Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Indiska ökar online

Linnea Henriksson x Indiska_2.jpg

Indiska samarbetar med artisten Linnea Henriksson.

Färgstarka tyger, glittrande mosaik och doften av rökelse – det är en formidabel utmaning att kombinera den sensuella upplevelsen från Indiskas butiker med en effektiv e-handelsplattform. Men kundernas kärlek är en stark drivkraft och försäljningen på nätet ökar snabbare än planerat.

Sedan starten 1901 har Indiskas kläder och inredning öppnat folkhemmet för färger, mönster och material från Indien och Asien. Men som för många andra modeföretag kämpar Indiska idag med lönsamheten och konkurrensen från rena e-handelsaktörer. Samtidigt finns här en avgörande tillgång som hållit över tid.

– Kärleken från våra kunder och en miljon medlemmar är enorm och ger oss massor av energi. Vi har också mycket erfarenhet att luta oss mot. Under Indiskas långa historia har det mesta hänt och det har vi tagit oss igenom. Jag tycker också vi har en härlig företagskultur, där alla verkligen har möjlighet att vara med och påverka. Det skapar en speciell atmosfär som genomsyrar hela vår affär och ger kraft, säger Anneli Furustad, Indiskas CIO med ansvar för e-com.

Läs mer: Början av retails stålbad

Läs mer: Strategi i förändring för KappAhl

Läs mer: Virtuella provrum lyfter Lindex

Anneli Furustad_2.jpg

Anneli Furustad är Indiskas CIO med ansvar för e-com.

Värme och doft

Under de senaste åren har Indiska gått igenom två rekonstruktioner och bland annat stängt sina butiker vid Hötorget respektive Mall of Scandinavia i Stockholm. Samtidigt satsar företaget stort på e-handel, där man jobbar brett med tre KPI, key performance indicators, i form av medelvärde på kvitto, konvertering och trafik. Idag står e-handeln för 9-12 procent av försäljningen och prognosen är 15 procent vid årets slut. För att lyckas gäller det att så långt som möjligt återskapa taktila värden i ettor och nollor.

– Det är en jätteutmaning att överföra butikernas uttryck och upplevelse till e-com. Jag är själv tveksam till omnichannel marketing och vill hellre erbjuda kunden en upplevelse i butik och ta med delar av den i andra kontakter. På e-com jobbar vi oerhört medvetet kring färg- och bildval, där vi försöker maximera känslan av en varmare värld. Det är också viktigt med inspiration, och det åstadkommer vi bland annat med hjälp av Flowbox, som gör att vi kan lyfta användargenererat innehåll i våra egna kanaler.

Mobilen dominerar

En annan stor utmaning för Anneli Furustad och hennes kollegor är att erbjuda skräddarsydda, mobila shoppinglösningar. Den genomsnittliga kunden är en kvinna, 42 plus som gärna handlar på väg till eller från jobbet med en genomsnittlig besökstid på cirka tre minuter.

– Idag står mobilen för 70 procent av onlineförsäljningen och kommer bara bli viktigare. Mobilen och paddan är det vi utvecklar för idag. Utmaningen här är att få in mycket information, om allt från knappars utseende till tydligare produktbeskrivningar, som samtidigt erbjuder effektiv shopping med snabba avslut.

I arbetet med en allt smidigare köpresa samarbetar Anneli Furustad med sitt utvecklingsteam med fyra kodare i Indien, Ukraina och Sverige.

– Vi jobbar med många delar samtidigt och det är en tuff resa. Samtidigt är det klart genomförbart och vi vet att man inte får något gratis.

Viktig kunddialog

Om tre år ska 25 procent av Indiskas försäljning ske digitalt enligt en aktuell prognos. Det är två år tidigare än projicerat. För att komma hit är konvertering bara ett av många verktyg.

– Vi jobbar mycket med vår marknadsavdelning för att på olika sätt driva direkttrafik. Till exempel med betald respektive organisk trafik, och radioreklam. Vi har också ett pågående dialog med våra kunder, medlemmar och vår butikspersonal för att fånga upp förbättringsförslag och öka våra kunskaper om kundupplevelsen och köpbeteenden.

Vad är den stora utmaningen närmast?

– Den finska sajten lanserades på lokalt språk i maj, i och med det arbetar vi nu stenhårt för att växa på den finska marknaden, avslutar Anneli Furustad.

28 juni 2018 Reporter anne hammarskjöld ledarskap Foto indiska

Rekommenderad läsning