Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete mellan Adobe och Voister

En smartare it-nyhetssajt

Dimension gör alla till 3D-experter

VR och AR blir allt viktigare inom bland annat mode- och verkstadsindustrin, vilket ställer krav på 3D-redigering. I Adobes senaste tillskott, Dimension, finns alla verktyg för att jobba tredimensionellt. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobe 28 februari 2018 digit

 Det ligger rätt i tiden att vi lanserar Dimension. Tidigare har man behövt lära sig allt från grunden och vara 3D-expert för att kunna göra produktioner i tredimensionellt format, men nu har vi sänkt tröskeln och möjliggjort för alla att kunna göra det, säger Johan Lopes Helgesson, teknisk arkitekt på Adobe.

Det räcker med att man har ett Creative Cloud-medlemskap så ingår nu det nya Adobe Dimension. Rent krasst går det till så att när man ska skapa en modell av någonting, exempelvis en flaska, så kan man numera göra det ända från grunden. Man går in i Dimension, väljer hur flaskan ska se ut och dess material, sätter logotyp och text på den som man sedan kan dra runt hela flaskan. Och allt detta gör man i 3D. Om man någon gång vill se sin skapelse i 2D så finns den möjligheten alltid ett knapptryck bort.

 Förut tänkte man i 3D men jobbade i 2D och det har varit mycket trixande med att hitta rätt perspektiv. Oftast fick man en fil som man exporterade in i Photoshop, skapade kompositionen och sedan skickade vidare filen till någon 3D-grafiker som fick sköta det sista. Nu har vi med Dimension tillgång till hela kedjan.

johan-lopes-helgesson.jpg

Johan Lopes Helgesson, teknisk arkitekt på Adobe.

När arbetet sedan är klart så finns möjligheten att rendera filen från kornigt och lågupplöst till högupplöst slutläge – också det i själva verktyget. 

 Att rendera har historiskt sett ofta tagit lång tid, men nu när det går att göra redan i Dimension så ska det skötas snabbt. Möjligheten för våra användare att skapa innehåll på snabbast möjliga sätt är något vi tänkt mycket på.

Version 1.0 

Allra främst är målgruppen grafiska designers som redan arbetar mycket med bilder, men även andra som kanske just nu studerar eller dylikt. Och Johan Lopes Helgesson ser det nuvarande Dimension bara som version 1.0, och menar att utvecklingspotentialen är stor.

 Vi på Adobe tittar just nu mycket på vad som händer inom exempelvis AR och VR, och det finns egentligen inget som säger att Dimension inte kommer bakas in i det på något sätt. AR-funktionerna när man blandar verklighet och fiktion som konsumenter numera får via bland annat Snapchat och Pokemon Go kanske man inom en snar framtid kan skapa även via Dimension.

Enligt undersökningar så kommer över 80 procent av all trafik på nätet att vara rörligt material 2021. Och då menar man, enligt Johan Lopes Helgesson, inte nödvändigt bara vara vanlig video utan även tredimensionellt material, AR och VR.

 Det ligger nära till hands att Clas Ohlsson eller IKEA vill visa en rörlig solcellslampa som man kan placera i sitt vardagsrum istället för ett enkelt foto. 3D och interaktivt material kommer att bakas in allt mer i VR och AR – det går hand i hand nu när allt mer blir rörligt. Så därför är Dimension 1.0 bara en baby än så länge, väldigt mycket kommer hända, avslutar Johan Lopes Helgesson.

adobe-litet-foto.jpg

 

Rekommenderad läsning

Quadro_960x640.jpg
Ett samarbete mellan Lenovo och Voister

Nvidia tar nästa steg inom VR

30 maj 2017 digit

Det stora genombrottet för VR är i faggorna när Lenovo samarbetar med Nvidia för att skapa en ny, modern designplattform. 

snip adobe AI UTAN KNAPP.jpg video
Ett samarbete mellan Adobe och Voister

Sensei gör Adobe AI-smart

21 maj 2018 digit

Nu implementeras AI i alla Adobes produkter. Genom den intelligenta assistenten Adobe Sensei försvinner de tråkiga momenten för användaren som nu istället kan fokusera fullt ut på att nyttja sin kreativitet.

smink-i-fina-farger.jpg video
Ett samarbete mellan Adobe och Voister

AI för bästa kundkollen

11 sep 2018 digit

Attribution IQ i Adobe Analytics Cloud gör det möjligt att följa alla digitala kundkontakter i samtliga kanaler och se vilka som leder till handling. Som stöd för analysen finns dessutom ett kraftfullt men lättanvänt AI-verktyg.

stack-med-papper-960640.jpg video
Ett samarbete mellan Adobe och Voister

E-signera med Adobe

9 okt 2018 digit

Skippa papper och signera dina dokument elektroniskt. Med hjälp av Adobe Sign kan du spara både tid och pengar och även minska miljöpåverkan.

tjurfaktare-i-madrid.jpg
Ett samarbete mellan HPE och Voister

Årets molnhändelse i Madrid

2 okt 2018 digit

När världens ledande tekniker, forskare och leverantörer möts på HPE Discover i Madrid den 27-29 november blir dagarna packade med allt från det senaste inom hybridmolnlösningar till hur dataanalys kan förändra livet för alzheimerpatienter. Här möts konkret affärsnytta med framtidsvisioner för svenska företag och organisationer.

fin-balkong-i-blatt.jpg

Bo bättre med gaming

25 okt 2018 digit

Teknik från spelvärlden används med framgång inom samhällsbyggnad för att med virtuella miljöer demonstrera hur städer, områden och byggnader förändras under byggtiden och i framtiden. Nu kompletteras TyrEngine med ljud som visar hur olika material påverkar byggnadens bullernivå.

kvinna öppnar kyl i mörkt kök och har en förvånad min.jpg video

På e-handelns läppar

19 nov 2018 digit

Idag räcker det inte med ett snyggt gränssnitt på sajten. Inom kort är klockan, bilen och kylen enheter där alltmer handel kommer att äga rum. Därför måste vi vänja oss vid att erbjuda unified commerce.

två fåglar på en gren.jpg video
Ett samarbete mellan Logitech och Voister

Nu flyger Astra Zeneca mindre

3 okt 2018 digit

Läkemedelsjätten Astra Zeneca har lyckats skära ner på sina flygresor tack vare sin satsning på interna videomöten. Nästa steg är att öppna upp för liknande lösningar gentemot kunder.

goda-ostar-och-vin.jpg

Ät gott med VR

7 nov 2018 digit

Uttrycket äta med ögonen har just testats på Cornelluniversitetet. Syftet med projektet var att utveckla en lättanvänd och överkomlig teknik för sensoriska utvärderingar av livsmedel. En bit ost och ett par VR-glasögon bekräftar omgivningens betydelse för våra smakupplevelser.