Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete mellan Adobe och Voister

En smartare it-nyhetssajt

AI för bästa kundkollen

Attribution IQ i Adobe Analytics Cloud gör det möjligt att följa alla digitala kundkontakter i samtliga kanaler och se vilka som leder till handling. Som stöd för analysen finns dessutom ett kraftfullt men lättanvänt AI-verktyg.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 11 september 2018 digit

– Oavsett bransch och typ av verksamhet, vare sig vi pratar om offentlig sektor eller affärsdriven verksamhet, har det blivit en allt större utmaning att hitta rätt kanaler för att nå sina målgrupper. De flesta organisationer har många olika mätpunkter, från rena digitala kanaler som nyhetsbrev, appar, och sökmarknadsföring, till butiker och call centers. Det blir snabbt utmanande att få överblick över hur dessa samverkar och bidrar till att uppnå önskvärd KPI, Key Performance Indicator. Som att ladda ner en blankett eller köpa ett par skor, säger Carl Bernström, ansvarig för Adobes produkter för analys och personalisering i Norden.

Smart gps

För den här svårnavigerade verkligheten finns nu en avancerad men lättanvänd gps för alla från kommunikatörer till affärs- respektive produktutvecklare. Funktionen Attribution IQ i Adobe Analytics Cloud visar alla kundinteraktioner under hela besluts- och köpresan.

Den statistik över beteendedata som presenteras kan läsas på många olika sätt och vi använder AI för att hitta relevanta insikter i stora datamängder.

carl bernström , ansvarig för Adobes produkter för analys och personalisering i Norden

Nu kan fokus på den smått klassiska första eller sista kundkontakten breddas till att omfatta varje kommunikationskanal som kunden interagerat med för en tydlig bild av vilka satsningar på kommunikation, information och marknadsföring som leder till konvertering.

– Alla som arbetar med någon form av kundkontakt, och det gäller egentligen hela organisationer, vill känna till effekten av det man gör. Attribution IQ har tidigare funnits i Adobes mer komplexa användargränssnitt, men vi är trogna vår ambition att förenkla och göra mer data tillgängliga för fler. Därför väljer vi att lansera de här funktionerna även i vårt drag and drop-interface Analysis Workspace anpassat för marknadsförare snarare än statistiker.

AI visar avvikelser

Attribution IQ använder tio olika attribueringsmodeller för att fånga alla sätt som kunden kommer i kontakt med ett varumärke, en produkt eller tjänst. Alla mätpunkter presenteras på ett ställe och för de statistiska analyserna finns ett kraftfullt AI-stöd.

– Den statistik över beteendedata som presenteras kan läsas på många olika sätt och vi använder AI för att hitta relevanta insikter i stora datamängder. Systemet visar till exempel sökord, kanal, typ av innehåll, eller vilken kampanj som levererat sämre än den borde givet besöksstatistiken. Här spelar AI en avgörande roll för att lyfta fram det som är statistiskt avvikande. AI presenterar såväl positiva som negativa förskjutningar i tabeller och grafer, komplett med en förklaring och analys. Det är en typ av bearbetning och tolkning som annars kräver medarbetare med avancerade kunskaper i statistik.

Verktyg för utveckling

Förutom att ge en holistisk bild av vad som påverkar kundernas beteende framhåller Carl Bernström att Attribution IQ också ger goda skäl för en verksamhet att vända blicken inåt och diskutera vilka kanaler som utvärderas.

– De flesta organisationer mår bra av att regelbundet fundera över vilka kanaler och mötesplatser som fungerar och hur det bidrar i den större kundresan. Man bör ställa sig frågor om vilka datapunkter som man mäter idag och vilka man skulle behöva mäta. Gör man det kan Attribution IQ också bidra till att kunddialogen och organisationen utvecklas och förbättras ytterligare.

 

Rekommenderad läsning

snip adobe AI UTAN KNAPP.jpg
video
Ett samarbete mellan Adobe och Voister

Sensei gör Adobe AI-smart

21 maj 2018 digit

Nu implementeras AI i alla Adobes produkter. Genom den intelligenta assistenten Adobe Sensei försvinner de tråkiga momenten för användaren som nu istället kan fokusera fullt ut på att nyttja sin kreativitet.

riverflow-foto-adobe.jpg
video
Ett samarbete mellan Adobe och Voister

Dimension gör alla till 3D-experter

28 feb 2018 digit

VR och AR blir allt viktigare inom bland annat mode- och verkstadsindustrin, vilket ställer krav på 3D-redigering. I Adobes senaste tillskott, Dimension, finns alla verktyg för att jobba tredimensionellt. 

stack-med-papper-960640.jpg
video
Ett samarbete mellan Adobe och Voister

E-signera med Adobe

9 okt 2018 digit

Skippa papper och signera dina dokument elektroniskt. Med hjälp av Adobe Sign kan du spara både tid och pengar och även minska miljöpåverkan.

grönt landskap syns inifrån en bil genom bilrutan.jpg
video
ett samarbete mellan hpe och voister

Zenuitys självkörande framtid

27 mar 2020 digit

Zenuity väljer HPE Greenlake och plattformen high performance computing för att hantera all data kopplat till utvecklingen av självkörande bilar. Ett liknande behov finns i många andra branscher, som vård och finans.

Ljus Väg Som En Tunnel Mellan Träd Som Växer Över
video

IBM:s gröna framtid

21 okt 2020 digit

Bättre teknik för att fånga in koldioxid och för att smartare härma naturens sätt att omvandla kväve. Det är två av de fem stora mål som IBM sätter upp och bidra till att utveckla de kommande fem åren. Och det blir möjligt tack vare AI, kvantdatorer och det hybrida molnet. 

Print I Molnet
video
ett samarbete mellan hp och voister

Print i molnet

14 aug 2020 digit

Med HP Workpath och att koppla upp din skrivare mot molnet får du fler användningsområden, snabbare dokumentflöden och ökad säkerhet.

Personer Sitter Med Ben I Kors Mot Vägg
video
ett samarbete mellan microsoft och voister

Revision med Azure

6 nov 2020 digit

Nya samarbeten, rätt person på rätt plats och en framtidssäkrad plattform för både distansarbete och framtida tjänster. Så har Microsoft Azure hjälp revisionsbyrån Value & Friends.

En Tecknad Hand Som Klickar Mot Gul Bakgrund
video
ett samarbete mellan hp och voister

Klicka säkert med HP

27 okt 2020 säkerhet

Du får ett mejl som du tror är säkert med en bifogad fil som du öppnar. Det skulle du inte ha gjort. Om du hade haft HP Sure Click Advanced hade filen öppnats i ett isolerat fönster och skyddat operativsystem. Det är en av många lösningar i nya HP Proactive Security.

Paraplyer Hylte
video
Ett samarbete mellan HPE och Voister

Hyltes hyperskydd

16 okt 2020 digit

Hylte kommun har börjat använda den hyperkonvergerade infrastrukturen HPE Simplivity. Skiftet ska bland annat leda till en ökad säkerhet, flexibilitet och effektivitet.