Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

RISE utbildar lärare

Under februari börjar 400 lärare i hela landet en nätbaserad utbildning i programmering för grundskolans senare år och gymnasieskolan. Utbildningen är framtagen av RISE i samarbete med Academedia och projektet Makerskola.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 21 februari 2018 it i skolan

kvinna-och-man-vid-bildskarm.jpg

– Programmering är också ett hantverk, och att få testa, pröva, experimentera och utforska är en viktig del av lärandet, också för de lärare som ska utbildas. Därför säkerställer vi att deltagarna i utbildningen har kontinuerlig tillgång till våra forskare som handleder och coachar, säger Carl Heath, senior forskare och chef för RISE Digitalisering och Lärande.

Hösten 2018 införs nya reviderade kurs- och läroplaner för grundskolan och gymnasiet. Det betyder att programmering nu ingår i skolan från årskurs 1. Denna förändring innebär att många lärare står i behov av att lära sig grundläggande programmering, för att kunna bedriva undervisning enligt kurs- och läroplanerna. Kompetensutvecklingsbehovet är stort och tiden knapp.

Programmering är också ett hantverk, och att få testa, pröva, experimentera och utforska är en viktig del av lärandet, också för de lärare som ska utbildas.

Carl Heath , senior forskare och chef för RISE Digitalisering och Lärande

– Vi behöver säkerställa att vår personal har den kompetens som krävs. Denna utbildning är ett led i det arbetet, säger Oscar Semb, utvecklingsstrateg på Academedia.

Utbildningen har utvecklats i samverkan med yrkesverksamma lärare och mot bakgrund av RISE tidigare arbete i att understödja såväl skolhuvudmän som Skolverket i det pågående arbetet att införa programmering i skolan, och att arbeta brett med skolans digitalisering. Utbildningen pågår i tio veckor.

Bakom initiativet står RISE i samverkan med Academedia och projektet Makerskola - en nationell Vinnovafinansierad testbädd för programmering och skapande med it som material i skolan.

Källa: RISE

Senaste nytt

Google vill reglera AI

21 januari 2020

Chefen för Googles moderbolag Alphabet, Sundar Pichai, vill se en reglering för AI-tekniken. Det skriver han i en debattartikel i Financial Times.

Oron mot storbolagen

21 januari 2020

Mer än hälften av svenskarna anser att storbolagens datainsamling är det största hotet mot vår personliga integritet och 11 procent anser att samhällets insamling oroar mest. Det visar en ny undersökning från SIFO. 

EU föreslår förbud

20 januari 2020

EU-kommissionen föreslår att ansiktsigenkänning i publika rum ska förbjudas i upp till fem år. Syftet är att få tid att undersöka teknikens inverkan på samhället.

Spåra el per timme

20 januari 2020

Nu kan elanvändare få en ökad transparens av sin energianvändning. Microsofts och Vattenfalls lösning spårar förnybar el timme för timme, istället för på årsbaserad data.

Rekordförsäljning

17 januari 2020

För första gången sedan 2011 gick den globala pc-marknaden upp under förra året. Marknaden växte med 2,7 procent under 2019  och under sista kvartalet var ökningen som störst med 4,8 procent.

AI mot grooming

17 januari 2020

Bara genom att höra olika röster tror vi oss uppfatta egenskaper hos personer, bland annat ålder. På Högskolan i Gävle forskar nu Sara Skoog Waller kring hur AI framöver kan hitta kännetecken på röstmanipulation.