Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Smarta, digitala läromedel

För att få mer tid i klassrummet började Daniel Barker filma sina genomgångar i matematik. Nästa steg är att utveckla digitala läromedel där även läraren får stöd.

Text elisabeth nore Foto adobestock 21 februari 2018 it i skolan

– Jag ville ha mer tid i klassrummet och kunna diskutera uppgifterna med eleverna och därför började jag filma mina föreläsningar, säger Daniel Barker som idag jobbar som konceptutvecklare på Natur & Kultur.

Läs mer: Lapparna som slår apparna

Tittade eleverna på dina filmer?

– I början uppmanade jag och motiverade dem att titta och till slut kontrollerade jag att de tittade på filmerna, det vill säga jag mer eller mindre tvingade dem. Genom att ge eleverna frågor att svara på när de hade sett filmerna hade jag också koll på inom vilka områden som eleverna behövde hjälp.

Läs mer: Fler språk på förskolan

Nu jobbar med att utveckla läromedel. Vad tar du med dig från din tid som lärare?

– När det gäller matematik, kanske även i andra ämnen, så har det saknats stöd i läromedlet för samtal i klassrummet. Det har funnits i lärohandledningen men inte just i läromedlet. Och med de digitala läromedel jag jobbar med idag tänker jag att det ska finnas stöd för att strukturera samtal både mellan och med elever.

Läs mer: AR lyfter klassrummet

Fungerar digitala läromedel för alla ämnen?

– Jag tror inte att det finns någon begränsning. Nu använder vi matematik som ett pilotprojekt och det finns säkert en del som kan användas i andra ämnen och annat som måste vara unikt för varje ämne.

Rekommenderad läsning

en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg video

Lapparna som slår apparna

26 feb 2018 it i skolan

Ett-till-ett är inte lösningen på alla problem. Det menar läraren Peter Blomqvist, som genom en sorts analoga mentometerknappar fick igång diskussionerna och engagemanget mellan eleverna på mattelektionerna. 

tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg video

Rektorns riktiga roll

1 mar 2018 it i skolan

Lärare och rektorer är piskade till att ta digitala verktyg på allvar i undervisningen inför läroplansförändringen den första juli i år. En förutsättning är att rektorer och skolområdeschefer förstår sitt ansvar. 

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg video

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg video

Roten till all programmering

21 feb 2018 it i skolan

Programmering närmar sig det obligatoriska skolschemat i gymnasiet. Men programmeringstänket kan redan nu anammas i alla ämnen och för yngre elever – genom datalogiskt tänkande.

ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg video

Maxad motivation med Matte United

22 feb 2018 it i skolan

När elever får skapa matematiska problem till varandra ökar motivationen. Bloggen Matte United utmanar elever i Luleå, Norrtälje, och Sundsvall.

två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg video

Flera språk på förskolan

23 feb 2018 it i skolan

Två av tre förskolebarn får inte tillräckliga möjligheter att utveckla sitt modersmål. Förskolläraren Mahroo Khousravi jobbar enligt en metod som ger barnen kunskap om både sitt och de andra barnens språk.

hedlund snip.JPG video

"It-branschen behöver gymnasieingenjörer"

22 sep 2016 it i skolan

Sundsvalls gymnasium har infört möjligheten för teknikelever att kunna gå ett fjärde år och därmed bli gymnasieingenjörer inom informationsteknik och nätverk. Anders Hedlund, lärare på Sundsvalls gymnasium, förklarar varför.

en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg video

AR lyfter klassrummet

27 feb 2018 it i skolan

Virtuella klassrum kan vara räddningen för elever som inte vill gå till skolan. Adam Palmqvist tipsar hur olika former av gamification och AR gör undervisningen intressant.

10452224-sundsvall.jpg

Sundsvalls kommun prisade - igen

21 dec 2016 it i skolan

Sundsvalls kommun har fått ta emot utmärkelsen Guldtrappan två år i rad för sitt digitala arbete. Det är bland annat resultatet av en långsiktig digitaliseringsprocess med nära koppling till pedagogiken, menar Katarina Eriksson från barn- och utbildningsförvaltningen i Sundsvall.
 Man kommer inte långt med tekniken om inte lärarna använder den rätt, säger hon.