Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Svenskt EU-projekt om självkörande bilar

VTI leder en serie tester i ett större EU-projekt om automatiserad körning. Projektet ska fokusera dels på acceptans bland olika grupper i samhället, dels på teknikutveckling.

Text anne hammarskjöld Foto Anders Lindström, VTI 19 februari 2018 digit

bilar-gata-960640.jpg

– För att få acceptans och på ett bra sätt kunna införa automatiserade fordon på våra vägar måste vi ta hänsyn till åsikter, förväntningar och behov från både medborgare och intressenter. Som en del i projektet ska VTI genomföra en enkätundersökning om acceptans, säger Anders Lindström, forskningschef på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Målet med EU-projektet är att öka säkerheten med och förbättra acceptansen för automatiserade fordon. I december genomfördes de första körtesterna på en testbana i Slovenien.  

Den andra delen i projektet handlar om att utveckla fordonens gränssnitt och förarstödsystem utifrån de behov och förväntningar som framkommer. Dessutom ska projektgruppen utveckla tekniken för att upptäcka föremål som kommer i fordonets väg, till exempel för att undvika kollision med oskyddade trafikanter.

Sju länder

Tanken är att projektet ska föreslå nya testmetoder och testprotokoll för biltillverkare och dess underleverantörer.

– Eftersom VTI har bred erfarenhet och avancerad teknisk utrustning kan vi bidra med bland annat tester i körsimulator, simuleringar med oskyddade trafikanter i VR och kunskap när det gäller detektorutveckling, säger Niklas Strand, forskare på VTI.

I projektet BRAVE, Bridging gaps for the adoption of automated vehicles, deltar elva organisationer, forskningsinstitut och universitet från sju länder. Projektet ska vara klart till sommaren 2020. Projektgruppen på VTI är ansvarig för det arbetspaket som handlar om testning och validering.

Källa: VTI

Senaste nytt

Företag överskattar RPA

21 november 2018

Andelen bolag som introducerat robotar i större skala har ökat från 3 till 4 procent det senaste året. Den blygsamma utvecklingen kan bero på att många företag köper mjukvaran innan man analyserat behovet.

Forskning för säkrare moln

21 november 2018

Företag använder sig ofta av molntjänster för att analysera stora mängder data, vilket kan innebära att den personliga integriteten och kontrollen över datan minskar. Nu startar ett innovationsprojekt, med bland annat Karlstads universitet och Eurecom, som ska försöka lösa problemet.

Sverige segar med AI

20 november 2018

Mindre pilotprojekt och storskaligt tänkande är receptet för att svenska företag ska komma ikapp sina internationella motsvarigheter när det handlar om att dra nytta av det AI har att erbjuda.

Patienter hyllar e-journalen

20 november 2018

En omfattande nationell enkätstudie visar att patienterna omfamnar möjligheten att läsa sin journal på nätet. Resultaten är speciellt intressanta mot bakgrund av den kritik som tjänsten fått från vårdpersonal, och den oro som förändringen mött vid införandet.

Volkswagen väljer Azure

19 november 2018

Volkswagen Automotive Cloud är en av bilbranschens största molnlösningar som ska rymma alla koncernens digitala tjänster. Det avgörande steget för biltillverkarens omställning till mobilitetsleverantör är resultatet av samarbete med Microsoft.

Favoriter hotar integriteten

19 november 2018

Våra mobilappar bildar unika digitala fingeravtryck som kan säljas vidare både till annonsörer och för politiska påverkansoperationer. I värsta fall kan informationen bli ett smörgåsbord för utpressare och bedragare, visar forskning vid Lunds tekniska högskola.