Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Deep learning i växthus

Med hjälp en avancerad kombination av rörelseplanering och bildanalys har EU-projektet SWEEPER utvecklat en skörderobot som är den första av sitt slag. Nu är förhoppningen att den ska lösa bristen på arbetskraft bland Europas grönsaksodlare.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 21 september 2018 digit

gullig-kanin-ater-morot.jpg

– Roboten använder deep learning för att hitta och undvika hinder som kvistar och stammar och styr robotarmen med en kombination av rörelseplanering och bildanalys, säger Thomas Hellström, professor på Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet som tillsammans med sitt forskarteam deltar i EU-projektet SWEEPER som pågått i snart fyra år.

Deep learning är AI-begrepp och innebär att komplexa neurala nätverk används för att lära datorn att till exempel känna igen föremål i bilder. I stället för att styra armens gripverktyg till en given (x,y,z)-koordinat styrs armen från en 3D-kamera monterad på gripverktyget så att paprikan centreras i bilden. Dessa AI-inspirerade lösningar bidrar till en robust funktion som inte påverkas av mekanisk instabilitet och förslitning.

Paprikor är speciellt svåra att skörda eftersom man måste skära av paprikan väldigt exakt.

thomas hellström , professor på Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet

Utvecklat styrningen

Idén till roboten kommer från ett tidigare EU-projekt CROPS där forskarna la grunden för de tekniker som nu förfinats till en robot som klarar av uppgiften att skörda paprikor i växthusmiljö. Varför skörda just paprika?

– Det råder stor brist på kunnig arbetskraft för att skörda både tomater, gurkor, och paprikor. Paprikor är speciellt svåra att skörda eftersom man måste skära av paprikan väldigt exakt för att inte skada frukten eller växten, säger Thomas Hellström i ett pressmeddelande.

Från 24 till 10 sekunder

I det europeiska samarbetsprojektet har Umeå universitet haft ansvar för integration av all mjukvara och hårdvara. Umeåforskarna har också utvecklat den överordnade styrningen av robotens beteende och kameraguidad kontroll av robotens arm. En del arbete återstår innan roboten är en verklig produkt.

– Tiden för att skörda en paprika är just nu 24 sekunder, men den måste ner till under tio sekunder för att kunna bli en kommersiell produkt. En patentansökan är inlämnad, och ett spinoff-företag har startats i Nederländerna för att ta över exploateringen av forskningsresultaten.

Forskargruppen vid Umeå universitet med Thomas Hellström, Ola Ringdahl, och Peter Hohnloser har samarbetat med forskare och företagare från Israel, Belgien och Nederländerna. Projektet är EU-finansierat med en totalbudget på över 4,5 M€.

 

Senaste nytt

Bäst på engelska

15 februari 2019

Tonåringar som spelar dataspel på fritiden får ett stort engelskt ordförråd och är speciellt duktiga på riktigt svåra ord jämfört med jämnåriga som inte spelar. Ju mer tid de lägger på spel, desto större blir ordförrådet och det oavsett typ av dataspel visar en ny studie.

5G ärver säkerhetsrisk

15 februari 2019

Redan innan 5G-nätet tagits i bruk har forskare hittat svagheter som gör protokollet till ett möjligt smörgåsbord för hackare. 

Ny roll för it-chef

14 februari 2019

Den traditionella it-chefen med en självklar plats i ledningsgruppen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens och de offentliga verksamheternas satsning på digitalisering. Ett nytt fokus på digital omställning och affärsverksamhet leder till en stadig marginalisering av yrkesrollen.

Företag glömmer AI-säkerhet

14 februari 2019

Detta kan bli året som AI på allvar förändrar en rad branscher. Samtidigt som många företag ligger i startgroparna ökar riskerna att säkerhetsfrågorna kopplade till AI inte prioriteras som de bör. Av företagen som intervjuas i rapporten planerar mindre än hälften, 47 procent, att öka fokus på tester när det gäller påverkan av datamodeller och användning av algoritmer.

Kommunens bästa kanal

13 februari 2019

Idag finns alla kommuner på Facebook och i andra sociala medier. Det är en närvaro som å ena sidan ställer nya krav på kommunikationsarbetet, å andra sidan kan bidra till en större belåtenhet med kommunens tjänster och service. Det visar ny forskning.

AI ökar nöjdheten

12 februari 2019

Kundnöjdheten växer hos 1177 Vårdguiden. Nu vill Inera, som driver och utvecklar guiden, göra servicen ännu bättre med hjälp av chatt, bild, video och AI.