Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Stenkoll med Minecraft

Allt är inte guld som glimmar men det finns väldigt mycket annat att lära om de stenar och mineral som gömmer sig under jordens yta. Därför har SGU skapat en Minecraftmod som nu blir läromedel i EU.

Text Anne Hammarskjöld Foto SGU 10 november 2017 it i skolan

Explore_2.jpg

– Vi ville möta barn och unga där de är och de spelar. Hemma, i skolan, på väg till fritids … här föddes idén till det som blev Minecraftmodden BetterGeo, berättar Pontus Westrin, statsgeolog vid SGU, Sveriges geologiska undersökning, och projektledare för kunskaps- och utbildningssatsningen BetterGeo som pågår just nu.

I dag har modden BetterGeo haft drygt 15 000 nedladdningar från Minecraft Forum och är på god väg att bli ett EU-finansierat utbildningsmaterial för grundskolan. Allt började för lite drygt tre år sedan med något som kan tyckas ligga långt från lek och spel – ett regeringsuppdrag till myndigheten SGU i Uppsala.

pontus_2.jpg

Pontus Westrin, statsgeolog vid SGU och projektledare för kunskaps- och utbildningssatsningen BetterGeo.

– Uppdraget var att öka kunskapen om geologins betydelse i samhället. Det är viktig kunskap till exempel när man bygger hus och tunnlar, men också när det handlar om tillgången på mineral för så vardagliga föremål som våra smartphones. Historiskt sett har geologi också varit viktigt, där Falu koppargruva bara är ett exempel på hur gruvnäringen lagt grunden till Sveriges välstånd.

Litet blev stort

SGU såg snabbt att information var vägen fram för att lyckas med uppdraget och barn och skolungdomar blev en av tre målgrupper för arbetet. Men hur når man en grupp som vadar i information och kommunikation från morgon till kväll? Svaret omfattade bland annat en skolportal och en museiutställning. Det fanns också möjlighet att genomföra några relativt sett mindre satsningar och projektgruppen med geologer och en programmerare började spåna kring att ta fram ett spel. Men skulle tid och pengar räcka till? Lösningen blev lika enkel som genial.

– En i projektgruppen som är Minecraft-fan väckte idén om en mod. Det var en kul idé redan från början och vad som började som en liten satsning har fått ett mycket stort genomslag. Vi har nått barn, ungdomar upp på gymnasiet och en del vuxna. Vi vet till exempel att familjer spelar tillsammans och det är ju också jättebra med tanke på vårt ursprungliga uppdrag.

Med Minecraftmodden BetterGeo når SGU de viktigaste målen med informationssatsningen för barn och unga.

– Det är kul att spela och vi ville i första hand skapa glädje för användarna. Den nya kunskapen är en bonus. Ser man ur föräldrarnas synvinkel är det mycket positivt att deras barn lär sig något nytt när de spelar. Och jag spelar själv BetterGeo en hel del och tycker det är jättekul fast jag är utbildad geolog, säger Pontus Westrin och skrattar.

Många detaljer

Som alltid när det gäller Minecraft är modden realistisk och rik på detaljer. Förutom fakta som stenars hårdhet, färg och förekomst innehåller spelet information om miljökonsekvenser vid förädling av metall, achievements, fossil och mycket annat. Så det är kanske inte så konstigt att BetterGeo visade sig ha fått genomslag på fler håll än i Minecraftvärlden med 100 miljoner spelare.

– Regeringsuppdraget var på tre år och avslutades vid förra årsskiftet. Men i våras ringde telefonen och det var EU-organisationen EIT. Även inom EU behövs mer kunskap om geologi, bland annat när det gäller tillgången på råvaror som är ett problemområde inom EU. Bryssel tyckte också att BetterGeo skulle vara ett bra sätt att nå ut till skolungdomar.

Oväntat samtal

Resultatet av det oväntade samtalet från EIT, European Institute of Innovation and Technology, blev ett konsortium med SGU och Pontus Westrin som projektledare, University of Limerick, Geologiska undersökningen i Slovenien och Finlands säkerhets- och kemikalieverk som tillsammans gjort en pilotstudie om möjligheterna att använda BetterGeo som utbildningsmaterial för grundskolan i respektive land.

– Det har varit en utmaning att överföra kunskaperna som eleverna får via Minecraft till upplevelser i klassrummet. Men i dag har vi skapat övningar med olika svårighetsgrader, en lärarhandledning och tips och tricks. Det är inte många som arbetar med spel i undervisningen så det är mycket viktigt att lärarna känner sig trygga med materialet. För att lyckas har vi bland annat genomfört testlektioner med klasser i olika länder samt en lärarworkshop i Sverige.

Fyra språk

EU-projektet BetterGeoEdu kommer finnas tillgängligt på svenska, engelska, slovenska och finska via en speciell webbplats som lanseras vid årsskiftet. Planen är att över tid skala upp och erbjuda ännu mer material, och på fler språk.

– Det har varit jättekul och väldigt lärorikt att arbeta med EU-projektet. Från början var ambitionen med BetterGeo att erbjuda barn och ungdomar glädje som dessutom gör det lättare att lära. Den känslan har vi kvar i utbildningsmaterialet.

Rekommenderad läsning

Språngbräda till jobb för nyanlända

11 dec 2017 it i skolan

Arbetsklader 50_2.jpg Arbetsklader 50_2.jpg Arbetsklader 50_2.jpg

För att korta vägen till arbete tar SGU fram jobbguiden Geopraktisk som ska hjälpa nyanlända förbereda sig för jobb som borrtekniker.

Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Microsoft gör Jonslundsskolan global

18 jun 2018 it i skolan

indienbarnmicrosoft960640.jpg indienbarnmicrosoft960640.jpg indienbarnmicrosoft960640.jpg

För några år sedan kunde läraren Emma Nääs ingenting om teknik. Idag är hon anlitad som internationell föreläsare inom digitalisering och har fått ta emot flera priser. Som hjälp och redskap i sitt arbete har Emma Nääs bland annat Microsoft Educator Community och Minecraft. 

Smarta lösningar för skolan i O365

26 jan 2018 it i skolan

elever-jobbar-i-grupp.jpg elever-jobbar-i-grupp.jpg elever-jobbar-i-grupp.jpg video

Undersök först vilka möjligheter det finns i befintliga verktyg innan du köper nytt. Det rådet ger Sofia Nybom, skolutvecklingsledare, Solna stad och tipsar om smarta lösningar i Office 365.

Hello World gör tech jämställd

29 mar 2018 it i skolan

tre-flickor-pa-startlinjen-for-lopp.jpg tre-flickor-pa-startlinjen-for-lopp.jpg tre-flickor-pa-startlinjen-for-lopp.jpg

Med stipendieprogrammet WIT Girls vill Hello World göra techbranschen mer jämställd. Målet är 50/50 för att Sverige ska behålla sin digitala konkurrenskraft över tid. Vägen dit går via spännande sommarläger med avgifter som passar alla.

Programmering enligt skollagen

23 mar 2018 it i skolan

larare-visar-elev-pa-datorn.jpg larare-visar-elev-pa-datorn.jpg larare-visar-elev-pa-datorn.jpg

FoU-programmet Programmering i ämnesundervisningen engagerar lärare, skolledare och forskare och ska säkra att grundskolornas utbildning i programmering vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. 

KTH:s guide för rektorer

3 apr 2018 it i skolan

tva-skolbarn-med-padda-i-biblioteket.jpg tva-skolbarn-med-padda-i-biblioteket.jpg tva-skolbarn-med-padda-i-biblioteket.jpg

Det finns många frågor om hur lärare och rektorer kan bidra till skolans digitalisering. Nu kommer svaren samlade i en handbok skriven av tre forskare på KTH.

Hållbarhetskarneval i Malmö

26 mar 2018 it i skolan

ungdomar-innovation-tävling-960640.jpg ungdomar-innovation-tävling-960640.jpg ungdomar-innovation-tävling-960640.jpg

Malmö Stad arrangerar 5-6 april InnoCarnival Skåne. Det är ett skolprojekt som syftar till att skapa en mer hållbar utveckling genom att stärka ungas innovationskraft.

Ett samarbete mellan Targus och Voister

Ronneby chansar inte med skydden

10 apr 2018 it i skolan

direktörsvillan i brunnsparken i ronneby.jpg direktörsvillan i brunnsparken i ronneby.jpg direktörsvillan i brunnsparken i ronneby.jpg video

I Ronneby fyller man i höst på antalet datorer och plattor till kommunens elever, från 1 500 till drygt 4 500. Därmed ökar också behovet att skydda utrustningen.  

Maker tar plats i skolan

4 apr 2018 it i skolan

tre-forvantansfulla-med-3d-skrivare.jpg tre-forvantansfulla-med-3d-skrivare.jpg tre-forvantansfulla-med-3d-skrivare.jpg

Makerkulturens tankar om kreativ digital problemlösning går på många sätt hand i hand med tankarna på digital litteracitet och kan förbereda eleverna för livet i ett allt mer uppkopplat samhälle.