Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bättre lärare med avatarer

Enligt devisen ”inga elever kom till skada i framställningen av denna lärare” används avatarer med framgång i USA för att träna lärarstudenter i vanliga klassrumssituationer. Metoden verkar speciellt effektiv för lärarutbildningen i matematik visar ny forskning vid Linköpings universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 9 oktober 2018 it i skolan

fina-siffror-i-starka-farger.jpg

– Den stora fördelen är att om du övar mot en människa kommer den alltid att väga in en rad olika hänsyn som i sin tur påverkar agerandet. Genom att använda avatarer kan vi upprepa samma övning på exakt samma sätt gång på gång, säger Taylor Bousfield vid University of Central Florida som gästar Högskolan Väst, och fortsätter:

– Likaså ser vi att efter fyra tillfällen i simulatorn på tillsammans 40 minuter så agerar den blivande läraren annorlunda i klassrummet med det som hen övat på. Det är alltså ett mycket effektivt sätt att träna för att förändra sitt beteende.

Det blir i praktiken en större mängd realistisk praktisk träning som kommer att gynna den blivande lärarens förmåga att klara av sitt kommande yrkesliv.

marcus samuelsson , professor i pedagogik, liu

Lärarskap och ledarskap

Förutom att dela med sig av sina kunskaper till lärare och forskare på högskolan ska Taylor Bousfield träffa Marcus Samuelsson, professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Han och en kollega driver ett forskningsprojekt kring hur man genom simuleringar kan förbättra lärarutbildningen främst inom matematik.

Marcus Samuelsson berättar att man i en tänkt virtuell praktik ska erbjuda blivande matematiklärare möjlighet att träna sina färdigheter och sin undervisningseffektivitet för att utveckla sitt lärar- och ledarskap. De kommer att  undervisa fem avatarer som uppvisar, enligt tidigare forskning, vanliga elevbeteenden.

– På så sätt förutser vi utmaningar kring ofta förekommande matematikproblem som de blivande lärarna behöver träna på. Det blir en större mängd realistisk praktisk träning som kommer att gynna den blivande lärarens förmåga att klara av sitt yrkesliv, säger Marcus Samuelsson i ett pressmeddelande.

Taylor Bousfield poängterar fördelarna med att kunna öva i en säker miljö. Det kan inte hända så mycket om man agerar på fel sätt.

– Det är lite av vårt motto på University of Central Florida där vi använder oss av avatarer i våra lärarutbildningar; “No students are harmed in the making of our teachers”, avslutar hon.

Senaste nytt

Rekord för wearables

29 september 2020

Globala marknaden för wearables kommer växa med 14 procent i år, en stigande utveckling som väntas fortsätta de kommande åren. Mest populära är hearables. Det menar analysföretaget IDC.

Faran med smittspårning

29 september 2020

Forskare i Sverige och Danmark har hittat svagheter i digitala verktyg för spårning av covid-19. Datahanteringen och integriteten är två problem med de offentligt finansierade apparna.

Hör bra med 3D

28 september 2020

200 miljoner människor över 65 år lider av nedsatt hörsel. Det vill forskare tackla med en billig 3D-printad hörapparat.

Virus i Google Maps

28 september 2020

Efter en uppdatering av Google Maps kommer det bli möjligt att se antal covid-19-fall i ett utvalt område. Det skriver Google i en bloggpost.

Nya emojis

25 september 2020

Ett hjärta med bandage, en könsneutral person och en emoji som andas ut. Det är några av de nya figurerna som kommer 2021.

Chans till Guldäpple

25 september 2020

Bäst i Sverige på att använda digitala medel i sin undervisning. Det är kriteriet bakom de tre nomineringarna till Guldäpplet 2020.