Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.

Är det en speciell typ av personer som arbetar som coacher på Peer-Ed?

De är speciella på så sätt att de är redo att lägga bortse från sitt ego och lyssna mycket på vad den andra personen behöver. Istället för att komma med förslag måste man vara villig att ställa rätt frågor för att få andra att tänka djupare kring sina problem. Dessutom är ödmjukhet och respektfullhet är två viktiga ord för våra coacher.

Les Foltos utbildar i Peer-Ed i 37 länder och är en återkommande uppskattad talare i Sverige. Sverige har kommit långt men det finns fortfarande delar som kan utvecklas.

 Det är alltid ett nöje att komma till Sverige för att ni har alltid legat i framkant. Men att få alla att dela med sig och på så sätt göra att alla lärare kan erbjuda en högkvalitativ utbildning är en utmaning för Sverige precis som för alla andra länder.

Vad tror du kan utvecklas efter Peer-Ed?

– Idag jobbar vi framförallt med individer och nästa steg borde vara att jobba med hela skolsystemet, som en systemisk innovationen. Det är den logiska utvecklingen av Peer-Ed.

3 februari 2017 Uppdaterad 6 februari 2019 Reporter Fredrik Adolfsson it i skolan Foto Fredrik Kron

Rekommenderad läsning