Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ta makten över elevernas data

unga elever tittar i sina mobiltelefoner.jpg

Mycket av all data som samlas in i skolor finns hos externa leverantörer. Det innebär att det kan vara tidsödande och krångligt för skolledning eller pedagoger att få tillgång till informationen men det finns verktyg som enkelt sammanställer datan.

– Med Power BI kan vi jobba proaktivt och själva suga åt oss de data vi vill ha och i princip runda all teknisk byråkrati. Man vill inte vara beroende av externa konsulter eller leverantörer som ska sköta det här arbetet, säger verksamhetsutvecklare Mick Hellgren i Sandviken.

Dessa data är i hög grad en färskvara.

Mick Hellgren , Verksamhetsutvecklare

Power BI är ett verktyg som hjälper användare att strukturera upp statistik och information för att få en bättre överblick. Det kan exempelvis handla om statistik och betyg från nationella prov. I Sandviken har Mick Hellgren arbetat i ett par år med att implementera och utbilda rektorer, kvalitetsutvecklare, lärare och andra berörda medarbetare i kommunen i programmet.

– Jag har märkt hur intresset växer mer och mer när man ser hur enkelt och snabbt man kan konvertera den data och statistik som man har, till lättbegripliga grafer och tabeller. Nu kan samma lättbegripliga rapport om exempelvis elevernas betyg i ett visst ämne för några utvalda skolor vandra från lärare till rektor, vidare till förvaltningschefer och politiker, säger Mick Hellgren.

Få fatt i dina data

En av de största fördelarna med verktyget, enligt Mick Hellgren, är att det underlättar arbetet med att få tag i de data som man som skola äger, men som ofta tas om hand av externa leverantörer.

I dagsläget är det inte sällan att man som skola vill begära ut data från leverantörer, eftersom den samlas på verksamhetssystem som leverantörerna driver, men att det då tar tid och ofta innebär en extrakostnad för att leverantörerna ska sammanställa den information man specifikt vill ha.

– Ju bättre och snabbare vi kan få tillgång till de data som vi ju i någon mån faktiskt äger, desto hållbarare och bättre kan arbetet bli för våra lärare. Dessa data är ju i hög grad mån en färskvara och när betygen är satta någon gång i juni vill man ju så snart som möjligt utvärdera och analysera dessa, säger Mick Hellgren.

Det är inte så att datainsamlingen kan ske fullt så automatiskt som man kanske kunde önska sig än, men verktyget gör processen mycket kortare genom att själv identifiera vilka datakällor som är relaterade till varandra, och samlar allt i ett intuitivt gränssnitt, som är svårt att efterliknade i exempelvis Word eller Excell, enligt Mick Hellgren. 

Alla gynnas

Även elever och föräldrar skulle kunna dra fördelar av verktyget. Exempelvis kan elevrådet snabbare sammanställa undersökningar och på ett enkelt sätt visa för lärare och rektorer att ”Titta, så här många tycker att det är otryggt att vistas på fotbollsplanen.”

Även vid de omfattande föräldra- och elevenkäter som handlar om studiero och trygghet på skolan, kan gå snabbare att sammanställa och därmed kan åtgärder också sättas in tidigare.

– Jag är i kontakt med kommuner som är nyfikna på verktyget mer eller mindre varje vecka. Det finns mycket potential att faktiskt kunna dra nytta av all de data vi har och göra i förlängningen göra våra skolor ännu bättre, säger Mick Hellgren.

 

15 oktober 2018 Uppdaterad 1 februari 2019 Reporter Tim Leffler it i skolan Foto Adobestock

Rekommenderad läsning