Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Stora Enso utvecklas med gaming

Det är en utmaning att trotjänarna slutar men för Stora Enso blev mötet med spelindustrin en vändpunkt. Projektet med att bygga fabriken i spelmiljö erbjuder nya möjligheter att utbilda operatörerna och skapa en bättre förståelse för hela produktionskedjan. 

Text anne hammarskjöld Foto stora enso 9 april 2018 ledarskap

7 april 2018 Bilder_fabrik_2.jpg

– Just nu pratar alla om gamification utan att någon egentligen veta vad det handlar om. Men i det finns också en frihet och stora möjligheter att göra något eget som vi vill ta vara på, säger Lasse Aspelin, blockchef torkmaskiner på Stora Enso i Skutskär som snart lanserar en egen lösning för att visualisera arbetet och motivera sina medarbetare som kör kokare 3 och blekeri 4.

Läs mer: Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter 

Läs mer: Digitalisering i rätt tid för Stora Enso

På Stora Ensos bruk i Skutskär arbetar cirka 375 personer i sexskift för att tillverka 550 000 ton pappers- och fluffmassa till bland annat grafiskt finpapper, kartonger och blöjor. Precis som för många andra arbetsgivare är det omfattande generationsskiftet bland medarbetarna en stor utmaning.

Idag behöver vi hitta lösningar för kunskapsöverföring som underlättar och motiverar unga medarbetare.

Lasse Aspelin , blockchef torkmaskiner på Stora Enso i Skutskär

– De som började på slutet av 1970-talet har varit med och utvecklat verksamheten men nu börjar de pensionera sig. Idag behöver vi hitta lösningar för kunskapsöverföring som underlättar och motiverar unga medarbetare. Här kan gamification vara en möjlig väg framåt, inte minst givet hur många yngre som spelar och är intresserade av dataspel.

Innovationsprojekt

För ungefär två år sedan bjöds lokala företag som Stora Enso, Holmen, Ovako och Sandvik in på en temadag i Sandviken om gamification inom ramen för ett Vinnovafinansierat projekt som riktar sig till svensk basindustri för att se vad man kan dra för nytta av spelindustrin.

Läs mer: Guld i spelutveckling till Falun

– Jag är själv inte så intresserad av spel så jag tog med mig två av våra operatörer till mötet för att få deras input. De deltagande spelföretagen tyckte det var så intressant att höra mer om användarnas önskemål och tankar att vi ordnade flera studiebesök hos oss. Det var en oväntad men välkommen effekt av mötet mellan basindustri och spelindustri som gav båda möjligheten att lära mer om varandras verklighet.

Roligare rutinuppgifter

Som ett resultat av alla möten med Stora Enso och de andra industriföretagen kom spelutvecklarna tillbaka med fyra prototyper på spelidéer som på olika sätt skulle kunna utveckla operatörsrollen. Stora Enso har gått vidare med idén som kallades Sample Runner och ska göra rutinuppgifter och mätuppgifter roligare för medarbetarna.

7 april 2018 Bilder_medarbetare_2.jpg

Användaren rör sig i runt i lokalen och får uppgifter och utmaningar som grönmarkeras eller ger poäng.

– I samarbete med Tension i Falun och med finansiering av Stora Ensos digitaliseringsfond har vi utvecklat appen till en virtuell version av vår anläggning i 3D. Precis som i ett spel rör sig användaren runt om i lokalen och kan på olika sätt få uppgifter och utmaningar. Tanken är att när operatören går på sitt skift ska skiftlagets arbetsuppgifter finns tillgängliga på ett visuellt och inbjudande sätt, där rött blir grönt i takt med att laget löser sina åtaganden.

Stora Ensos version av Sample Runner innehåller flera moment där vissa delar liknar ett spel i högre grad än andra.

– Operatörerna får till exempel slumpmässiga förebyggande underhållsuppdrag, till exempel kolla någon av våra pumpar, där man får fler poäng ju snabbare man utför uppgiften. Men tempot går såklart inte att jämföra med ett annat spel, här blir det inte många tryck i timmen.

Kunskapsöverföring och säkerhet

Ambitionen med spelet för kunskapsöverföring märks på flera sätt.

– Nyanställda kan till exempel få information om vilka maskiner som finns var i lokalen och med vägbeskrivning dit. Spelet visar också avspärrade områden som markerar faror, till exempel läckande rör, som en del i vårt viktiga säkerhetsarbete.

Lasse Aspelin ser många möjligheter för att utveckla spelet och idéerna blir bara fler i takt med utvecklingsarbetet.

– Mycket av operatörernas arbete sker från kontrollrummet och jag tror det kan vara mycket värt att tydligt se hur det man själv gör hänger ihop med allt annat som händer här. Jag ser framför mig hur medarbetarna ska kunna följa hela produktionskedjan i appen. Den flisbit som matas in på morgonen finns som en bal i förrådet 30 timmar senare. Vi har också tankar på positionering av anonymiserade medarbetare som en säkerhetsåtgärd om något skulle hända. Men här finns 30 utgångar och då är det svårt att hålla koll på alla så vi får se hur vi går vidare.

Stora Ensos spel rullas ut i ett kontrollrum efter påsk och utvärderingen pågår i ett par månader innan det är dags att planera för nästa steg. För Lasse Aspelin har utvecklingsprojektet haft en oväntad bieffekt.

– Nu har jag börjat spela med grabben hemma och det är verkligen häftiga miljöer man får uppleva, avslutar han.

Rekommenderad läsning

charlotte-kalla-ler-med-berg-i-bakgrunden.jpg

Guld i spelutveckling till Falun

2 mar 2018 digit

Under OS i Sydkorea kunde besökare följa ett skidlopp i 3D med strömmade livevideor och resultat i realtid. Appen för Samsungs 5G-prototyp är utvecklad av Ericsson och Tension, företaget som gjort Falun till världens centrum för gamification.

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg video

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg video

AR lyfter klassrummet

27 feb 2018 it i skolan

Virtuella klassrum kan vara räddningen för elever som inte vill gå till skolan. Adam Palmqvist tipsar hur olika former av gamification och AR gör undervisningen intressant.

bibliotekarie-gamification-960640.jpg video

Spelifiering på bibblan

25 apr 2018 it i skolan

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.

app-gamification-960640.jpg

Gamification-app mot arbetslöshet

19 okt 2018 digit

Föreningen Jobba i Västerås har släppt en första version av en gamification-app som ska få fler ungdomar till bristyrken, och på så sätt minska arbetslösheten. 

fyra-ungdomar-samlas-kring-en-platta.jpg

Gamers inga enstöringar

12 mar 2018 it i skolan

Datorspelande ungdomar har lika många vänner i skolan som deras skolkompisar med andra intressen. Det visar två nya studier från Uppsala universitet.

AdobeStock_112283873_2.jpg
Inför Digitala strategier

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

22 sep 2017 digit

Digitalisering är en avgörande framgångsfaktor i Stora Ensos utveckling från pappers- och kartongtillverkare till ett ledande företag inom förnybara material från skogen. Till sin hjälp har de 25 000 medarbetare i koncernen.

skogsarbeteare.jpg video

Digitalisering i rätt tid för Stora Enso

15 dec 2017 digit

Stora Enso tror inte på innovation i isolation. Tillsammans med sina medarbetare och startups i Sverige och Finland utvecklar koncernen såväl smarta förpackningar som AI för administration och underhåll.

tjej-med-solglasogon-och-kkompisar.jpg

Gaming för konfirmander

22 jan 2018 digit

Nu lanserar Svenska Kyrkan spelet Stjärnans Väg som ska bidra till en mer upplevelsebaserad konfirmationsundervisning.