Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

RISE utbildar lärare

Under februari börjar 400 lärare i hela landet en nätbaserad utbildning i programmering för grundskolans senare år och gymnasieskolan. Utbildningen är framtagen av RISE i samarbete med Academedia och projektet Makerskola.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 21 februari 2018 it i skolan

kvinna-och-man-vid-bildskarm.jpg

– Programmering är också ett hantverk, och att få testa, pröva, experimentera och utforska är en viktig del av lärandet, också för de lärare som ska utbildas. Därför säkerställer vi att deltagarna i utbildningen har kontinuerlig tillgång till våra forskare som handleder och coachar, säger Carl Heath, senior forskare och chef för RISE Digitalisering och Lärande.

Hösten 2018 införs nya reviderade kurs- och läroplaner för grundskolan och gymnasiet. Det betyder att programmering nu ingår i skolan från årskurs 1. Denna förändring innebär att många lärare står i behov av att lära sig grundläggande programmering, för att kunna bedriva undervisning enligt kurs- och läroplanerna. Kompetensutvecklingsbehovet är stort och tiden knapp.

Programmering är också ett hantverk, och att få testa, pröva, experimentera och utforska är en viktig del av lärandet, också för de lärare som ska utbildas.

Carl Heath , senior forskare och chef för RISE Digitalisering och Lärande

– Vi behöver säkerställa att vår personal har den kompetens som krävs. Denna utbildning är ett led i det arbetet, säger Oscar Semb, utvecklingsstrateg på Academedia.

Utbildningen har utvecklats i samverkan med yrkesverksamma lärare och mot bakgrund av RISE tidigare arbete i att understödja såväl skolhuvudmän som Skolverket i det pågående arbetet att införa programmering i skolan, och att arbeta brett med skolans digitalisering. Utbildningen pågår i tio veckor.

Bakom initiativet står RISE i samverkan med Academedia och projektet Makerskola - en nationell Vinnovafinansierad testbädd för programmering och skapande med it som material i skolan.

Källa: RISE

Senaste nytt

Big bang med AI

16 november 2018

AI utvecklad för ansiktsigenkänning på Facebook har fått i uppdrag att identifiera helt andra stjärnor. AI-boten Claran skannar bilder som tagits av radioteleskop för att identifiera universums många miljoner galaxer och svarta hål.

Byggboom med gaming

16 november 2018

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

Underkända e-myndigheter

15 november 2018

Trafikverket och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som har kommit längst när det gäller den digitala kontakten med medborgarna. Men överlag behöver svenska myndigheter och storstadskommuner göra en kraftansträngning för att öka den digitala mognaden.

GDPR utmanar e-handeln

15 november 2018

Nordiska konsumenter blir alltmer tveksamma till hur näthandelsföretag använder persondata. Två av tre konsumenter tror att företagen delar kunduppgifterna med en tredje part och är mycket, eller ganska oroliga över hur uppgifterna används.

I gruvan med VR

14 november 2018

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

AI spelar på känslor

13 november 2018

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.