Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

Digitalisering är en avgörande framgångsfaktor i Stora Ensos utveckling från pappers- och kartongtillverkare till ett ledande företag inom förnybara material från skogen. Till sin hjälp har de 25 000 medarbetare i koncernen.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 22 september 2017 digit

AdobeStock_112283873_2.jpg

Med smarta förpackningar för livsmedel vet vi att det vi äter hanterats rätt hela vägen till bordet.

– Vår digitalisering bygger mycket på att involvera hela organisationen och ta vara på den innovationskraft som finns bland våra egna medarbetare. Bland annat har vi anordnat hackathons för intern idégenerering. Det är ett spännande sätt att arbeta där jag upplever att vi ligger i framkant, säger Stora Ensos CIO Teemu Salmi som också har det övergripande ansvaret för koncernens innovativa digitaliseringsprojekt.

Testbädd

ds 2016.jpg

Digitala strategier

Stora Enso talar under Digitala strategier 22 november. Anmäl dig här. 

Teemu Salmi framhåller speciellt två områden där koncernen fokuserar sin digitaliseringsenergi; dels den övergripande frågan om hur koncernen driver sin digitala agenda inom fem strategiskt viktiga områden - bland dem automation, smarta pappersbruk och kundbemötande - dels det som kallas acceleratorprogrammet. Det senare är ett initiativ där Stora Enso samarbetar med utvalda startupbolag i syfte att öka innovationstakten inom bolaget. Teemu Salmi beskriver det som Stora Ensos testbädd för digitalisering.

– Inom koncernen deltar 18 medarbetare i acceleratorprogrammet där de jobbar sida vid sida med startupbolagen. Deltagarna, som alla har chefspositioner inom Stora Enso, har fått ansöka om att vara med och har gemensamt att de är nyfikna och förändringsbenägna. Dessutom samarbetar vi med Aalto-universitetet i Helsingfors som representerar akademin, samt en etablerad inkubator med bred erfarenhet av startupvärlden. På så sätt har vi skapat ett fantastiskt, brett digitalt ekosystem med traditionell industri, startups och ledande forskning.

Våga prova

För Stora Enso handlar digitalisering både om att vidareutveckla befintliga digitala lösningar, till exempel för logistik och materialflöden, till att framtidssäkra koncernens konkurrenskraft. Självklart finns det utmaningar på vägen, men för Teemu Salmi handlar det i första hand om att utveckla en tillåtande företagskultur.

– Vi ska alltid våga försöka, våga prova oss fram. En idé kanske inte håller hela vägen men har vi bara lärt oss något på vägen så har vi inte misslyckats. Vi ska utveckla en kultur för hur vi på ett naturligt sätt integrerar innovation i vårt dagliga arbete. För att komma dit arbetar vi mycket med kommunikation och ledarskap

Smart mjölk

På tal om konkurrenskraft arbetar koncernen sedan ett par år tillbaka med utvecklingen av intelligenta förpackningar inom olika appliceringsområden. Till exempel för att verifiera vad som finns i förpackningen och spårbarhet genom att använda teknik för trådlös dataöverföring. Det sistnämnda är ett område där utvecklingen tagit ett stort kliv framåt och öppnat upp för nya möjligheter inom förpackningsindustrin.

Salmi Teemu_0585_2.jpg

"Vi har skapat ett fantastiskt, brett digitalt ekosystem med traditionell industri, startups och ledande forskning", säger Stora Ensos CIO Teemu Salmi.

– Vi har testat så kallade RFID-chip, Radio Frequency Identification, på prototypnivå tidigare men först nu har tillverkningskostnaden gått ner till en nivå som gör tekniken tillgänglig på allvar. Ett annat spännande appliceringsområde är äkthet, det vill säga att mottagaren verkligen får den produkt eller vara man beställt.

Livsmedelshantering är ett annat område där tekniken för intelligenta förpackningar kan tillämpas. Till exempel med förpackningar som berättar för konsumenten hur mjölken förvarats på väg till och i butiken. Lösningar som relativt snart kan vara en del av vår vardag.

– Det är lätt att glömma att teknikutveckling handlar mer om evolution än om revolution. Inom några år kommer vi sannolikt att sluta säga ”smarta förpackningar” och bara säga ”förpackningar”. Det är ett spännande område som på många sätt symboliserar Stora Ensos transformation i kombination med ny teknik.

Rekommenderad läsning

Sofia_960x640.jpg

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

skogsarbeteare.jpg
video

Digitalisering i rätt tid för Stora Enso

15 dec 2017 digit

Stora Enso tror inte på innovation i isolation. Tillsammans med sina medarbetare och startups i Sverige och Finland utvecklar koncernen såväl smarta förpackningar som AI för administration och underhåll.

robot1.jpg
video

Robotar gör jobbet på Folksam

23 nov 2017 digit

Folksams medarbetare känner sig mindre stressade när robotar tar över monoton administration och gör 55 timmars arbete på en timme.

barne3WEBB.png
video

Allt börjar i ledningsgruppen

24 nov 2017 ledarskap

Synlighet och tillgänglighet är viktiga ledaregenskaper i en snabbrörlig och digitaliserad värld. Det menar Hélène Barnekow som driver Telia mot en innovativ struktrur.

stockholm.jpg
video

Stokab gör Stockholm smartare

29 nov 2017 ledarskap

Självkörande bussar är en av de insatser som Stockholm kommun gör för att nå målet att vara världens smartaste stad 2040. För att lyckas arbetar Stokab, Stockholms it-infrastrukturbolag, innovativt och hårt.

petraSWEBB.png
video

Sverige startup-favorit för Husqvarna

28 nov 2017 digit

Kläder som pratar och strupmikrofoner är nya smarta lösningar från Husqvarna. Kundgruppen arborister är både köpstark och utmanande, vilket är en bra grund för innovation.

AdobeStock_132595255_2.jpg

AI avgör företagets framtid

17 nov 2017 ledarskap

När AI blir tillgängligt för allt fler förändras affärsmodellen totalt. Plötsligt kan veckolånga processer effektiviseras med minst 40 000 procent.

burmanWEBB.jpg

Boliden utvinner ny konkurrenskraft

25 sep 2017 ledarskap

För gruv- och smältbolaget Boliden innebär digitalisering att erbjuda medarbetarna säkrare arbetsplatser. Men också en möjlighet att jobba effektivare och konkurrera med världsmarknadens giganter.

 

damgard bootcamp 960640.jpg
video

Joacim Damgard: Disruptionen är exponentiell

13 jun 2017 ledarskap

Av världens 500 största bolag härstammar bara 12 procent från deras ursprungliga verksamhet. Microsofts Sverige-vd Joacim Damgard tipsar om hur du förhåller dig till disruption och samtidigt utvecklar affären.