Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Strategi i förändring för KappAhl

KappAhl_502039_399SEK_1_2.jpg

Att vara datadrivna med rätt teknik och infrastruktur i skön balans är modekedjan KappAhls väg bort från dyra butiksytor och dystra vinstvarningar. 

– Ryktet om butikens död är väldigt överdrivet. Idag äger kunden och vårt fokus ligger på unified retail där butiker och e-handel 24/7 erbjuder sömlös tillgänglighet, enkelhet och god service. Click & Collect, där kunden beställer på nätet och hämtar i butiken, Shop Online in Store och möjligheten att faktureras via Klarna även för köp i butiken är exempel på sådana lösningar, säger Karin Liberg, CIO på KappAhl.

Läs mer: Virtuella provrum lyfter Lindex

De senaste åren har på många sätt varit omvälvande för klädbranschen och KappAhl är inte ensamma om

Det är en omställning som påverkar hela vår bransch och som också ställer krav på fastighetsägare och hyresvärdar.

Karin Liberg , CIO på KappAhl

utmaningen att med ena foten i en traditionell affärsmodell återta marknadsandelar och öka sin lönsamhet samtidigt som konkurrensen från onlineföretagen ökar. Här gäller det bland annat att jobba smartare med dyra butiksytor.

– Det är en omställning som påverkar hela vår bransch och som också ställer krav på fastighetsägare och hyresvärdar. En väg framåt kan bli färre kvadratmeter med en delvis annan roll än idag. Kunden ska hela tiden hitta varorna online men kunna upptäcka, prova och givetvis handla i butiken. Mobilitet i butiken är ett prioriterat område för oss och här gör vi en viktig resa med frågor som tillgången till wifi och rätt tekniska förutsättningar för att möta kunden på golvet.

Kort om KappAhl

1953 av Per-Olof Ahl en kappaffär i en källare i Göteborg. Mottot var ”Vi ska ge många människor möjlighet att vara välklädda”. Idag har koncernen cirka 370 KappAhl- och Newbiebutiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien, alla under eget varumärke. Sverige är den enskilt största marknaden.

KappAhl har online-butik i Sverige, Norge, Finland och Polen samt en online-butik för Newbie Store i Storbritannien.

Huvudkontoret ligger i Mölndal söder om Göteborg. Här ligger också distributionscentralen som hanterar över 50 miljoner plagg varje år.

Källa: KappAhl

Kortare cykler

Det är inte enbart frågan om butikernas framtid som förändrats under de ungefär åtta år som Karin Liberg arbetat på KappAhl.

– När man pratar om strategier har tempot alltid varit högt i vår bransch men under de senaste åren har cyklerna blivit mycket kortare och kraven på att vara agila och flexibla bara växer. Vi tog fram en ny it-strategi för två år sedan och den behöver vi redan uppdatera.

Goda beställare

It-strategin har utvecklats för att motsvara kraven från en annan viktig utmaning.

– Det gäller att ha infrastruktur med balans mellan backend- och frontendplattformarna. Därför har vi sett över hur vi jobbar med arkitekturen idag och vilka plattformar vi behöver framåt. Vi jobbar även med att analysera vilka förmågor och kompetenser vi ska ha själva och vilka vi ska köpa som tjänst. Integration är ett exempel där vi tror på att hålla i själva. Köper du däremot tjänster är det också viktigt att vara en god beställare och kunna ställa rätt krav på leverantören.

Karin Liberg menar att det i allt högre utsträckning är kunden som styr och det gäller att ställa om till ett utifrån- och in-perspektiv i allt man gör i såväl logistik som designprocessen.

– Allt vi gör, gör vi med kunden i fokus och då gäller det att vårt erbjudande är relevant, att kunden hittar det han eller hon vill ha. Att vara datadriven blir allt viktigare för att fatta rätt beslut. Bred samverkan mellan verksamheten och it är en framgångsfaktor för KappAhl idag.

15 maj 2018 Reporter anne hammarskjöld ledarskap Foto kappahl

Rekommenderad läsning

snygga-skor-med-accessoarer.jpg
video

E-handeln har bara börjat

4 jul 2018 ledarskap

Som en av grundarna till 00-talsfenomenet boo.com har Patrik Hedelin tagit väl vara på sina erfarenheter. Strategierna från den tiden står sig och med influencer marketing och AI rullar Eequity ut den ena globala e-handelssuccén efter den andra.

Linnea Henriksson x Indiska_2.jpg

Indiska ökar online

28 jun 2018 ledarskap

Färgstarka tyger, glittrande mosaik och doften av rökelse – det är en formidabel utmaning att kombinera den sensuella upplevelsen från Indiskas butiker med en effektiv e-handelsplattform. Men kundernas kärlek är en stark drivkraft och försäljningen på nätet ökar snabbare än planerat.

kalle-hultenheim-960640.jpg

Segla rätt för din verksamhet

30 maj 2018 ledarskap

I den digitala transformationen kan man inte härma andra utan man måste gå sin egen väg och våga att misslyckas. Det var några av ledorden under den inledande keynoten med Kalle Hultenheim och Peter Falk på årets Atea Bootcamp.

bendersWEBB.jpg

Benders rustar för digitaliseringsboom

19 okt 2017 ledarskap

Det är hög tid för byggföretag att komma ikapp sina motsvarigheter i andra branscher. Det menar Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.

varbergWEBB.jpg
video

Bäst i väst för Varberg

18 okt 2017 ledarskap

För både politiker och tjänstemän är valet självklart. Varberg ska vara västkustens kreativa mittpunkt år 2025. Ett steg på vägen är självbetjäningstjänster och smarta digitala assistenter. 

kungsbacka.jpg

Kungsbacka fokuserar på framgång

29 aug 2017 digit

Målbilden för Kungsbacka 2020 har på några år gått från fromma förhoppningar till en tydligt bättre vardag för kommunens invånare och medarbetare. Nu är Kungsbacka en av fem finalister i Sveriges Digitaliseringskommun 2017.

2825698-nurse-is-checking-old-woman-s-blood-pressure2.jpg

Bättre vård med patientwebb

6 apr 2017 it i vården

Sahlgrenska Universitetssjukhuset har tagit hjälp av en ny grupp experter i utvecklingen av sin patientwebb. Med ”Min berättelse” blir erfarenheter av kronisk sjukdom en hjälp för andra och bidrar till att utveckla sjukhusets verksamhet.

Highres__DSC1026_Kristofer Samuelsson Photography_960x640.jpg

Kundnyttig it till Max

5 sep 2016 ledarskap

Det är drygt ett år sedan hamburgerkedjan Max lanserade sin mobilapp som gjorde det enklare för kunderna att beställa och betala för sin hamburgare, men för Johnny Bröms, CIO för Max, har digitaliseringsresan precis tagit fart.

Holmen 960640

Holmens molnlycka

25 jan 2021 digit

Holmen går igenom en digital resa med fokus på molnet, SD-WAN och robotar, vilket har inneburit ökad effektivitet och digital lycka hos medarbetarna. Nästa steg är att bli ännu mer databaserade.