Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Digitala strategier

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

Digitalisering är en avgörande framgångsfaktor i Stora Ensos utveckling från pappers- och kartongtillverkare till ett ledande företag inom förnybara material från skogen. Till sin hjälp har de 25 000 medarbetare i koncernen.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 22 september 2017 digit

Med smarta förpackningar för livsmedel vet vi att det vi äter hanterats rätt hela vägen till bordet.

– Vår digitalisering bygger mycket på att involvera hela organisationen och ta vara på den innovationskraft som finns bland våra egna medarbetare. Bland annat har vi anordnat hackathons för intern idégenerering. Det är ett spännande sätt att arbeta där jag upplever att vi ligger i framkant, säger Stora Ensos CIO Teemu Salmi som också har det övergripande ansvaret för koncernens innovativa digitaliseringsprojekt.

Testbädd

Digitala strategier

Stora Enso talar under Digitala strategier 22 november. Anmäl dig här. 

Teemu Salmi framhåller speciellt två områden där koncernen fokuserar sin digitaliseringsenergi; dels den övergripande frågan om hur koncernen driver sin digitala agenda inom fem strategiskt viktiga områden - bland dem automation, smarta pappersbruk och kundbemötande - dels det som kallas acceleratorprogrammet. Det senare är ett initiativ där Stora Enso samarbetar med utvalda startupbolag i syfte att öka innovationstakten inom bolaget. Teemu Salmi beskriver det som Stora Ensos testbädd för digitalisering.

– Inom koncernen deltar 18 medarbetare i acceleratorprogrammet där de jobbar sida vid sida med startupbolagen. Deltagarna, som alla har chefspositioner inom Stora Enso, har fått ansöka om att vara med och har gemensamt att de är nyfikna och förändringsbenägna. Dessutom samarbetar vi med Aalto-universitetet i Helsingfors som representerar akademin, samt en etablerad inkubator med bred erfarenhet av startupvärlden. På så sätt har vi skapat ett fantastiskt, brett digitalt ekosystem med traditionell industri, startups och ledande forskning.

Våga prova

För Stora Enso handlar digitalisering både om att vidareutveckla befintliga digitala lösningar, till exempel för logistik och materialflöden, till att framtidssäkra koncernens konkurrenskraft. Självklart finns det utmaningar på vägen, men för Teemu Salmi handlar det i första hand om att utveckla en tillåtande företagskultur.

– Vi ska alltid våga försöka, våga prova oss fram. En idé kanske inte håller hela vägen men har vi bara lärt oss något på vägen så har vi inte misslyckats. Vi ska utveckla en kultur för hur vi på ett naturligt sätt integrerar innovation i vårt dagliga arbete. För att komma dit arbetar vi mycket med kommunikation och ledarskap

Smart mjölk

På tal om konkurrenskraft arbetar koncernen sedan ett par år tillbaka med utvecklingen av intelligenta förpackningar inom olika appliceringsområden. Till exempel för att verifiera vad som finns i förpackningen och spårbarhet genom att använda teknik för trådlös dataöverföring. Det sistnämnda är ett område där utvecklingen tagit ett stort kliv framåt och öppnat upp för nya möjligheter inom förpackningsindustrin.

"Vi har skapat ett fantastiskt, brett digitalt ekosystem med traditionell industri, startups och ledande forskning", säger Stora Ensos CIO Teemu Salmi.

– Vi har testat så kallade RFID-chip, Radio Frequency Identification, på prototypnivå tidigare men först nu har tillverkningskostnaden gått ner till en nivå som gör tekniken tillgänglig på allvar. Ett annat spännande appliceringsområde är äkthet, det vill säga att mottagaren verkligen får den produkt eller vara man beställt.

Livsmedelshantering är ett annat område där tekniken för intelligenta förpackningar kan tillämpas. Till exempel med förpackningar som berättar för konsumenten hur mjölken förvarats på väg till och i butiken. Lösningar som relativt snart kan vara en del av vår vardag.

– Det är lätt att glömma att teknikutveckling handlar mer om evolution än om revolution. Inom några år kommer vi sannolikt att sluta säga ”smarta förpackningar” och bara säga ”förpackningar”. Det är ett spännande område som på många sätt symboliserar Stora Ensos transformation i kombination med ny teknik.

Mer inom samma serie

Digitala strategier

Bättre för varje dag i Kalmar

10 okt 2017 it i vården

Kalmar län har seglat upp som en förebild inom digitalisering bland Sveriges landsting. Kanske för att fokus inte ligger på teknik utan på nytta. Här drivs utvecklingen av användarna och bara om den tydligt förbättrar verksamheten.

Digitala strategier

Från spelutveckling till rehab

6 okt 2017 it i vården

Med två världsledande forskare inom robotik har det före detta spelbolaget Gleechi nu en position inom både industrin och vården. Den egenutvecklade mjukvaran VirtualGrasp tar VR till nya nivåer.

Digitala strategier

"Offentlig sektor har hamnat efter"

8 sep 2017 ledarskap

Regeringens Digitaliseringsråd och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) arbetar med att få till ett Sverige i digital framkant. Åsa Zetterberg är centralt involverad i båda sammanhangen och hon har tankar om vad som krävs för en lyckad digitalisering, både på nationell och kommunal nivå.  

Digitala strategier

Så utmanar Husqvarna Group marknaden

26 sep 2017 digit

Ett samarbete med bland annat Telenor resulterade i Battery box, som gör det enklare för alla som inte vill äga maskiner. Nu väntar flera områden för Husqvarna Group på nästa steg i digitaliseringen.

Digitala strategier

Boliden utvinner ny konkurrenskraft

25 sep 2017 ledarskap

För gruv- och smältbolaget Boliden innebär digitalisering att erbjuda medarbetarna säkrare arbetsplatser. Men också en möjlighet att jobba effektivare och konkurrera med världsmarknadens giganter.

 

Rekommenderad läsning

Vägvalet

17 maj 2016 digit

Smedjebackens kommun stod vid ett vägskäl. Att förnya och bygga ut sitt datacenter på egen hand var en möjlighet, om än kostsam. Valet blev att outsourca. Här är deras erfarenheter.

Maria Strømme om nanoteknik

2 maj 2016 ledarskap

Professor i nanoteknologi, Maria Strømme, pratar om hur nanotekniken kommer att påverka framtidens samhälle.

Komplex omvärld kräver nya ledare

19 maj 2016 ledarskap

Digitaliseringen skapar en komplex värld som kräver ett nytt förhållningssätt till ledarskap och affärsutveckling. För att navigera i den nya världen har Gartner sammanställt fem paradoxer som hjälper oss att förstå vilka utmaningar som väntar.

Kundens tillit numera CIO:s ansvar

20 maj 2016 ledarskap

Idag är det omöjligt att skydda verksamheten till hundra procent, därför krävs nya säkerhetsstrategier, säger James McNab, ansvarig för cybersäkerhet på Cisco.

Helsingborgs stadsnät: Vad hände sedan?

22 jun 2016 digit

Ett par år har gått sedan Helsingborg lanserade sitt öppna trådlösa stadsnät för allmänheten och staden har fått mycket uppmärksamhet, även internationellt, för sin modell. På it-avdelningen är man nöjd med starten.

"Vi försöker göra oss hörda och attraktiva"

25 aug 2016 ledarskap

Uppsala är en av landets mest drivande kommuner inom digitaliseringen just nu. Hur tänker de kring rekryteringen av it-talanger?
– Vi ger utrymme åt dem att använda sitt fulla kunnande och inte hamna på några "bredviduppgifter", säger Catrin Ditz, CIO, Uppsala kommun.

Smartness ger trygghet åt äldre

1 sep 2016 digit

Vad har en AI, wearables, ett positioneringssystem för butiker och ett alarmsystem gemensamt? De utgör grunden i svenska Aifloo Smartcare, ett smart övervakningssystem för att ge äldre och sjuka ett tryggt och fritt liv i hemmet.

"Den fjärde it-eran är här!"

23 sep 2016 ledarskap

Den fjärde it-eran är här och den fokuserar på både personcentrerad och maskincentrerad digitalisering. Det menar Zorawar Biri Singh, CTO på Cisco.

Anna Granö om HPE:s nya strategi

11 okt 2016 ledarskap

Anna Granö, som har lång erfarenhet från it-branschen, tillträdde i juni som vd för Hewlett Packard Enterprise Sverige. HPE blir nu ett fokuserat bolag som tar hand om både it-arvet och framtiden.

Bättre för varje dag i Kalmar

Artikel 1 av 6: Digitala strategier

Från spelutveckling till rehab

Artikel 2 av 6: Digitala strategier

"Offentlig sektor har hamnat efter"

Artikel 3 av 6: Digitala strategier

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

Artikel 4 av 6: Digitala strategier

Så utmanar Husqvarna Group marknaden

Artikel 5 av 6: Digitala strategier

Boliden utvinner ny konkurrenskraft

Artikel 6 av 6: Digitala strategier