Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bo bättre med gaming

Teknik från spelvärlden används med framgång inom samhällsbyggnad för att med virtuella miljöer demonstrera hur städer, områden och byggnader förändras under byggtiden och i framtiden. Nu kompletteras TyrEngine med ljud som visar hur olika material påverkar byggnadens bullernivå.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 25 oktober 2018 digit

fin-balkong-i-blatt.jpg

– Det blir som en digital tvilling av verkligheten. Om vi sedan kopplar ihop denna med till exempel analysresultat, geodata, livscykelinformation, tidplaner och sensorer skapar det oändliga möjligheter i våra samhällsbyggnadsprojekt, säger Ulf Hedlund, affärsutvecklare på Tyréns om användningen av spelvärldens teknik för att skapa virtuella miljöer i 3D i ett pressmeddelande.

– Resultatet blir inte bara att beställaren kan se hur ett område eller en byggnad kommer att se ut när den blir klar. Det blir även möjligt att följa utvecklingen av projektet och att planera logistiken för en byggarbetsplats mer effektivt. En annan fördel är att det blir betydligt lättare att kommunicera förändringen med medborgarna i ett samråd.

Vi kan även resa i tiden och uppleva hur staden förändras under de år som projektet pågår.

ulf hedlund , affärsutvecklare på tyréns

Resa i tiden

TyrEngine används i dag i flera stora samhällsbyggnadsprojekt i Sverige. Bland annat i omvandlingen av Gällivare-Malmberget och i många infrastrukturprojekt.

– Den digitala tvillingen är till stor hjälp i diskussionerna med Trafikverket och medborgare i väg- och tunnelprojekt. Vi har även kopplat in underjorden i modellen så att vi kunnat röra oss helt fritt och titta både under och över jord.

– Och i Gällivare har vi kopplat samman alla olika delprojekt i en gemensam värld. Det gör det möjligt att följa arbetet på byggarbetsplatserna och planera hur de kan disponeras mer effektivt. Vi kan även resa i tiden och uppleva hur staden förändras under de år som projektet pågår och se vad som händer när man till exempel flyttar byggnader och vägar.

Ljud eller buller

För att skapa ännu fler möjligheter samarbetar Tyréns nu med Luleå tekniska universitet för att även koppla ljud till plattformen. Tekniken gör det möjligt att presentera ljud på ett naturligt sätt och höra effekterna av olika förändringar.

Till exempel hur olika byggmaterial eller ytskikt påverkar bullernivån, hur ljudet från en planerad järnvägsdragning kommer att bli, och hur det påverkar intilliggande fastigheter. Allt kommer att kunna presenteras tillsammans i en gemensam VR-miljö.

Om allt går som planerat kommer ljudverktyget börja användas skarpt under 2019.

Senaste nytt

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.

Appar glömmer barnen

13 november 2018

Lärare i förskolan använder ofta plattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men barnen lär sig i första hand att spela och tar inte till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

3D rena stenåldern

12 november 2018

För ett par år sedan hittade arkeologer 4 500 år gamla lerfigurer på en stenåldersboplats i Roslagen. Tack vare Luleå tekniska universitets mikrotomograf har de nu fått 3D-tvillingar som kan hjälpa forskare samla och sprida kunskap.