Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Indiska ökar online

Färgstarka tyger, glittrande mosaik och doften av rökelse – det är en formidabel utmaning att kombinera den sensuella upplevelsen från Indiskas butiker med en effektiv e-handelsplattform. Men kundernas kärlek är en stark drivkraft och försäljningen på nätet ökar snabbare än planerat.

Text anne hammarskjöld Foto indiska 28 juni 2018 ledarskap

Linnea Henriksson x Indiska_2.jpg

Indiska samarbetar med artisten Linnea Henriksson.

Sedan starten 1901 har Indiskas kläder och inredning öppnat folkhemmet för färger, mönster och material från Indien och Asien. Men som för många andra modeföretag kämpar Indiska idag med lönsamheten och konkurrensen från rena e-handelsaktörer. Samtidigt finns här en avgörande tillgång som hållit över tid.

– Kärleken från våra kunder och en miljon medlemmar är enorm och ger oss massor av energi. Vi har också mycket erfarenhet att luta oss mot. Under Indiskas långa historia har det mesta hänt och det har vi tagit oss igenom. Jag tycker också vi har en härlig företagskultur, där alla verkligen har möjlighet att vara med och påverka. Det skapar en speciell atmosfär som genomsyrar hela vår affär och ger kraft, säger Anneli Furustad, Indiskas CIO med ansvar för e-com.

Läs mer: Början av retails stålbad

Läs mer: Strategi i förändring för KappAhl

Läs mer: Virtuella provrum lyfter Lindex

Anneli Furustad_2.jpg

Anneli Furustad är Indiskas CIO med ansvar för e-com.

Värme och doft

Under de senaste åren har Indiska gått igenom två rekonstruktioner och bland annat stängt sina butiker vid Hötorget respektive Mall of Scandinavia i Stockholm. Samtidigt satsar företaget stort på e-handel, där man jobbar brett med tre KPI, key performance indicators, i form av medelvärde på kvitto, konvertering och trafik. Idag står e-handeln för 9-12 procent av försäljningen och prognosen är 15 procent vid årets slut. För att lyckas gäller det att så långt som möjligt återskapa taktila värden i ettor och nollor.

– Det är en jätteutmaning att överföra butikernas uttryck och upplevelse till e-com. Jag är själv tveksam till omnichannel marketing och vill hellre erbjuda kunden en upplevelse i butik och ta med delar av den i andra kontakter. På e-com jobbar vi oerhört medvetet kring färg- och bildval, där vi försöker maximera känslan av en varmare värld. Det är också viktigt med inspiration, och det åstadkommer vi bland annat med hjälp av Flowbox, som gör att vi kan lyfta användargenererat innehåll i våra egna kanaler.

Mobilen dominerar

En annan stor utmaning för Anneli Furustad och hennes kollegor är att erbjuda skräddarsydda, mobila shoppinglösningar. Den genomsnittliga kunden är en kvinna, 42 plus som gärna handlar på väg till eller från jobbet med en genomsnittlig besökstid på cirka tre minuter.

– Idag står mobilen för 70 procent av onlineförsäljningen och kommer bara bli viktigare. Mobilen och paddan är det vi utvecklar för idag. Utmaningen här är att få in mycket information, om allt från knappars utseende till tydligare produktbeskrivningar, som samtidigt erbjuder effektiv shopping med snabba avslut.

I arbetet med en allt smidigare köpresa samarbetar Anneli Furustad med sitt utvecklingsteam med fyra kodare i Indien, Ukraina och Sverige.

– Vi jobbar med många delar samtidigt och det är en tuff resa. Samtidigt är det klart genomförbart och vi vet att man inte får något gratis.

Viktig kunddialog

Om tre år ska 25 procent av Indiskas försäljning ske digitalt enligt en aktuell prognos. Det är två år tidigare än projicerat. För att komma hit är konvertering bara ett av många verktyg.

– Vi jobbar mycket med vår marknadsavdelning för att på olika sätt driva direkttrafik. Till exempel med betald respektive organisk trafik, och radioreklam. Vi har också ett pågående dialog med våra kunder, medlemmar och vår butikspersonal för att fånga upp förbättringsförslag och öka våra kunskaper om kundupplevelsen och köpbeteenden.

Vad är den stora utmaningen närmast?

– Den finska sajten lanserades på lokalt språk i maj, i och med det arbetar vi nu stenhårt för att växa på den finska marknaden, avslutar Anneli Furustad.

Rekommenderad läsning

E-handeln har bara börjat

4 jul 2018 ledarskap

snygga-skor-med-accessoarer.jpg snygga-skor-med-accessoarer.jpg snygga-skor-med-accessoarer.jpg video

Som en av grundarna till 00-talsfenomenet boo.com har Patrik Hedelin tagit väl vara på sina erfarenheter. Strategierna från den tiden står sig och med influencer marketing och AI rullar Eequity ut den ena globala e-handelssuccén efter den andra.

Strategi i förändring för KappAhl

15 maj 2018 ledarskap

KappAhl_502039_399SEK_1_2.jpg KappAhl_502039_399SEK_1_2.jpg KappAhl_502039_399SEK_1_2.jpg

Att vara datadrivna med rätt teknik och infrastruktur i skön balans är modekedjan KappAhls väg bort från dyra butiksytor och dystra vinstvarningar.

Svensk e-handel ökar utomlands

16 maj 2018 retail

bollar-i-blandade-storlekar.jpg bollar-i-blandade-storlekar.jpg bollar-i-blandade-storlekar.jpg

Modebranschen säljer mest utomlands och Sydkorea är den snabbast växande marknaden för svenska produkter utanför Europa visar ny statistik för e-handelsutvecklingen.

Jula etta i App Store

18 jul 2017 Digit

AdobeStock_123449739_2.jpg AdobeStock_123449739_2.jpg AdobeStock_123449739_2.jpg

Fixarkoncernen Jula går från klarhet till klarhet med varuhus i tre länder och en omsättning som ökat tre gånger på sex år. Bakom framgångarna ligger en inkluderande syn på digitalisering och en strävan efter ständig utveckling. Den digitala postorderhanteringen är död, länge leve Julas e-handel.

Början av retails stålbad

19 jun 2018 ledarskap

kvinna-solglasögon-retail-960640.jpg kvinna-solglasögon-retail-960640.jpg kvinna-solglasögon-retail-960640.jpg video

Retails stålbad kommer att påverka hela branschen och för de europeiska bolagen ökar pressen då allt fler amerikanska bolag etablerar sig i Europa. Det menar Mats Oretorp, Europachef inom försäljning på Dell EMC.

Från pärmar till skärmar

21 aug 2017 digit

linbäckWEBB.jpg linbäckWEBB.jpg linbäckWEBB.jpg

En ny digitaliseringsplattform ska få byggföretaget Lindbäcks att effektivisera sin produktion. När man i slutet av året öppnar sin nya fabrik i Piteå räknar man med att mer än fördubbla sin produktion.

3D lyft för e-handel

8 jun 2018 digit

kvinna-shoppar-i-alla-kanaler.jpg kvinna-shoppar-i-alla-kanaler.jpg kvinna-shoppar-i-alla-kanaler.jpg

Handeln har stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handeln brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Digitala verktyg för interaktiv visualisering av produkter kan vara en lösning, visar ny forskning från Handelshögskolan i Stockholm.

Kundnyttig it till Max

5 sep 2016 ledarskap

Highres__DSC1026_Kristofer Samuelsson Photography_960x640.jpg Highres__DSC1026_Kristofer Samuelsson Photography_960x640.jpg Highres__DSC1026_Kristofer Samuelsson Photography_960x640.jpg

Det är drygt ett år sedan hamburgerkedjan Max lanserade sin mobilapp som gjorde det enklare för kunderna att beställa och betala för sin hamburgare, men för Johnny Bröms, CIO för Max, har digitaliseringsresan precis tagit fart.

Benders rustar för digitaliseringsboom

19 okt 2017 ledarskap

bendersWEBB.jpg bendersWEBB.jpg bendersWEBB.jpg

Det är hög tid för byggföretag att komma ikapp sina motsvarigheter i andra branscher. Det menar Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.