Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bättre lärare med avatarer

Enligt devisen ”inga elever kom till skada i framställningen av denna lärare” används avatarer med framgång i USA för att träna lärarstudenter i vanliga klassrumssituationer. Metoden verkar speciellt effektiv för lärarutbildningen i matematik visar ny forskning vid Linköpings universitet.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 9 oktober 2018 it i skolan

fina-siffror-i-starka-farger.jpg

– Den stora fördelen är att om du övar mot en människa kommer den alltid att väga in en rad olika hänsyn som i sin tur påverkar agerandet. Genom att använda avatarer kan vi upprepa samma övning på exakt samma sätt gång på gång, säger Taylor Bousfield vid University of Central Florida som gästar Högskolan Väst, och fortsätter:

– Likaså ser vi att efter fyra tillfällen i simulatorn på tillsammans 40 minuter så agerar den blivande läraren annorlunda i klassrummet med det som hen övat på. Det är alltså ett mycket effektivt sätt att träna för att förändra sitt beteende.

Det blir i praktiken en större mängd realistisk praktisk träning som kommer att gynna den blivande lärarens förmåga att klara av sitt kommande yrkesliv.

marcus samuelsson , professor i pedagogik, liu

Lärarskap och ledarskap

Förutom att dela med sig av sina kunskaper till lärare och forskare på högskolan ska Taylor Bousfield träffa Marcus Samuelsson, professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Han och en kollega driver ett forskningsprojekt kring hur man genom simuleringar kan förbättra lärarutbildningen främst inom matematik.

Marcus Samuelsson berättar att man i en tänkt virtuell praktik ska erbjuda blivande matematiklärare möjlighet att träna sina färdigheter och sin undervisningseffektivitet för att utveckla sitt lärar- och ledarskap. De kommer att  undervisa fem avatarer som uppvisar, enligt tidigare forskning, vanliga elevbeteenden.

– På så sätt förutser vi utmaningar kring ofta förekommande matematikproblem som de blivande lärarna behöver träna på. Det blir en större mängd realistisk praktisk träning som kommer att gynna den blivande lärarens förmåga att klara av sitt yrkesliv, säger Marcus Samuelsson i ett pressmeddelande.

Taylor Bousfield poängterar fördelarna med att kunna öva i en säker miljö. Det kan inte hända så mycket om man agerar på fel sätt.

– Det är lite av vårt motto på University of Central Florida där vi använder oss av avatarer i våra lärarutbildningar; “No students are harmed in the making of our teachers”, avslutar hon.

Senaste nytt

Självkörande i Göteborg

25 april 2019

Under det kommande halvåret så kommer två självkörande minibussar att rulla på Lindholmen i Göteborg. Bussarna är gratis att åka med och ska förhoppningsvis lösa parkeringsproblemen i området.

Sensor säkrar shopping

25 april 2019

Att veckohandla med barn som vill köra kundvagnen innebär en hel del stress. Nu finns en lösning på detta välbekanta vardagsprobem med ny teknologi som används inom fordonsvärlden för att hjälpa bilförare undvika olyckor.

Nya neurala nätverk

24 april 2019

Ett arbete på Göteborgs universitet om mikrosimmare ledde till en ny användningsmetod för AI. Redan innan forskningen publicerats så har internationella forskargrupper visat intresse.

Plugga industri 4.0

24 april 2019

KK-stiftelsen har beviljat upp till 42 miljoner kronor till Mälardalens högskola och Jönköping University för att erbjuda näringslivet kurser inom innovation och produktrealisering. Ett av de fyra fokusområdena är industri 4.0.

En AI vi förstår

23 april 2019

Inom AI finns en datadriven metod, exempelvis deep learning, samt en kunskapsdriven metod som baseras mer på logik. Dessa två kan än så länge inte samarbeta som hos människor, men det ska ett forskningsprojekt på Örebro Universitet försöka ändra på. 

Satellit skyddar skogen

23 april 2019

Sveaskog vill se ett slut på granbarkborrens förstöring av den svenska skogen. Därför har bolaget börjat använda sig av en intelligent satellitlösning som i realtid visualiserar insekternas framfart.