Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete mellan Adobe och Voister

En smartare it-nyhetssajt

AI för bästa kundkollen

Attribution IQ i Adobe Analytics Cloud gör det möjligt att följa alla digitala kundkontakter i samtliga kanaler och se vilka som leder till handling. Som stöd för analysen finns dessutom ett kraftfullt men lättanvänt AI-verktyg.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 11 september 2018 digit

– Oavsett bransch och typ av verksamhet, vare sig vi pratar om offentlig sektor eller affärsdriven verksamhet, har det blivit en allt större utmaning att hitta rätt kanaler för att nå sina målgrupper. De flesta organisationer har många olika mätpunkter, från rena digitala kanaler som nyhetsbrev, appar, och sökmarknadsföring, till butiker och call centers. Det blir snabbt utmanande att få överblick över hur dessa samverkar och bidrar till att uppnå önskvärd KPI, Key Performance Indicator. Som att ladda ner en blankett eller köpa ett par skor, säger Carl Bernström, ansvarig för Adobes produkter för analys och personalisering i Norden.

Smart gps

För den här svårnavigerade verkligheten finns nu en avancerad men lättanvänd gps för alla från kommunikatörer till affärs- respektive produktutvecklare. Funktionen Attribution IQ i Adobe Analytics Cloud visar alla kundinteraktioner under hela besluts- och köpresan.

Den statistik över beteendedata som presenteras kan läsas på många olika sätt och vi använder AI för att hitta relevanta insikter i stora datamängder.

carl bernström , ansvarig för Adobes produkter för analys och personalisering i Norden

Nu kan fokus på den smått klassiska första eller sista kundkontakten breddas till att omfatta varje kommunikationskanal som kunden interagerat med för en tydlig bild av vilka satsningar på kommunikation, information och marknadsföring som leder till konvertering.

– Alla som arbetar med någon form av kundkontakt, och det gäller egentligen hela organisationer, vill känna till effekten av det man gör. Attribution IQ har tidigare funnits i Adobes mer komplexa användargränssnitt, men vi är trogna vår ambition att förenkla och göra mer data tillgängliga för fler. Därför väljer vi att lansera de här funktionerna även i vårt drag and drop-interface Analysis Workspace anpassat för marknadsförare snarare än statistiker.

AI visar avvikelser

Attribution IQ använder tio olika attribueringsmodeller för att fånga alla sätt som kunden kommer i kontakt med ett varumärke, en produkt eller tjänst. Alla mätpunkter presenteras på ett ställe och för de statistiska analyserna finns ett kraftfullt AI-stöd.

– Den statistik över beteendedata som presenteras kan läsas på många olika sätt och vi använder AI för att hitta relevanta insikter i stora datamängder. Systemet visar till exempel sökord, kanal, typ av innehåll, eller vilken kampanj som levererat sämre än den borde givet besöksstatistiken. Här spelar AI en avgörande roll för att lyfta fram det som är statistiskt avvikande. AI presenterar såväl positiva som negativa förskjutningar i tabeller och grafer, komplett med en förklaring och analys. Det är en typ av bearbetning och tolkning som annars kräver medarbetare med avancerade kunskaper i statistik.

Verktyg för utveckling

Förutom att ge en holistisk bild av vad som påverkar kundernas beteende framhåller Carl Bernström att Attribution IQ också ger goda skäl för en verksamhet att vända blicken inåt och diskutera vilka kanaler som utvärderas.

– De flesta organisationer mår bra av att regelbundet fundera över vilka kanaler och mötesplatser som fungerar och hur det bidrar i den större kundresan. Man bör ställa sig frågor om vilka datapunkter som man mäter idag och vilka man skulle behöva mäta. Gör man det kan Attribution IQ också bidra till att kunddialogen och organisationen utvecklas och förbättras ytterligare.

 

Rekommenderad läsning

snip adobe AI UTAN KNAPP.jpg video
Ett samarbete mellan Adobe och Voister

Sensei gör Adobe AI-smart

21 maj 2018 digit

Nu implementeras AI i alla Adobes produkter. Genom den intelligenta assistenten Adobe Sensei försvinner de tråkiga momenten för användaren som nu istället kan fokusera fullt ut på att nyttja sin kreativitet.

riverflow-foto-adobe.jpg video
Ett samarbete mellan Adobe och Voister

Dimension gör alla till 3D-experter

28 feb 2018 digit

VR och AR blir allt viktigare inom bland annat mode- och verkstadsindustrin, vilket ställer krav på 3D-redigering. I Adobes senaste tillskott, Dimension, finns alla verktyg för att jobba tredimensionellt. 

foto-microsoft-satya-nadell-960640.jpg

Framtiden är Tech intensity

25 sep 2018 digit

När Satya Nadella inleder Microsoft Ignite så ligger fokus på den nya strategin Tech intensity, där han lyfter H&M som ett lyckat exempel. Enligt Satya är säkerhet, förtroende och samarbete framtiden, något som han också visade genom att tillsammans med Adobe och SAP lansera Open Data Initiative. 

stack-med-papper-960640.jpg video
Ett samarbete mellan Adobe och Voister

E-signera med Adobe

9 okt 2018 digit

Skippa papper och signera dina dokument elektroniskt. Med hjälp av Adobe Sign kan du spara både tid och pengar och även minska miljöpåverkan.

tjurfaktare-i-madrid.jpg
Ett samarbete mellan HPE och Voister

Årets molnhändelse i Madrid

2 okt 2018 digit

När världens ledande tekniker, forskare och leverantörer möts på HPE Discover i Madrid den 27-29 november blir dagarna packade med allt från det senaste inom hybridmolnlösningar till hur dataanalys kan förändra livet för alzheimerpatienter. Här möts konkret affärsnytta med framtidsvisioner för svenska företag och organisationer.

kaffe-bulle-960640.jpg

Hållbar AI för Sverige

30 nov 2018 digit

Anna Felländer är medlem i regeringens digitaliseringsråd och arbetar med ett Vinnova-projekt om hållbar AI. Det kan behövas, för algoritmer kan lätt lura oss till att göra saker som inte är bra, som att skapa ett sockerberoende enbart för att öka försäljningen.  

supermario-bros-leksak.jpg

AI spelar på känslor

13 nov 2018 digit

Datorspel som anpassar sig till användarens upplevelse för att skräddarsy spelupplevelsen är under utveckling på högskolan i Skövde. Vägen dit går via ett artificiellt neuronnät som med hjälp av en vanlig webbkamera kan analysera känslor och ansiktsuttryck.

spiralgalax-i-universum.jpg

Big bang med AI

16 nov 2018 digit

AI utvecklad för ansiktsigenkänning på Facebook har fått i uppdrag att identifiera helt andra stjärnor. AI-boten Claran skannar bilder som tagits av radioteleskop för att identifiera universums många miljoner galaxer och svarta hål.

pinocchio som leksak ligger och tittar upp i luften med armarna bakom huvudet.jpg

AI sköter gränskontrollen

2 nov 2018 digit

Om du ska in i Lettland, Ungern eller Grekland kan du nu stöta på digital patrull. Gränserna kommer nämligen att bemannas av en AI som ställer frågor till personer som ska in i landet.