Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Guld i spelutveckling till Falun

charlotte-kalla-ler-med-berg-i-bakgrunden.jpg

Under OS i Sydkorea kunde besökare följa ett skidlopp i 3D med strömmade livevideor och resultat i realtid. Appen för Samsungs 5G-prototyp är utvecklad av Ericsson och Tension, företaget som gjort Falun till världens centrum för gamification.

När livet förändrades för Magnus Björkman var Charlotte Kalla 12 år och slet i spåren hemma i Tärendö. För det ligger nästan 20 års arbete och utveckling bakom sekunden när OS-appen KT Omniview visade Charlotte Kalla vinna guld i Pyeongchang.

– Slutet av 1990-talet innebar ett generationsskifte i dataspelsindustrin. Med spelkonsoler som Xbox och Playstation 2 kom bland annat grafik i 3D men också en stor brist på spelutvecklare som kunde den nya tekniken. Samtidigt längtade jag hem till Falun efter tio år i Stockholm där jag bland annat jobbat med programmering och utbildning inom specialeffekter för film, sammanfattar Magnus Björkman den serendipitet som ledde till att han åkte hem och för 18 år sedan startade Tension och PlaygroundSquad, världens första dedicerade dataspelsutbildning.

Kallas+målgång+i+appen_2.jpg

Charlotte Kallas målgång i OS-appen KT Omniview.

Redan då var Sony Computer Entertainment med som samarbetspartner och idag erbjuder PlaygroundSquad både KY- och YH-utbildningar i spelutveckling med inriktning på programmering, 3D-grafik samt design och tidigare elever arbetar bland annat på Avalanche, EA/DICE, King, Paradox och Massive för att nämna några.

Läs mer: AR lyfter klassrummet

100 procent

De blivande spelutvecklarna må leva sitt liv framför skärmen, men det är ett tufft och krävande utbildningsval menar Magnus Björkman.

– Det kräver 100-procentigt engagemang. Trycket kommer från kompisarna för alla vill få ut så mycket som möjligt av utbildningen. Det är handledarnas jobb att hjälpa eleverna hitta rätt livsbalans men det är inte helt enkelt, de är ju lika drivna själva.

Utbildningsföretaget Tension fick ganska snart efter start förfrågningar från bland annat Sony om att också producera spelkoncept. För entusiaster som alltid strävar efter utveckling var det ett naturligt steg att ta.

– Vi fick tillgång till samma utvecklingsplattformar som våra uppdragsgivare använde inhouse och utvecklade ganska avancerade konsolspel. Vi insåg också att för att driva utbildning på hög nivå krävs egen teknik i botten för annars är det svårt att specialisera sig.

Peace & Love

Man kan gamifiera ett vanligt jobbmöte, det behöver inte vara svårare än så. Det är inte raketforskning utan allt som behövs är ett agilt arbetssätt och ett öppet sinne.

Magnus Björkman , vd på Tension

Resultatet av satsningen på spelutveckling blev bland annat att Tension/Megafront sedan flera år är Gold-partner till Autodesk som är världsledande inom mjukvara för Media & Entertainment. Ett annat resultat är Tension OnSite, en plattform för utveckling av program som visualiserar kartor och event kombinerat med realtidsdata för PC, Android, iOS och Sony PlayStation. Plattformen har använts för appar till bland annat Swedish Open, festivalen Peace & Love, skid-VM i Falun 2015 och nu senast i OS-appen.

Allt mer avancerad teknik och fler plattformar är inte enda förklaring till medvinden för spelutvecklingsbranschen. Magnus Björkman märker en tydlig attitydförändring som öppnar för nya möjligheter.

– När vi började var spel inte riktigt rumsrent. Nu är gamification ett stort buzzword men det är precis vad vi har jobbat med hela tiden. Jag tycker själv att det är för mycket teorier om vad gamification är eller inte är. Man kan gamifiera ett vanligt jobbmöte, det behöver inte vara svårare än så. Det är inte raketforskning utan allt som behövs är ett agilt arbetssätt och ett öppet sinne.

Omedelbar feedback

Sedan generation Y gjorde sitt inträde på arbetsmarknaden har allt fler företag fått upp ögonen för att gamification möter många behov hos en grupp som vill ha feedback direkt och inte om tre månader när chefen planerat ett utvecklingssamtal. Tension har tagit fram gaminglösningar för arbetsgivare som utbildningar, myndigheter och traditionella industrier inom stål och skog.

– En spellösning kan erbjuda medarbetarna inspiration, utveckla samarbetet i arbetsgruppen, ge exempel på best practice. Vi spelar ju ofta idag så varför inte göra det på jobbet? De bästa lösningarna föds när företagets anställda är med i utvecklingsprocessen och där läggs grunden för att lösningen kommer fungera som det är tänkt över tid.

Kreativitet ja, var kommer den ifrån och hur undviker Tension att slå sig till ro efter decennier på topp?

– En förklaring är att vi sällan gör samma sak två gånger. Vi går in i varje projekt med övertygelsen att ingenting är omöjligt, även om andra säger att det inte går. Jag är väldigt stolt över vårt team och processerna vi har utvecklat.

2 mars 2018 Uppdaterad 15 februari 2019 Reporter anne hammarskjöld digit Foto creative commons, Tension

Rekommenderad läsning

Plattor 960640

Covid hjälper plattor

11 feb 2021 digit

Marknaden för plattor gick upp med 18 procent under 2020. Ökningen är en följd av coronapandemin då många letade efter billigare alternativ till bärbara datorer.

Mobil Telefon Kina

Nya mobilsuccén

1 feb 2021 digit

Världens smartphonemarknad gick upp med 4,3 procent under 2020:s sista kvartal, jämfört med samma period 2019. En stor del av ökningen står Apple för, men även nykomlingen Xiaomi slår kvartalsrekord.

5G Telefon Analys

Nu exploderar 5G

12 okt 2020 digit

I år kommer det att säljas 250 miljoner 5G-telefoner, en ökning med 1 300 procent gentemot 2019. Apple, Huawei och Samsung står för två tredjedelar av försäljningen.

Gaming Forskning

Osund gaming

22 sep 2020 digit

Dataspelsberoende är ett nytt diagnostiserbart beroende. Ett forskningsprojekt på Luleå universitet ska nu öka den vetenskapliga förståelsen för diagnosen. 

Stockholm Sverige Omstartskommissionen

Så omstartar Sverige

18 aug 2020 digit

Ett nytt digitaliseringsmål, en nationell plattform för myndighetsdata och bibliotek som minskar det digitala utanförskapet. Det är några av Amy Loutfis förslag i Omstartskommissionens rapport för ett starkare digitalt Sverige.

Plattor Rekord Försäljning

Rekord för plattor

14 aug 2020 digit

Trots den ekonomiska krisen i världen slår plattor försäljningsrekord på både konsument- och företagsmarknaden. Under årets andra kvartal gick försäljningen upp med 17 procent, jämfört med samma period 2019. 

mobiltelefon-ras-marknad.jpg

Corona ger ras

4 maj 2020 digit

Mobilmarknaden gick ned med 13 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period 2019. Alla de stora leverantörerna, förutom Xiaomi, minskade sin försäljning.

trafiklyse.jpg

Klimat-IoT i Härnösand

8 jan 2020 digit

Bilresorna för medarbetarna i Härnösand kommun motsvarar flera varv runt jorden. Nu ska ett IoT-projekt minska antalet resor och därmed även kommunens klimatpåverkan.

rapsväxt i närbild.jpg

RISE smarta skördar

10 dec 2018 digit

Nu startar RISE en testbädd för digitaliserat jordbruk som erbjuder svenska industriföretag goda möjligheter att etablera sig i jordbruksbranschen. Uppkopplade åkrar och avancerade system för dataanalys ska bidra till ett mer lönsamt jordbruk enligt FN:s resolution Agenda 2030 för hållbar utveckling.