Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bättre lärare med avatarer

Enligt devisen ”inga elever kom till skada i framställningen av denna lärare” används avatarer med framgång i USA för att träna lärarstudenter i vanliga klassrumssituationer. Metoden verkar speciellt effektiv för lärarutbildningen i matematik visar ny forskning vid Linköpings universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 9 oktober 2018 it i skolan

fina-siffror-i-starka-farger.jpg

– Den stora fördelen är att om du övar mot en människa kommer den alltid att väga in en rad olika hänsyn som i sin tur påverkar agerandet. Genom att använda avatarer kan vi upprepa samma övning på exakt samma sätt gång på gång, säger Taylor Bousfield vid University of Central Florida som gästar Högskolan Väst, och fortsätter:

– Likaså ser vi att efter fyra tillfällen i simulatorn på tillsammans 40 minuter så agerar den blivande läraren annorlunda i klassrummet med det som hen övat på. Det är alltså ett mycket effektivt sätt att träna för att förändra sitt beteende.

Det blir i praktiken en större mängd realistisk praktisk träning som kommer att gynna den blivande lärarens förmåga att klara av sitt kommande yrkesliv.

marcus samuelsson , professor i pedagogik, liu

Lärarskap och ledarskap

Förutom att dela med sig av sina kunskaper till lärare och forskare på högskolan ska Taylor Bousfield träffa Marcus Samuelsson, professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Han och en kollega driver ett forskningsprojekt kring hur man genom simuleringar kan förbättra lärarutbildningen främst inom matematik.

Marcus Samuelsson berättar att man i en tänkt virtuell praktik ska erbjuda blivande matematiklärare möjlighet att träna sina färdigheter och sin undervisningseffektivitet för att utveckla sitt lärar- och ledarskap. De kommer att  undervisa fem avatarer som uppvisar, enligt tidigare forskning, vanliga elevbeteenden.

– På så sätt förutser vi utmaningar kring ofta förekommande matematikproblem som de blivande lärarna behöver träna på. Det blir en större mängd realistisk praktisk träning som kommer att gynna den blivande lärarens förmåga att klara av sitt yrkesliv, säger Marcus Samuelsson i ett pressmeddelande.

Taylor Bousfield poängterar fördelarna med att kunna öva i en säker miljö. Det kan inte hända så mycket om man agerar på fel sätt.

– Det är lite av vårt motto på University of Central Florida där vi använder oss av avatarer i våra lärarutbildningar; “No students are harmed in the making of our teachers”, avslutar hon.

Senaste nytt

Trafikverkets 20 åtgärder

19 juni 2019

Trafikverket presenterar 20 insatser för ett mer automatiserat och smart vägtransportsystem. Åtgärderna ska genomföras under fem år och några av dem är autonoma bussar på landsväg samt snöskottande robotar.

Politiker utan AI-koll

19 juni 2019

AI-utvecklingen bidrar till en omfördelning av arbete där människors sysslor blir mer kognitivt krävande. Därför måste politiker ta ett helhetsgrepp kring framtidens arbetsmarknad och lärande. Det menar forskaren Joakim Wernberg i rapporten Människor, maskiner och framtidens arbete.

PTS nya uppdrag

18 juni 2019

Regeringen har gett Post- och telestyrelsen uppdraget att stödja och följa implementeringen av IPv6, det vill säga internetprotokoll version sex. Arbetet ska ske genom insatser riktade till myndigheter, kommuner och regioner.

It-chefens fasa

18 juni 2019

CIO:er och it-chefer blandas in för lite i verksamhetsstyrd it, de ser den största kompetensbristen på över tio år och de tror att 20 procent av jobben kommer försvinna på grund av automatisering. Det visar en ny undersökning från KPMG och Harvey Nash.

Ny standard för industrin

17 juni 2019

Standarden för it-säkerhet i industriella automationssystem har fått tre nya delar under juni månad. Det uppger SEK Svensk Elstandard. 

Fler svenska hubbar

17 juni 2019

Regeringen har gett Vinnova uppdraget att genomföra en förstudie om möjligheterna att etablera digitala innovationshubbar. Arbetet ska stärka Sveriges konkurrenskraft och är ett resultat av EU-kommissionen föreslagna program för ett digitalt Europa.