Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AI spelar på känslor

Dataspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.

Text anne hammarskjöld Foto pixabay 13 november 2018 digit

supermario-bros-leksak.jpg

– Under mitt forskningsarbete har jag fokuserat på spel och jag har använt ett dataspel för att kalibrera det artificiella neuronnätet. Men jag tror att den här tekniken också kan användas inom andra områden. Kanske kan vi använda den i bilar för att berätta för föraren när han eller hon befinner sig i ett känslomässigt tillstånd där det kan vara osäkert att köra, säger Fernando Bevilacqua, doktorand vid högskolan i Skövde, i ett pressmeddelande.

Dagens dataspel som klarar av att anpassa sig till de faktiska känslorna hos en spelare använder ansiktsigenkänning och fysiska sensorer. Men forskning från högskolan i Skövde kan komma att ändra detta. Fernando Bevilacqua har konstruerat ett artificiellt neuronnät som kan upptäcka känslomässiga tillstånd hos en spelare bara genom att analysera en video av spelarens ansikte.

Super Mario Bros

Det artificiella neuronnätet, en slags AI-mjukvara som försöker efterlikna arbetssättet hos neuronerna i den mänskliga i hjärnan, har tränats och testats genom att låta ett antal människor spela en modifierad version av spelet Super Mario Bros.

Samtidigt filmade en vanlig webbkamera varje spelares ansikte. Videon fick därefter genomgå en process som kallas photoplethysmography, där spelarens hjärtfrekvens kan läsas av enbart med hjälp av videon. Dessutom hämtades information om spelarens ansiktsuttryck från videon innan all information matades in i det artificiella neuronnätet.

60 procent rätt

Enbart med hjälp av videoinformationen kunde neuronnätet göra en korrekt klassificering av en spelares känslomässiga tillstånd i över 60 procent av fallen.

Idag används frågeformulär och fysiologiska mätningar om någon vill utvärdera känslomässiga tillstånd hos den som spelar ett dataspel. Det är metoder som ger forskare och spelutvecklare en genomsnittlig bild av gruppens reaktioner på spelet.

– Grundtanken i vår forskning är att röra sig bort från gruppen och fokusera mer på den enskilda spelarens upplevelse. Det öppnar upp för en framtid där du inte längre spelar ett spel på lätt, medelsvår eller svår nivå. Istället spelar du spelet på din egen specifika nivå, avslutar Fernando Bevilacqua.

Senaste nytt

Säkerhet för 500 mdr

21 januari 2021

De globala investeringarna i cybersäkerhet kommer att öka med 10 procent under 2021. Det beror på att utbudet av hot breddas och nya sårbarheter dyker upp, samtidigt som attackfrekvensen lär fortsätta öka.

Kvantdator fixar flygrutt

21 januari 2021

Att låta en kvantdator lägga flygrutter skulle spara enorma mängder tid. Nu är forskare vid Chalmers tekniska högskola en lösning på spåren.

Fem hållbara tips

21 januari 2021

Den 24 januari är det Circular Electronics Day. När fler och fler företag och organisationer ansluter sig till TCO Developments initiativ passar organisationen som delar ut hållbarhetscertifieringar på att tipsa om hur alla kan bidra till en mer cirkulär it-hantering. 

Sveriges 5G-vinnare

20 januari 2021

Auktionerna för de olika GHz-banden i 5G-näten är nu avslutad och det blir fyra aktörer som delar på det tilldelade utrymmet. Men fortfarande är Huaweis roll i utvecklingen av det svenska 5G-nätet oklar.

Digitala kramar

20 januari 2021

Pandemi och restriktioner gör att vi inte kan ses och kramas i samma utsträckning som tidigare. Men enligt forskning kan en digital kram ge liknande effekter som en verklig.

Bronsåldern i 3D

19 januari 2021

Nu kan du bli ägare till en bronsålderskniv och en exakt kopia av originalet som har hittats i Lugnarohögen i Laholm. Kniven är 3D-printad och är utvecklad i ett samarbetsprojekt mellan Fablab vid Högskolan i Halmstad och Laholms kommun.