens högskola och Jönköping University för att erbjuda näringslivet kurser inom innovation och produktrealisering. Ett av de fyra fokusområdena är industri 4.0.

En AI vi förstår

23 april 2019

Inom AI finns en datadriven metod, exempelvis deep learning, samt en kunskapsdriven metod som baseras mer på logik. Dessa två kan än så länge inte samarbeta som hos människor, men det ska ett forskningsprojekt på Örebro Universitet försöka ändra på. 

Satellit skyddar skogen

23 april 2019

Sveaskog vill se ett slut på granbarkborrens förstöring av den svenska skogen. Därför har bolaget börjat använda sig av en intelligent satellitlösning som i realtid visualiserar insekternas framfart.