Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

AR lyfter klassrummet

Virtuella klassrum kan vara räddningen för elever som inte vill gå till skolan. Adam Palmqvist tipsar hur olika former av gamification och AR gör undervisningen intressant.

– Gamification har blivit stort i skolan eftersom det ger effekt på elevers motivation. De blir mer intresserade och interagerar med materialet på ett helt annat sätt. Mycket forskning pekar på att bra designad gamification har bra effekter på lärande, säger Adam Palmquist, processledare på Insertcoin.

Och elever har ju egna erfarenheter av spel utanför skolan, eller hur?

– Precis. Mer än 80 procent av alla barn och unga spelar spel dagligen. Dessutom hjälper det nog att det finns en acceptans bland lärarna att spela spel. De är ju i den generationen som växte upp och började spela datorspel när det kom på allvar under 80- och 90-talet. Det är ju också så att vi människor alltid har spelat spel, genom alla tider.

Läs mer: Maxad motivation med Matte United

Vad är hett nu inom gamification?

– Jag tror att gamification kommer finnas mer integrerat i kommande läromedel, både digitala och analoga. Man börjar se att den här interaktionen är viktig. Om jag får titta i kristallkulan så tror jag att både AR och VR tillsammans med gamification också kan bli något för skolan.

Läs mer: När OS kom till Lucksta

Har du några exempel?

– Exempelvis virtuella klassrum. Jag har själv arbetat mycket med elever som har haft lång skolfrånvaro. Det kan handla om elever som ofta vill komma till skolan men som av olika anledningar inte kan det, och att då kunna använda VR som ett sätt att exponeras för en klassrumssituation, som ett steg på vägen. AR kan å sin sida bli väldigt användbart i det som kallas mobilt lärande, i exempelvis biologi, där man kan se exakt vad det är man letar efter. 

Ni arbetar också med industrin. Vad händer inom det området?

– Där finns en stor efterfrågan på gamification. De ser de positiva effekterna som de ger en när det handlar om att bibehålla uppmärksamheten, eftersom de hela tiden får återkoppling på det de gör. 

27 februari 2018 Uppdaterad 15 februari 2019 Reporter Elisabeth Nore it i skolan Foto Fredrik Kron, Adobestock

Rekommenderad läsning