Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 3 februari 2017 bett

Är det en speciell typ av personer som arbetar som coacher på Peer-Ed?

De är speciella på så sätt att de är redo att lägga bortse från sitt ego och lyssna mycket på vad den andra personen behöver. Istället för att komma med förslag måste man vara villig att ställa rätt frågor för att få andra att tänka djupare kring sina problem. Dessutom är ödmjukhet och respektfullhet är två viktiga ord för våra coacher.

Les Foltos utbildar i Peer-Ed i 37 länder och är en återkommande uppskattad talare i Sverige. Sverige har kommit långt men det finns fortfarande delar som kan utvecklas.

 Det är alltid ett nöje att komma till Sverige för att ni har alltid legat i framkant. Men att få alla att dela med sig och på så sätt göra att alla lärare kan erbjuda en högkvalitativ utbildning är en utmaning för Sverige precis som för alla andra länder.

Vad tror du kan utvecklas efter Peer-Ed?

– Idag jobbar vi framförallt med individer och nästa steg borde vara att jobba med hela skolsystemet, som en systemisk innovationen. Det är den logiska utvecklingen av Peer-Ed.

Rekommenderad läsning

Les Foltos lär lärare att lära lärare

27 jan 2017 BETT

Voister sände direkt från Les Foltos workshop med lärare och skolledare på Ateas skolresa i samband med BETT. Les Foltos är Director of Educational Innovation at Peer-Ed, ett koncept där lärare lär av andra lärare. 

PISA visar inte viktigaste kunskapen

31 jan 2017 bett

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Fler plattor och färre katedrar

14 feb 2017 bett

Glöm hästskoformade bänkrader och en bastant kateder vid svarta tavlan. It i skolan revolutionerar inte bara det fysiska klassrummet utan också sättet att kommunicera.

"Godkänt är att tro för lågt"

7 feb 2017 bett

Malmörektorerna Jenny Nyberg och Claes Jeppsson pratar om hur de vågar gå utanför de traditionella ramarna för att skapa exceptionella resultat.

Därför kan alla lära av skolan

17 feb 2017 bett

Digitala verktyg i skolan kan skapa en helt annan undervisning eller så blir allt som förr med en platta istället för ett block. Konferensen Bett i London samlar årligen de främsta inom IKT och här finns mycket att lära. 

Skolverkets tips inför nationella strategin

27 jan 2017 bett

Den nya nationella strategin för digitalisering kommer att omfatta alla som jobbar i skolan. Lars Lingman, undervisningsråd skolans digitalisering på Skolverket, tipsar hur du kan förbereda dig och vad du ska tänka på.

Våga göra fel och ta hjälp av kidsen

27 jan 2017 bett

Catrin Ditz, CIO i Uppsala, och Joakim Jardenberg, nestor inom internet, pratar om vad som krävs av alla som jobbar inom skolan nu och framöver.

Skövde har koll på plattor

21 feb 2017 it i skolan

I Skövde kommun pågår mycket arbete inom digitaliseringen av skolan, inte minst som ett resultat av den nya nationella it-strategin. Ett av projekten har varit att ta kontrollen över alla de enheter som skolorna förfogar över.