Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete mellan Adobe och Voister

En smartare it-nyhetssajt

AI för bästa kundkollen

Attribution IQ i Adobe Analytics Cloud gör det möjligt att följa alla digitala kundkontakter i samtliga kanaler och se vilka som leder till handling. Som stöd för analysen finns dessutom ett kraftfullt men lättanvänt AI-verktyg.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 11 september 2018 digit

smink-i-fina-farger.jpg

– Oavsett bransch och typ av verksamhet, vare sig vi pratar om offentlig sektor eller affärsdriven verksamhet, har det blivit en allt större utmaning att hitta rätt kanaler för att nå sina målgrupper. De flesta organisationer har många olika mätpunkter, från rena digitala kanaler som nyhetsbrev, appar, och sökmarknadsföring, till butiker och call centers. Det blir snabbt utmanande att få överblick över hur dessa samverkar och bidrar till att uppnå önskvärd KPI, Key Performance Indicator. Som att ladda ner en blankett eller köpa ett par skor, säger Carl Bernström, ansvarig för Adobes produkter för analys och personalisering i Norden.

Smart gps

För den här svårnavigerade verkligheten finns nu en avancerad men lättanvänd gps för alla från kommunikatörer till affärs- respektive produktutvecklare. Funktionen Attribution IQ i Adobe Analytics Cloud visar alla kundinteraktioner under hela besluts- och köpresan.

Den statistik över beteendedata som presenteras kan läsas på många olika sätt och vi använder AI för att hitta relevanta insikter i stora datamängder.

carl bernström , ansvarig för Adobes produkter för analys och personalisering i Norden

Nu kan fokus på den smått klassiska första eller sista kundkontakten breddas till att omfatta varje kommunikationskanal som kunden interagerat med för en tydlig bild av vilka satsningar på kommunikation, information och marknadsföring som leder till konvertering.

– Alla som arbetar med någon form av kundkontakt, och det gäller egentligen hela organisationer, vill känna till effekten av det man gör. Attribution IQ har tidigare funnits i Adobes mer komplexa användargränssnitt, men vi är trogna vår ambition att förenkla och göra mer data tillgängliga för fler. Därför väljer vi att lansera de här funktionerna även i vårt drag and drop-interface Analysis Workspace anpassat för marknadsförare snarare än statistiker.

AI visar avvikelser

Attribution IQ använder tio olika attribueringsmodeller för att fånga alla sätt som kunden kommer i kontakt med ett varumärke, en produkt eller tjänst. Alla mätpunkter presenteras på ett ställe och för de statistiska analyserna finns ett kraftfullt AI-stöd.

– Den statistik över beteendedata som presenteras kan läsas på många olika sätt och vi använder AI för att hitta relevanta insikter i stora datamängder. Systemet visar till exempel sökord, kanal, typ av innehåll, eller vilken kampanj som levererat sämre än den borde givet besöksstatistiken. Här spelar AI en avgörande roll för att lyfta fram det som är statistiskt avvikande. AI presenterar såväl positiva som negativa förskjutningar i tabeller och grafer, komplett med en förklaring och analys. Det är en typ av bearbetning och tolkning som annars kräver medarbetare med avancerade kunskaper i statistik.

Verktyg för utveckling

Förutom att ge en holistisk bild av vad som påverkar kundernas beteende framhåller Carl Bernström att Attribution IQ också ger goda skäl för en verksamhet att vända blicken inåt och diskutera vilka kanaler som utvärderas.

– De flesta organisationer mår bra av att regelbundet fundera över vilka kanaler och mötesplatser som fungerar och hur det bidrar i den större kundresan. Man bör ställa sig frågor om vilka datapunkter som man mäter idag och vilka man skulle behöva mäta. Gör man det kan Attribution IQ också bidra till att kunddialogen och organisationen utvecklas och förbättras ytterligare.

 

Rekommenderad läsning

Ett samarbete mellan Adobe och Voister

Sensei gör Adobe AI-smart

21 maj 2018 digit

snip adobe AI UTAN KNAPP.jpg snip adobe AI UTAN KNAPP.jpg snip adobe AI UTAN KNAPP.jpg video

Nu implementeras AI i alla Adobes produkter. Genom den intelligenta assistenten Adobe Sensei försvinner de tråkiga momenten för användaren som nu istället kan fokusera fullt ut på att nyttja sin kreativitet.

Ett samarbete mellan Adobe och Voister

Dimension gör alla till 3D-experter

28 feb 2018 digit

riverflow-foto-adobe.jpg riverflow-foto-adobe.jpg riverflow-foto-adobe.jpg video

VR och AR blir allt viktigare inom bland annat mode- och verkstadsindustrin, vilket ställer krav på 3D-redigering. I Adobes senaste tillskott, Dimension, finns alla verktyg för att jobba tredimensionellt. 

Virtuella provrum lyfter Lindex

16 okt 2017 digit

lindex-winter-party-collection-47_2.jpg lindex-winter-party-collection-47_2.jpg lindex-winter-party-collection-47_2.jpg

Kortare time to market med virtuella provrum för att kunna jobba med mode via videolänk mellan Asien och Sverige, och nära samarbeten mellan designers över stora geografiska avstånd är några resultat av Lindex digitalisering. Samtidigt utvecklas det fysiska mötet i butiken.

Den nya ansvarsfulla intelligensen

22 feb 2018 digit

ai-robot-hållbar-AI-Daniel-Akenine.jpg ai-robot-hållbar-AI-Daniel-Akenine.jpg ai-robot-hållbar-AI-Daniel-Akenine.jpg

Artificiell intelligens som ärver människans fördomar, arbetsplatser där de anställda slutar och algoritmer som gör läkare och piloter överflödiga. Daniel Akenine, Microsoft, är initiativtagare till det humanistiska initiativet addAI.org som arbetar för att AI blir ansvarsfullt och människovänligt.

Mänskliga roboten Hasel

17 jan 2018 digit

snip hasel.JPG snip hasel.JPG snip hasel.JPG

Nästa steg inom mjuk robotik tros vara här. Roboten Hasel kan handskas med råa ägg, lyfta 200 gånger sin egen vikt, och är billig och självläkande.

Så träffar du AI-eliten

13 feb 2018 digit

tre-industrirobotar-packar-plockar.jpg tre-industrirobotar-packar-plockar.jpg tre-industrirobotar-packar-plockar.jpg

När ABB, Ericsson, Astra Zeneca och andra ledande företag diskuterade industrins möjligheter kring AI stod affärsmodeller och forskningens betydelse högt på agendan. Industrins dag var den första i en serie om fem som ordnas av WASP AI, Wallenberg Autonomous Systems and Software Program.

Ett samarbete mellan Vitalis och Voister

AI stort på Vitalis

27 feb 2018 it i vården

översiktsbild över vitalis 2017.jpg översiktsbild över vitalis 2017.jpg översiktsbild över vitalis 2017.jpg

AI-sjuksköterskor, det senaste inom smarta hem och boenden och uppkopplade vårdmiljöer. Det är ett axplock av allt som kommer att finnas på e-hälsokonferensen Vitalis i Göteborg.

Ett samarbete mellan NetApp och Voister

Devops med snapshots och kloner

12 mar 2018 digit

två tvillingtjejer står och håller om varandra och tittar åt varsitt håll.jpg två tvillingtjejer står och håller om varandra och tittar åt varsitt håll.jpg två tvillingtjejer står och håller om varandra och tittar åt varsitt håll.jpg video

Agilt för utvecklarna och tryggt för it-teknikerna. NetApps integrerade containerplattformar löser behovet och problematiken vid devops.

Säkrare trafik med AI

23 jan 2018 digit

självkörande-bil.jpg självkörande-bil.jpg självkörande-bil.jpg

När svenskarna får drömma fritt om vad AI kan hjälpa dem med ligger säkrare trafik i topp. Men många hoppas även på att få en AI-kompis och att AI kan planera pensionen.