Ett samarbete mellan Adobe och Voister

Dimension gör alla till 3D-experter

VR och AR blir allt viktigare inom bland annat mode- och verkstadsindustrin, vilket ställer krav på 3D-redigering. I Adobes senaste tillskott, Dimension, finns alla verktyg för att jobba tredimensionellt. 

 Det ligger rätt i tiden att vi lanserar Dimension. Tidigare har man behövt lära sig allt från grunden och vara 3D-expert för att kunna göra produktioner i tredimensionellt format, men nu har vi sänkt tröskeln och möjliggjort för alla att kunna göra det, säger Johan Lopes Helgesson, teknisk arkitekt på Adobe.

Det räcker med att man har ett Creative Cloud-medlemskap så ingår nu det nya Adobe Dimension. Rent krasst går det till så att när man ska skapa en modell av någonting, exempelvis en flaska, så kan man numera göra det ända från grunden. Man går in i Dimension, väljer hur flaskan ska se ut och dess material, sätter logotyp och text på den som man sedan kan dra runt hela flaskan. Och allt detta gör man i 3D. Om man någon gång vill se sin skapelse i 2D så finns den möjligheten alltid ett knapptryck bort.

 Förut tänkte man i 3D men jobbade i 2D och det har varit mycket trixande med att hitta rätt perspektiv. Oftast fick man en fil som man exporterade in i Photoshop, skapade kompositionen och sedan skickade vidare filen till någon 3D-grafiker som fick sköta det sista. Nu har vi med Dimension tillgång till hela kedjan.

johan-lopes-helgesson.jpg

Johan Lopes Helgesson, teknisk arkitekt på Adobe.

När arbetet sedan är klart så finns möjligheten att rendera filen från kornigt och lågupplöst till högupplöst slutläge – också det i själva verktyget. 

 Att rendera har historiskt sett ofta tagit lång tid, men nu när det går att göra redan i Dimension så ska det skötas snabbt. Möjligheten för våra användare att skapa innehåll på snabbast möjliga sätt är något vi tänkt mycket på.

Version 1.0 

Allra främst är målgruppen grafiska designers som redan arbetar mycket med bilder, men även andra som kanske just nu studerar eller dylikt. Och Johan Lopes Helgesson ser det nuvarande Dimension bara som version 1.0, och menar att utvecklingspotentialen är stor.

 Vi på Adobe tittar just nu mycket på vad som händer inom exempelvis AR och VR, och det finns egentligen inget som säger att Dimension inte kommer bakas in i det på något sätt. AR-funktionerna när man blandar verklighet och fiktion som konsumenter numera får via bland annat Snapchat och Pokemon Go kanske man inom en snar framtid kan skapa även via Dimension.

Enligt undersökningar så kommer över 80 procent av all trafik på nätet att vara rörligt material 2021. Och då menar man, enligt Johan Lopes Helgesson, inte nödvändigt bara vara vanlig video utan även tredimensionellt material, AR och VR.

 Det ligger nära till hands att Clas Ohlsson eller IKEA vill visa en rörlig solcellslampa som man kan placera i sitt vardagsrum istället för ett enkelt foto. 3D och interaktivt material kommer att bakas in allt mer i VR och AR – det går hand i hand nu när allt mer blir rörligt. Så därför är Dimension 1.0 bara en baby än så länge, väldigt mycket kommer hända, avslutar Johan Lopes Helgesson.

adobe-litet-foto.jpg

 

28 februari 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobe

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng