Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Flera språk på förskolan

Två av tre förskolebarn får inte tillräckliga möjligheter att utveckla sitt modersmål. Förskolläraren Mahroo Khousravi jobbar enligt en metod som ger barnen kunskap om både sitt och de andra barnens språk.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 23 februari 2018 it i skolan

– Det är viktigt för barn att utveckla sitt modersmål eftersom det stärker deras identitet. Ju bättre barnen blir på sitt modersmål desto bättre blir de på att lära sig ett annat språk, ett andraspråk. Massor av forskning visar att om dessa språk utvecklas parallellt så berikar de varandra, säger Mahroo Khousravi, förskollärare på Bosgårdens pedagogiska enhet i Mölndal.

Lever vi upp till det i Sverige?

– Nej, enligt Skolinspektionens kvalitetsgranskning för år 2017 visar att två tredjedelar av våra förskolor varken uppmuntrar eller erbjuder barnen möjlighet att utveckla sitt modersmål.

Kan digitala verktyg vara till hjälp med det?

– Ja, vi använder oss mycket av Ipads, där det finns ett stort utbud med sagor och sånger på alla möjliga språk. Men det finns också flerspråkiga pedagogiska appar som vi kan använda där de bästa är dem vi kallar för kreativa appar, där man skapar sitt eget innehåll. Med dem kan vi till exempel fota föremål, eller siffror, och be vårdnadshavare spela in orden på sitt modersmål. Det finns också memoryspel, och möjlighet att skapa sina egna flerspråkiga böcker.

Läs mer: Kodning på dagis 

Så varje barn får ett eget arkiv?

– Vi brukar säga alla barn, alla språk, alla dagar. När vi gör en film eller ett spel så kan alla få möjlighet att använda det och barnen kan välja själva. Till exempel om jag som barn vill lära mig lite av min kompis modersmål oavsett vad man själv har för modersmål.

Läs mer: Lapparna som slår apparna

Har du några tips till andra förskollärare?

– Att försöka få in det i förskolans vardag så att det blir en naturlig del av allt annat man gör. Börjar man se på det som något extra som man måste hitta tid för kan det snabbt istället bli en belastning. Enligt läroplanen ska man utveckla barnens modersmål och det är lika viktigt som alla andra mål och det är fritt fram att bestämma själv hur man som förskollärare ska lägga upp det.

Rekommenderad läsning

Emmaskolan: Från kaos till klockrent

19 jun 2017 it i skolan

emmaskolan.jpg emmaskolan.jpg emmaskolan.jpg video

När Emmaskolan i Angered började med Ipads var nätverket för långsamt för att undervisningen skulle kunna fungera. Med en ny lösning och ett tätt samarbete med Cisco har problemen lösts. Alexandra Ågren, pedagog Emmaskolan och Peter Jerhamre berättar om lösningen och resultatet.

Airwatch har koll på skolplattorna

29 sep 2017 it i skolan

tablet unge.jpg tablet unge.jpg tablet unge.jpg

Jönköpings kommun använder MDM-lösningen Airwatch till skolornas Ipads. Resultatet är bland annat bättre struktur, högre effektivitet och mindre kostnader.

"Håll ut och håll om"

19 feb 2018 it i skolan

larare-leder-grupparbete-2.jpg larare-leder-grupparbete-2.jpg larare-leder-grupparbete-2.jpg

Alla lärare var inte positiva till att införa plattor i undervisningen på Nya Munken i Linköping. Med rätt utbildning, en plan och uthållighet så är idag allt på plats.

Lapparna som slår apparna

26 feb 2018 it i skolan

en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg video

Ett-till-ett är inte lösningen på alla problem. Det menar läraren Peter Blomqvist, som genom en sorts analoga mentometerknappar fick igång diskussionerna och engagemanget mellan eleverna på mattelektionerna. 

Rektorns riktiga roll

1 mar 2018 it i skolan

tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg video

Lärare och rektorer är piskade till att ta digitala verktyg på allvar i undervisningen inför läroplansförändringen den första juli i år. En förutsättning är att rektorer och skolområdeschefer förstår sitt ansvar. 

Smarta, digitala läromedel

21 feb 2018 it i skolan

foto-david-baker-skola.jpg foto-david-baker-skola.jpg foto-david-baker-skola.jpg video

För att få mer tid i klassrummet började Daniel Barker filma sina genomgångar i matematik. Nästa steg är att utveckla digitala läromedel där även läraren får stöd.

Roten till all programmering

21 feb 2018 it i skolan

två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg video

Programmering närmar sig det obligatoriska skolschemat i gymnasiet. Men programmeringstänket kan redan nu anammas i alla ämnen och för yngre elever – genom datalogiskt tänkande.

Maxad motivation med Matte United

22 feb 2018 it i skolan

ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg video

När elever får skapa matematiska problem till varandra ökar motivationen. Bloggen Matte United utmanar elever i Luleå, Norrtälje, och Sundsvall.

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg video

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.