Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete mellan Adobe och Voister

AI för bästa kundkollen

Attribution IQ i Adobe Analytics Cloud gör det möjligt att följa alla digitala kundkontakter i samtliga kanaler och se vilka som leder till handling. Som stöd för analysen finns dessutom ett kraftfullt men lättanvänt AI-verktyg.

– Oavsett bransch och typ av verksamhet, vare sig vi pratar om offentlig sektor eller affärsdriven verksamhet, har det blivit en allt större utmaning att hitta rätt kanaler för att nå sina målgrupper. De flesta organisationer har många olika mätpunkter, från rena digitala kanaler som nyhetsbrev, appar, och sökmarknadsföring, till butiker och call centers. Det blir snabbt utmanande att få överblick över hur dessa samverkar och bidrar till att uppnå önskvärd KPI, Key Performance Indicator. Som att ladda ner en blankett eller köpa ett par skor, säger Carl Bernström, ansvarig för Adobes produkter för analys och personalisering i Norden.

Smart gps

För den här svårnavigerade verkligheten finns nu en avancerad men lättanvänd gps för alla från kommunikatörer till affärs- respektive produktutvecklare. Funktionen Attribution IQ i Adobe Analytics Cloud visar alla kundinteraktioner under hela besluts- och köpresan.

Den statistik över beteendedata som presenteras kan läsas på många olika sätt och vi använder AI för att hitta relevanta insikter i stora datamängder.

carl bernström , ansvarig för Adobes produkter för analys och personalisering i Norden

Nu kan fokus på den smått klassiska första eller sista kundkontakten breddas till att omfatta varje kommunikationskanal som kunden interagerat med för en tydlig bild av vilka satsningar på kommunikation, information och marknadsföring som leder till konvertering.

– Alla som arbetar med någon form av kundkontakt, och det gäller egentligen hela organisationer, vill känna till effekten av det man gör. Attribution IQ har tidigare funnits i Adobes mer komplexa användargränssnitt, men vi är trogna vår ambition att förenkla och göra mer data tillgängliga för fler. Därför väljer vi att lansera de här funktionerna även i vårt drag and drop-interface Analysis Workspace anpassat för marknadsförare snarare än statistiker.

AI visar avvikelser

Attribution IQ använder tio olika attribueringsmodeller för att fånga alla sätt som kunden kommer i kontakt med ett varumärke, en produkt eller tjänst. Alla mätpunkter presenteras på ett ställe och för de statistiska analyserna finns ett kraftfullt AI-stöd.

– Den statistik över beteendedata som presenteras kan läsas på många olika sätt och vi använder AI för att hitta relevanta insikter i stora datamängder. Systemet visar till exempel sökord, kanal, typ av innehåll, eller vilken kampanj som levererat sämre än den borde givet besöksstatistiken. Här spelar AI en avgörande roll för att lyfta fram det som är statistiskt avvikande. AI presenterar såväl positiva som negativa förskjutningar i tabeller och grafer, komplett med en förklaring och analys. Det är en typ av bearbetning och tolkning som annars kräver medarbetare med avancerade kunskaper i statistik.

Verktyg för utveckling

Förutom att ge en holistisk bild av vad som påverkar kundernas beteende framhåller Carl Bernström att Attribution IQ också ger goda skäl för en verksamhet att vända blicken inåt och diskutera vilka kanaler som utvärderas.

– De flesta organisationer mår bra av att regelbundet fundera över vilka kanaler och mötesplatser som fungerar och hur det bidrar i den större kundresan. Man bör ställa sig frågor om vilka datapunkter som man mäter idag och vilka man skulle behöva mäta. Gör man det kan Attribution IQ också bidra till att kunddialogen och organisationen utvecklas och förbättras ytterligare.

 

11 september 2018 Uppdaterad 9 oktober 2018 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Rekommenderad läsning