Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Guld i spelutveckling till Falun

Under OS i Sydkorea kunde besökare följa ett skidlopp i 3D med strömmade livevideor och resultat i realtid. Appen för Samsungs 5G-prototyp är utvecklad av Ericsson och Tension, företaget som gjort Falun till världens centrum för gamification.

Text anne hammarskjöld Foto creative commons, Tension 2 mars 2018 digit

charlotte-kalla-ler-med-berg-i-bakgrunden.jpg

När livet förändrades för Magnus Björkman var Charlotte Kalla 12 år och slet i spåren hemma i Tärendö. För det ligger nästan 20 års arbete och utveckling bakom sekunden när OS-appen KT Omniview visade Charlotte Kalla vinna guld i Pyeongchang.

– Slutet av 1990-talet innebar ett generationsskifte i dataspelsindustrin. Med spelkonsoler som Xbox och Playstation 2 kom bland annat grafik i 3D men också en stor brist på spelutvecklare som kunde den nya tekniken. Samtidigt längtade jag hem till Falun efter tio år i Stockholm där jag bland annat jobbat med programmering och utbildning inom specialeffekter för film, sammanfattar Magnus Björkman den serendipitet som ledde till att han åkte hem och för 18 år sedan startade Tension och PlaygroundSquad, världens första dedicerade dataspelsutbildning.

Kallas+målgång+i+appen_2.jpg

Charlotte Kallas målgång i OS-appen KT Omniview.

Redan då var Sony Computer Entertainment med som samarbetspartner och idag erbjuder PlaygroundSquad både KY- och YH-utbildningar i spelutveckling med inriktning på programmering, 3D-grafik samt design och tidigare elever arbetar bland annat på Avalanche, EA/DICE, King, Paradox och Massive för att nämna några.

Läs mer: AR lyfter klassrummet

100 procent

De blivande spelutvecklarna må leva sitt liv framför skärmen, men det är ett tufft och krävande utbildningsval menar Magnus Björkman.

– Det kräver 100-procentigt engagemang. Trycket kommer från kompisarna för alla vill få ut så mycket som möjligt av utbildningen. Det är handledarnas jobb att hjälpa eleverna hitta rätt livsbalans men det är inte helt enkelt, de är ju lika drivna själva.

Utbildningsföretaget Tension fick ganska snart efter start förfrågningar från bland annat Sony om att också producera spelkoncept. För entusiaster som alltid strävar efter utveckling var det ett naturligt steg att ta.

– Vi fick tillgång till samma utvecklingsplattformar som våra uppdragsgivare använde inhouse och utvecklade ganska avancerade konsolspel. Vi insåg också att för att driva utbildning på hög nivå krävs egen teknik i botten för annars är det svårt att specialisera sig.

Peace & Love

Man kan gamifiera ett vanligt jobbmöte, det behöver inte vara svårare än så. Det är inte raketforskning utan allt som behövs är ett agilt arbetssätt och ett öppet sinne.

Magnus Björkman , vd på Tension

Resultatet av satsningen på spelutveckling blev bland annat att Tension/Megafront sedan flera år är Gold-partner till Autodesk som är världsledande inom mjukvara för Media & Entertainment. Ett annat resultat är Tension OnSite, en plattform för utveckling av program som visualiserar kartor och event kombinerat med realtidsdata för PC, Android, iOS och Sony PlayStation. Plattformen har använts för appar till bland annat Swedish Open, festivalen Peace & Love, skid-VM i Falun 2015 och nu senast i OS-appen.

Allt mer avancerad teknik och fler plattformar är inte enda förklaring till medvinden för spelutvecklingsbranschen. Magnus Björkman märker en tydlig attitydförändring som öppnar för nya möjligheter.

– När vi började var spel inte riktigt rumsrent. Nu är gamification ett stort buzzword men det är precis vad vi har jobbat med hela tiden. Jag tycker själv att det är för mycket teorier om vad gamification är eller inte är. Man kan gamifiera ett vanligt jobbmöte, det behöver inte vara svårare än så. Det är inte raketforskning utan allt som behövs är ett agilt arbetssätt och ett öppet sinne.

Omedelbar feedback

Sedan generation Y gjorde sitt inträde på arbetsmarknaden har allt fler företag fått upp ögonen för att gamification möter många behov hos en grupp som vill ha feedback direkt och inte om tre månader när chefen planerat ett utvecklingssamtal. Tension har tagit fram gaminglösningar för arbetsgivare som utbildningar, myndigheter och traditionella industrier inom stål och skog.

– En spellösning kan erbjuda medarbetarna inspiration, utveckla samarbetet i arbetsgruppen, ge exempel på best practice. Vi spelar ju ofta idag så varför inte göra det på jobbet? De bästa lösningarna föds när företagets anställda är med i utvecklingsprocessen och där läggs grunden för att lösningen kommer fungera som det är tänkt över tid.

Kreativitet ja, var kommer den ifrån och hur undviker Tension att slå sig till ro efter decennier på topp?

– En förklaring är att vi sällan gör samma sak två gånger. Vi går in i varje projekt med övertygelsen att ingenting är omöjligt, även om andra säger att det inte går. Jag är väldigt stolt över vårt team och processerna vi har utvecklat.

Rekommenderad läsning

7 april 2018 Bilder_fabrik_2.jpg

Stora Enso utvecklas med gaming

9 apr 2018 ledarskap

Det är en utmaning att trotjänarna slutar men för Stora Enso blev mötet med spelindustrin en vändpunkt. Projektet med att bygga fabriken i spelmiljö erbjuder nya möjligheter att utbilda operatörerna och skapa en bättre förståelse för hela produktionskedjan.

app-gamification-960640.jpg

Gamification-app mot arbetslöshet

19 okt 2018 digit

Föreningen Jobba i Västerås har släppt en första version av en gamification-app som ska få fler ungdomar till bristyrken, och på så sätt minska arbetslösheten. 

en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg video

AR lyfter klassrummet

27 feb 2018 it i skolan

Virtuella klassrum kan vara räddningen för elever som inte vill gå till skolan. Adam Palmqvist tipsar hur olika former av gamification och AR gör undervisningen intressant.

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg video

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

bibliotekarie-gamification-960640.jpg video

Spelifiering på bibblan

25 apr 2018 it i skolan

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.

fin-balkong-i-blatt.jpg

Bo bättre med gaming

25 okt 2018 digit

Teknik från spelvärlden används med framgång inom samhällsbyggnad för att med virtuella miljöer demonstrera hur städer, områden och byggnader förändras under byggtiden och i framtiden. Nu kompletteras TyrEngine med ljud som visar hur olika material påverkar byggnadens bullernivå.

lagspelare-med-prispokal.jpg

5G-premiär i Sverige

6 dec 2018 digit

Telia och Ericsson startar Sveriges första 5G-nät på KTH. Hittills har arbetet i Sverige gjorts på 5G-testteknik eftersom utrustning anpassad till den internationella standarden inte funnits tillgänglig förrän nu. Det är ett viktigt steg mot en kommersiell lansering av 5G i Sverige år 2020.

illustration [Converted].jpg

Ett smartare samhälle med 5G

14 sep 2016 digit

Robotar som lär av sina misstag, virtuella staket runt gruvarbetare och bussar som dyker upp när du anländer till busshållplatsen. Torbjörn Lundahl, programdirektör för det nationella forskningsprogrammet för 5G på Ericsson Research berättar hur nya mobilnätet förändrar samhället.

tjej-med-solglasogon-och-kkompisar.jpg

Gaming för konfirmander

22 jan 2018 digit

Nu lanserar Svenska Kyrkan spelet Stjärnans Väg som ska bidra till en mer upplevelsebaserad konfirmationsundervisning.