Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Lyckliga lärare blir skolledare

Det saknas skolledare i hela Sverige och problemen är större än brist på kandidater. Utan fungerande system för elevadministration och kommunikation är drivkraften låg för större ansvar. Men Ådalsskolan i Kramfors visar vad rätt fokus, tillit och avskalade processer kan göra för slutbetyg och sjukskrivningstal.

Text elisabeth nore Foto fredrik kron, adobestock 5 juli 2018 it i skolan

– Under de närmaste 5-6 åren har vi ett enormt stort behov av att rekrytera skolledare. Vi ser att ungefär 15 procent går i pension, samtidigt som vi bygger ut förskola och skola som aldrig förr har vi en enorm demografiökning och ser att omsättningstakten har ökat, säger Matz Nilsson, förbundsordförande, Sveriges Skolledarförbund.

Peyman Vahedi, är det populärt att vara skolledare på Ådalsskolan?

– Kramfors kommun är känd för sin goda arbetsmiljö för skolledarna. Men vi lider fortfarande av de systembrister som finns i hela Sverige. Det som är speciellt för de banbrytande initiativ som vi tagit för att möta utmaningarna, säger Peyman Vahedi, rektor Ådalsskolan, Kramfors kommun.

– Vi har till exempel tillgång till vår egen data för att frigöra kraft att bygga system som utgår från lärarnas vardag för det är den det handlar om. Vill man komma åt skolledarbristen gäller det att se till att lärarna mår bra, sedan kan skolledarna se till att respektive skola utvecklas och blir bättre. Men det är väldigt svårt att vara chef för personal som lider av inbyggda systemfel. 

Matz, varför arbetar inte fler som Ådalsskolan?

– Vi ser ett stort behov av att utveckla det vi kallar ett internt processystem, där vi kan kommunicera mellan lärare och ledning kring elevernas resultatutveckling men också om skolans ansvarsnivåer. Det som Peyman och lärarna i Kramfors har gjort är något vi behöver titta på över hela landet.

– Fungerande verksamhetssystem är en förutsättning för att attrahera skolledare och få dem att stanna. System idag innehåller så otroligt många komponenter och det jag imponeras över när jag tittar på Kramfors lösning är att det är så avskalat och inne på centrala processer. Det är inte alla delar i ett elevadministrativt system som behövs. Jag tycker också att ni har en stor poäng i att vi måste bygga en tillit till att det som sägs och rapporteras också leder till att något händer.

Peyman, hur förklarar du er stora andel godkända elever och låga andel sjukskrivningar?

– Det är ett resultat av många års arbete men att vara i samtiden är något som motiverar medarbetare. Frågan om ett system löser alla problem är egentligen fel ställd. Man bör tänka så här – om jag blöder från kroppspulsådern men sätter plåster på skrapsår är det något som är fel. Vi måste ta bort den stora skadan, ta bort de lågt hängande frukterna. Det är egentligen inte så svårt men det har varit nödvändigt för oss att bevisa för här har ingenting gjorts under 15-20 år.

Hur ser det ut på övriga skolor i Kramfors?

– Alla skolor inklusive vuxenutbildningen är intresserade av lösningen. Enligt den målsättning som finns nu ska vi prioritera att respektive skola kan ansluta i den utsträckning den klarar av. För övriga skolor i Sverige är det upp till huvudmännen att visa intresse för den skattefinansierade lösning som finns och kan spridas.

Matz, kan ni hjälpa till med att sprida lösningen till alla skolor i Sverige?

– Vi vill ha ett nationellt system som är likvärdigt och förenklar de processer som lärare och skolledare har. Jag tror att Ådalsskolans system kan inspirera men först behövs ett nationellt beslut om att det här ska vi ha.

Rekommenderad läsning

peymanskolbarn.jpg
Nominerad årets digitaliseringsledare

Skolans utveckling ligger i datan

21 dec 2017 it i skolan

Utan tillgång till grunddata är skolans händer bakbundna. Om vi vill att skolan ska utvecklas krävs det därför regelförändringar. Det menar Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan i Kramfors och nominerad till Årets digitaliseringsledare.

programmering snip.JPG

Skolprogrammering - ett mål som infriades

11 jul 2016 it i skolan

Dåligt intresse för it-utbildningar fick Christine Kastner Johnson att vilja få in programmering i skolan. Tre år senare har planerna uppfyllts. I Almedalen fick bland annat politiker och lärare testa programmering för första gången, en av dem var Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande i Gävle.

forskning (00000002).jpg
video

Digitalt lärande förbättrar skolresultaten

13 jul 2016 it i skolan

Samsung, Gleerups och Atea stödjer ett forskningsprojekt om digitalt lärande på fem högstadieskolor. Redan efter ett år finns det lärdomar hur it i skolan kan skapa större glädje i undervisningen och bättre betygsresultat.

almedalen.jpg

Full fart i Almedalen

5 jul 2016 it i skolan

Almedalsveckan har inletts och det är redan bra uppslutning på plats.
– Vi hade ungefär 140 gäster första dagen. Idag blir det nog ännu fler, det var många redan på första passet, säger Robert Malmgren, försäljningschef, Atea skola.

VR-teknik_i_undervisningen_960x640.jpg
video

Så använder du VR-teknik i undervisningen

6 jul 2016 it i skolan

Allt fler använder VR-teknik i undervisningen. Sanna Wolff, Plan International Sverige har använt tekniken i skolor för att belysa viktiga samhällsproblem.

AdobeStock_101507782_2.jpg

Ett kinderägg för skolans digitala utveckling

27 jun 2017 it i skolan

Skolans digitalisering handlar inte om att enbart föra in ny teknik i klassrummet utan om att ta sig an möjligheterna som ett pågående förändringsarbete. Nyckeln till framgång är drivande skolledare. Det visar projektet ”Det digitala lärandes möjligheter” där deltagande skolor redan kan visa på resultatförbättringar.

SurfaLugnt_960x640.jpg

”GDPR hotar skolans digitalisering”

3 jul 2017 it i skolan

Ett sent inslängt tillägg till GDPR kan hota framstegen inom digitaliseringen av den svenska skolan. Nu vill organisationen Surfa lugnt med ordförande Kristina Axén Olin i spetsen blåsa liv i diskussionen om åldergränser på nätet.

LindaMannilaEvaMårellOlsson_960x640.jpg
video

Förstärkt verklighet ger utbildningar nytt djup

5 jul 2017 it i skolan

Visualisering i 3D av komplicerade molekyler är bara en av tillämpningarna för förstärkt verklighet, augmented reality, i undervisningen. Nu vill Eva Mårell-Olsson, lektor vid Umeå universitet, och Linda Mannila, forskare vid Linköpings universitet, slå ett slag för tekniken.