Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete mellan Adobe och Voister

En smartare it-nyhetssajt

AI för bästa kundkollen

Attribution IQ i Adobe Analytics Cloud gör det möjligt att följa alla digitala kundkontakter i samtliga kanaler och se vilka som leder till handling. Som stöd för analysen finns dessutom ett kraftfullt men lättanvänt AI-verktyg.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 11 september 2018 digit

– Oavsett bransch och typ av verksamhet, vare sig vi pratar om offentlig sektor eller affärsdriven verksamhet, har det blivit en allt större utmaning att hitta rätt kanaler för att nå sina målgrupper. De flesta organisationer har många olika mätpunkter, från rena digitala kanaler som nyhetsbrev, appar, och sökmarknadsföring, till butiker och call centers. Det blir snabbt utmanande att få överblick över hur dessa samverkar och bidrar till att uppnå önskvärd KPI, Key Performance Indicator. Som att ladda ner en blankett eller köpa ett par skor, säger Carl Bernström, ansvarig för Adobes produkter för analys och personalisering i Norden.

Smart gps

För den här svårnavigerade verkligheten finns nu en avancerad men lättanvänd gps för alla från kommunikatörer till affärs- respektive produktutvecklare. Funktionen Attribution IQ i Adobe Analytics Cloud visar alla kundinteraktioner under hela besluts- och köpresan.

Den statistik över beteendedata som presenteras kan läsas på många olika sätt och vi använder AI för att hitta relevanta insikter i stora datamängder.

carl bernström , ansvarig för Adobes produkter för analys och personalisering i Norden

Nu kan fokus på den smått klassiska första eller sista kundkontakten breddas till att omfatta varje kommunikationskanal som kunden interagerat med för en tydlig bild av vilka satsningar på kommunikation, information och marknadsföring som leder till konvertering.

– Alla som arbetar med någon form av kundkontakt, och det gäller egentligen hela organisationer, vill känna till effekten av det man gör. Attribution IQ har tidigare funnits i Adobes mer komplexa användargränssnitt, men vi är trogna vår ambition att förenkla och göra mer data tillgängliga för fler. Därför väljer vi att lansera de här funktionerna även i vårt drag and drop-interface Analysis Workspace anpassat för marknadsförare snarare än statistiker.

AI visar avvikelser

Attribution IQ använder tio olika attribueringsmodeller för att fånga alla sätt som kunden kommer i kontakt med ett varumärke, en produkt eller tjänst. Alla mätpunkter presenteras på ett ställe och för de statistiska analyserna finns ett kraftfullt AI-stöd.

– Den statistik över beteendedata som presenteras kan läsas på många olika sätt och vi använder AI för att hitta relevanta insikter i stora datamängder. Systemet visar till exempel sökord, kanal, typ av innehåll, eller vilken kampanj som levererat sämre än den borde givet besöksstatistiken. Här spelar AI en avgörande roll för att lyfta fram det som är statistiskt avvikande. AI presenterar såväl positiva som negativa förskjutningar i tabeller och grafer, komplett med en förklaring och analys. Det är en typ av bearbetning och tolkning som annars kräver medarbetare med avancerade kunskaper i statistik.

Verktyg för utveckling

Förutom att ge en holistisk bild av vad som påverkar kundernas beteende framhåller Carl Bernström att Attribution IQ också ger goda skäl för en verksamhet att vända blicken inåt och diskutera vilka kanaler som utvärderas.

– De flesta organisationer mår bra av att regelbundet fundera över vilka kanaler och mötesplatser som fungerar och hur det bidrar i den större kundresan. Man bör ställa sig frågor om vilka datapunkter som man mäter idag och vilka man skulle behöva mäta. Gör man det kan Attribution IQ också bidra till att kunddialogen och organisationen utvecklas och förbättras ytterligare.

 

Rekommenderad läsning

Ett samarbete mellan Adobe och Voister

Sensei gör Adobe AI-smart

21 maj 2018 digit

snip adobe AI UTAN KNAPP.jpg snip adobe AI UTAN KNAPP.jpg snip adobe AI UTAN KNAPP.jpg video

Nu implementeras AI i alla Adobes produkter. Genom den intelligenta assistenten Adobe Sensei försvinner de tråkiga momenten för användaren som nu istället kan fokusera fullt ut på att nyttja sin kreativitet.

Ett samarbete mellan Adobe och Voister

Dimension gör alla till 3D-experter

28 feb 2018 digit

riverflow-foto-adobe.jpg riverflow-foto-adobe.jpg riverflow-foto-adobe.jpg video

VR och AR blir allt viktigare inom bland annat mode- och verkstadsindustrin, vilket ställer krav på 3D-redigering. I Adobes senaste tillskott, Dimension, finns alla verktyg för att jobba tredimensionellt. 

Framtiden är Tech intensity

25 sep 2018 digit

foto-microsoft-satya-nadell-960640.jpg foto-microsoft-satya-nadell-960640.jpg foto-microsoft-satya-nadell-960640.jpg

När Satya Nadella inleder Microsoft Ignite så ligger fokus på den nya strategin Tech intensity, där han lyfter H&M som ett lyckat exempel. Enligt Satya är säkerhet, förtroende och samarbete framtiden, något som han också visade genom att tillsammans med Adobe och SAP lansera Open Data Initiative. 

Ett samarbete mellan Adobe och Voister

E-signera med Adobe

9 okt 2018 digit

stack-med-papper-960640.jpg stack-med-papper-960640.jpg stack-med-papper-960640.jpg video

Skippa papper och signera dina dokument elektroniskt. Med hjälp av Adobe Sign kan du spara både tid och pengar och även minska miljöpåverkan.

Ett samarbete mellan HPE och Voister

Årets molnhändelse i Madrid

2 okt 2018 digit

tjurfaktare-i-madrid.jpg tjurfaktare-i-madrid.jpg tjurfaktare-i-madrid.jpg

När världens ledande tekniker, forskare och leverantörer möts på HPE Discover i Madrid den 27-29 november blir dagarna packade med allt från det senaste inom hybridmolnlösningar till hur dataanalys kan förändra livet för alzheimerpatienter. Här möts konkret affärsnytta med framtidsvisioner för svenska företag och organisationer.

När AI sköter elen

2 okt 2018 digit

en gammaldags kran utomhus med en droppe som är på väg att landa i två handflator.jpg en gammaldags kran utomhus med en droppe som är på väg att landa i två handflator.jpg en gammaldags kran utomhus med en droppe som är på väg att landa i två handflator.jpg

Halmstad Energi och Miljö Nät satsar på AI för att snabbare upptäcka avvikelser i energiförbrukningen. Med satsningen vill det kommunala bolaget minska tidsödande kontroller av inrapporterade avvikelser så att personalen kan ägna sig åt att åtgärda de verkliga felen. 

Big data på SSAB

6 nov 2018 digit

ssab-utvecklas-med-ai.jpg ssab-utvecklas-med-ai.jpg ssab-utvecklas-med-ai.jpg

Nu ska stålindustrin utveckla sina redan omfattande mätprocesser med hjälp av AI, big data och maskininlärning. Bakom forskningsprojektet Swedish Metal finns Sandvik och SSAB och målet är en mer konkurrenskraftig och hållbar ståltillverkning.

Musik ska byggas av AI

9 nov 2018 digit

spelar-sackpipa-vid-havet.jpg spelar-sackpipa-vid-havet.jpg spelar-sackpipa-vid-havet.jpg

Ett system för maskininlärning övervakat av en forskare på KTH har hittills producerat 100 000 nya folkmusiklåtar. Målet med projektet är att lära datorer komponera och en del av resultatet finns redan på ett album utgivet av en irländsk folkmusikgrupp

TNG rekryterar med robot

15 nov 2018 digit

furhat-960640.jpg furhat-960640.jpg furhat-960640.jpg

För att skapa en så objektiv rekrytering som möjligt satsar TNG på vad som ska vara världens mänskligaste robot, Tengai. Roboten kan inte bli emotionellt engagerad och ska helt opartiskt kunna hitta rätt personer till en specifik tjänst.