Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AR lyfter klassrummet

Virtuella klassrum kan vara räddningen för elever som inte vill gå till skolan. Adam Palmqvist tipsar hur olika former av gamification och AR gör undervisningen intressant.

Text Elisabeth Nore Foto Fredrik Kron, Adobestock 27 februari 2018 it i skolan

– Gamification har blivit stort i skolan eftersom det ger effekt på elevers motivation. De blir mer intresserade och interagerar med materialet på ett helt annat sätt. Mycket forskning pekar på att bra designad gamification har bra effekter på lärande, säger Adam Palmquist, processledare på Insertcoin.

Och elever har ju egna erfarenheter av spel utanför skolan, eller hur?

– Precis. Mer än 80 procent av alla barn och unga spelar spel dagligen. Dessutom hjälper det nog att det finns en acceptans bland lärarna att spela spel. De är ju i den generationen som växte upp och började spela datorspel när det kom på allvar under 80- och 90-talet. Det är ju också så att vi människor alltid har spelat spel, genom alla tider.

Läs mer: Maxad motivation med Matte United

Vad är hett nu inom gamification?

– Jag tror att gamification kommer finnas mer integrerat i kommande läromedel, både digitala och analoga. Man börjar se att den här interaktionen är viktig. Om jag får titta i kristallkulan så tror jag att både AR och VR tillsammans med gamification också kan bli något för skolan.

Läs mer: När OS kom till Lucksta

Har du några exempel?

– Exempelvis virtuella klassrum. Jag har själv arbetat mycket med elever som har haft lång skolfrånvaro. Det kan handla om elever som ofta vill komma till skolan men som av olika anledningar inte kan det, och att då kunna använda VR som ett sätt att exponeras för en klassrumssituation, som ett steg på vägen. AR kan å sin sida bli väldigt användbart i det som kallas mobilt lärande, i exempelvis biologi, där man kan se exakt vad det är man letar efter. 

Ni arbetar också med industrin. Vad händer inom det området?

– Där finns en stor efterfrågan på gamification. De ser de positiva effekterna som de ger en när det handlar om att bibehålla uppmärksamheten, eftersom de hela tiden får återkoppling på det de gör. 

Rekommenderad läsning

Nominerad årets digitaliseringsledare

Lantmäteriets lovande lösningar

9 jan 2018 digit

gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg

På Lantmäteriet blygs man inte digitala innovationer. De senaste åren har myndigheten introducerat blockkedjor, AR och gamification – allt för att förbättra kundupplevelsen.

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg video

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

Ett samarbete mellan Google och Voister

Från klassrum till koraller

16 apr 2018 it i skolan

bild på fiskar och koraller på stora barriärrevet.jpg bild på fiskar och koraller på stora barriärrevet.jpg bild på fiskar och koraller på stora barriärrevet.jpg video

Googles tjänster för skolan blir allt mer populära. Ett av de senaste tillskotten är Google Expeditions, som med hjälp av VR-teknik tar eleverna till unika platser över hela jorden.

VR är forskarens bästa vän

11 maj 2018 digit

vr-glasogon-bland-provror.jpg vr-glasogon-bland-provror.jpg vr-glasogon-bland-provror.jpg

Med VR och AR kan forskarna lära mer om allt från framtidens smarta städer till livsfarliga virus. Vi andra kan se fram mot att snart kunna gå på fest eller resa runt världen utan att lämna soffan.

Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

Microsoft gör Jonslunds skola global

18 jun 2018 it i skolan

indienbarnmicrosoft960640.jpg indienbarnmicrosoft960640.jpg indienbarnmicrosoft960640.jpg video

För några år sedan kunde läraren Emma Nääs ingenting om teknik. Idag är hon anlitad som internationell föreläsare inom digitalisering och har fått ta emot flera priser. Som hjälp och redskap i sitt arbete har Emma Nääs bland annat Microsoft Educator Community och Minecraft. 

AR på schemat i Halmstad

17 jul 2018 digit

slottet-i-halmstad-med-segelbat.jpg slottet-i-halmstad-med-segelbat.jpg slottet-i-halmstad-med-segelbat.jpg video

Ett inkluderande arbetssätt som bygger på vad invånarna och företagen vill ha är ledstjärnan för digitaliseringen i Halmstads kommun. Vägen dit heter kompetensutveckling om bland annat AI och IoT för kommunens medarbetare, ledning och politiker.

Lapparna som slår apparna

26 feb 2018 it i skolan

en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg video

Ett-till-ett är inte lösningen på alla problem. Det menar läraren Peter Blomqvist, som genom en sorts analoga mentometerknappar fick igång diskussionerna och engagemanget mellan eleverna på mattelektionerna. 

Rektorns riktiga roll

1 mar 2018 it i skolan

tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg video

Lärare och rektorer är piskade till att ta digitala verktyg på allvar i undervisningen inför läroplansförändringen den första juli i år. En förutsättning är att rektorer och skolområdeschefer förstår sitt ansvar. 

Ett samarbete mellan Adobe och Voister

Dimension gör alla till 3D-experter

28 feb 2018 digit

riverflow-foto-adobe.jpg riverflow-foto-adobe.jpg riverflow-foto-adobe.jpg video

VR och AR blir allt viktigare inom bland annat mode- och verkstadsindustrin, vilket ställer krav på 3D-redigering. I Adobes senaste tillskott, Dimension, finns alla verktyg för att jobba tredimensionellt.