Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Virtuella provrum lyfter Lindex

Kortare time to market med virtuella provrum för att kunna jobba med mode via videolänk mellan Asien och Sverige, och nära samarbeten mellan designers över stora geografiska avstånd är några resultat av Lindex digitalisering. Samtidigt utvecklas det fysiska mötet i butiken.

Text anne hammarskjöld Foto lindex 16 oktober 2017 digit

lindex-winter-party-collection-47_2.jpg

– Mycket av styrkan i vår verksamhet – människorna, butikerna, kläder och textilier – är analog och taktil. När vi gör vår stora resa in i en digital verklighet är utmaningen att vända på affärsmodellen utan att tappa styrkan i företagets kultur och erbjudande, säger Florian Westerdahl, CTO på Lindex IT.

Lindex digitala resa har pågått i drygt tio år och omfattar två områden som båda präglas och utmanas av ett agilt arbetssätt. Det ena området handlar om att förbättra upplevelsen för Lindex kunder med mervärden och nya tjänster. Här ligger också fokus såväl för Lindex som för andra retailföretag i dag, förklarar Florian Westerdahl.

Mobilappen som Lindex lanserade i augusti är en sådan tjänst. Appen ska erbjuda kunderna en smartare shoppingupplevelse med bland annat instagramintegration, inspirationsfeed, orderhantering och tillgång till aktuella erbjudanden.

Glädje i designprocessen

Det andra området för Lindex digitalisering är företagets interna processer som i vissa fall till och med gett bättre resultat än man trott på planeringsstadiet. Ett bra exempel är transformationen av designprocessen där målet var att skapa mer tid för design med ökad delaktighet via Skype och stora kollaborativa touchskärmar.

– Vi har skapat ett ekosystem kring Adobes verktygslåda med alla designverktyg i molnet, tablets och smartphones. Vi räknade snabbt hem hela investeringen bara i print – nu behövs inga dyra utskrifter. Men det vi inte räknat med var att hela kärnprocessen för att skapa mode på Lindex förändrades. Tidigare hade olika designers ansvar för sina delar av en kollektion med regelbundna avstämningar. Idag samarbetar de kring alla modifieringar och alla tycker att arbetet blivit roligare.

untitled_2.jpg

Florian Westerdahl är CTO på Lindex IT.

Time to market

Införandet av virtuella provrum har också förenklat och förbättrat samarbetet mellan medarbetare på stora geografiska avstånd. Lösningen är också ett exempel på hur Lindex digitalisering sker nära organisationen, här huvudkontoret i Sverige och inköp i bland annat Asien.

– Vi vill ha pull och utvecklingen sker i nära samarbete med verksamheten som också har ett starkt mandat att styra vår digitalisering. De virtuella provrummen var en ordentlig teknisk resa. Bland annat för att få till exakt färgåtergivning och för att det inte får finnas några skuggor. Lösningen innebär bland annat att i stället för att skicka provplagg kan en exakt modell visas i provrummet. Det har kortat time to market högst väsentligt.

MyStore

Den största pågående satsningen är den digitala plattformen MyStore som med start i Sverige ska rullas ut i alla butiker. Resan från idé till plattform har varit lång och inte helt okomplicerad.

Lindex i korthet

Lindex har cirka 480 butiker på 18 marknader i Sverige, Norge, Finland, Baltikum, Tjeckien, Slovakien, Polen, Island, Bosnien-Hercegovina, Mellanöstern och Storbritannien. Allt från stora fullsortimentsbutiker till små konceptbutiker.

Bolaget har omkring 5 000 medarbetare internationellt och ägs sedan 2007 av den finländska detaljhandelskoncernen Stockmanngroup.

– Vi började med att praktisera i några butiker för att få en bild av rutiner, arbetssätt och tidsåtgång för respektive moment. Sedan skissade vi på ett drömsystem, bland annat i samverkan med butikerna, och började leta leverantör. Det var svårare än vi trodde men när vi väl fann en leverantör av retaillösningar i USA kunde de erbjuda 70 procent av det butikerna ville ha. Till exempel en att-göra-lista med tasks som kan bockas av, stöd för gods- och lagerhantering och personalplanering. Digitaliseringen gör rutinerna i butiken mer enhetliga och ökar möjligheten att påverka olika processer för ökad försäljning.

90 procent nöjda

Med en mobil plattform på plats finns nu en infrastruktur och en road map för nästa utvecklingsfas och version av MyStore. En annan viktig förutsättning för framgång finns också på plats.

– Vi har gjort en personalenkät i testbutikerna och 90 procent av medarbetarna ansåg att lösningen är mycket lätt att använda. Vi anade det här redan efter testperioden för ver 1.0 när vi inte fick tillbaka en enda platta. Butikerna var mycket tydliga med att de ville behålla och fortsätta jobba med dem.

Målet för Florian Westerdahl är att ansvaret för Lindex digitalisering ska ligga någon helt annan stans än på it-avdelningen.

– Målet är en digitalt mogen organisation som själva utvecklar sin verksamhet på en för Lindex hållbar plattform och tillsammans med våra leverantörer som är mer som samarbetspartners. Med hjälp av bland annat ambassadörer från våra testbutiker och andra projektsamarbetspartners i organisationen är vi på god väg.

Vad tror du om framtiden - kan digitala lösningar helt ersätta upplevelsen av en fysisk shoppingrunda?

– När vi digitaliserar våra butiker gör vi det enligt butikens behov. Butiken erbjuder unika värden i form av personalisering, möte med produkterna, fulfillment och unika upplevelser som vårt succékoncept BabyShower. Jag är övertygad om att butiker kommer att finnas i framtiden men kanske med sinsemellan olika syften.

Rekommenderad läsning

snip bjurfors.JPG
video

Bjurfors om att möta 00-generationen

19 okt 2016 digit

Bjurfors är en av Sveriges största mäklare av fastigheter. Kraven på it-avdelningen är solklara: ständig tillgänglighet, kunna jobba var som helst och mobile first. Madelene Johansson, it-chef på Bjurfors, beskriver framtidens utmaningar.

StefanStadium_960x640.jpg

”Dags att butikerna digitaliseras”

9 nov 2016 atea it-arena

Det finns tusentals möjligheter, så det gäller att veta vilka bollar man ska springa på. Det är budskapet från Stefan Maxeby, it-chef på Stadium.

ikeaWEBB3.jpg
video

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

bendersWEBB.jpg

Benders rustar för digitaliseringsboom

19 okt 2017 ledarskap

Det är hög tid för byggföretag att komma ikapp sina motsvarigheter i andra branscher. Det menar Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.

fästingWEBB.jpg
video

Från papper till appar i Kungälv

2 nov 2017 it i vården

I Kungälvs kommun sköts snart all läkemedelshantering helt digitalt. Utmaningarna har varit att hitta lösningar som ger rätt effekt och samtidigt bygga infrastrukturen.

alarikssonWEBB.jpg

”De snabba äter de långsamma”

20 okt 2017 ledarskap

Med kunden i fokus och ett hungrigt driv att erövra ännu mer av digitaliseringen öppnade Stefan Alariksson och John Clifford Dell EMC Forum i Stockholm.

fruktWEBB.jpg
video

Azure gör Apak agilt

17 okt 2017 digit

Familjeföretaget Apak levererar bland annat specialförpackningar till Volvo Cars och ICA och har vuxit snabbt det senaste året. Med knappt 70 medarbetare krävs en flexibel it och Azure och Windows 10 har hjälpt företaget att bli effektivt.

ronald caous snip.JPG
video

Appar underlättar för hemtjänsten i Göteborg

19 okt 2016 digit

10 000 medarbetare i Göteborgs stad kommer snart att göra en stor del av administrationen med hjälp av en smart mobil. Piloten omfattar 700 personer i hemtjänsten där ett antal appar kommer att underlätta.
– Tänk digitalt först och fråga användarna hur de vill jobba, tipsar Ronald Caous, projektledare e-samhället i Göteborgs stad.