Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Lapparna som slår apparna

Ett-till-ett är inte lösningen på alla problem. Det menar läraren Peter Blomqvist, som genom en sorts analoga mentometerknappar fick igång diskussionerna och engagemanget mellan eleverna på mattelektionerna. 

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 26 februari 2018 it i skolan

– Vi använder Plickers-kort som fungerar som en sorts mentometerknappar. Då räcker det med att läraren har en enhet, som han eller hon använder för att scanna av de lappar som barnen håller upp, och som kan vara vridna åt olika håll beroende på vilket av fyra möjliga svarsalternativ som väljs, säger Peter Blomqvist, mattelärare på Stöde skola, och it-pedagogutvecklare för 7-9 lärare i Sundsvall.

Och vad händer sedan med svaren?

– Till att börja med är det viktigt att de svaren som är felaktiga ändå är relevanta och att det är lätt att tänka sig att de skulle kunna vara rimliga. På så sätt blir de minst lika viktiga som det rätta svaret, eftersom kravet på eleven i det här fallet är att han eller hon kan argumentera för sitt svar; varför man tror att det är rätt. Om 30-70 procent har svarat rätt, kan man sedan para ihop elever som har svarat rätt med elever som har svarat fel utan att de vet om vem som egentligen har rätt, och så får de argumentera för sin övertygelse i grupper. Det fina här är ju att de förstår varför rätt är rätt i slutändan.

Läs mer: Maxad motivation med Matte United

Finns det en risk med att ge elever för mycket ansvar för sitt lärande?

– Nej, jag tycker inte det, eftersom jag hela tiden är med och styr. Jag vet ju vilka svar som finns, vad som är rätt och fel, och går runt i klassrummet och lyssnar på eleverna. Då får jag som pedagog idéer hur jag kan ta det här vidare för hela klassen. Då får vi det man brukar kalla för EPA: att man först tänker enskilt, sen i par, sen alla tillsammans. Det kan ibland gå så långt att elever blir irriterade på varandra, och har vi kommit så långt att det uppstår irritation för att man är övertygad om att man har löst en matteuppgift, då blir man lyrisk som skolledare.

Läs mer: Roten till all programmering

Vilket tips har du till andra som vill göra något liknande?

– Det är viktigt att det finns en samsyn mellan skolledare och lärare om skolan ska utvecklas. Skolledaren måste ha tankar och kunskaper om hur vi kan göra det på rätt sätt annars blir det svårt och pedagoger måste vara öppna och redo för förändring. Det här systemet med lapparna kan man gott och väl börja med för att sedan ta vidare kliv mot att digitalisera fler moment.

Rekommenderad läsning

Smarta, digitala läromedel

21 feb 2018 it i skolan

foto-david-baker-skola.jpg foto-david-baker-skola.jpg foto-david-baker-skola.jpg video

För att få mer tid i klassrummet började Daniel Barker filma sina genomgångar i matematik. Nästa steg är att utveckla digitala läromedel där även läraren får stöd.

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg video

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

Roten till all programmering

21 feb 2018 it i skolan

två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg video

Programmering närmar sig det obligatoriska skolschemat i gymnasiet. Men programmeringstänket kan redan nu anammas i alla ämnen och för yngre elever – genom datalogiskt tänkande.

Maxad motivation med Matte United

22 feb 2018 it i skolan

ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg video

När elever får skapa matematiska problem till varandra ökar motivationen. Bloggen Matte United utmanar elever i Luleå, Norrtälje, och Sundsvall.

Flera språk på förskolan

23 feb 2018 it i skolan

två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg video

Två av tre förskolebarn får inte tillräckliga möjligheter att utveckla sitt modersmål. Förskolläraren Mahroo Khousravi jobbar enligt en metod som ger barnen kunskap om både sitt och de andra barnens språk.

Rektorns riktiga roll

1 mar 2018 it i skolan

tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg video

Lärare och rektorer är piskade till att ta digitala verktyg på allvar i undervisningen inför läroplansförändringen den första juli i år. En förutsättning är att rektorer och skolområdeschefer förstår sitt ansvar. 

AR lyfter klassrummet

27 feb 2018 it i skolan

en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg video

Virtuella klassrum kan vara räddningen för elever som inte vill gå till skolan. Adam Palmqvist tipsar hur olika former av gamification och AR gör undervisningen intressant.

"It-branschen behöver gymnasieingenjörer"

22 sep 2016 it i skolan

hedlund snip.JPG hedlund snip.JPG hedlund snip.JPG video

Sundsvalls gymnasium har infört möjligheten för teknikelever att kunna gå ett fjärde år och därmed bli gymnasieingenjörer inom informationsteknik och nätverk. Anders Hedlund, lärare på Sundsvalls gymnasium, förklarar varför.

Sundsvalls kommun prisade - igen

21 dec 2016 it i skolan

10452224-sundsvall.jpg 10452224-sundsvall.jpg 10452224-sundsvall.jpg

Sundsvalls kommun har fått ta emot utmärkelsen Guldtrappan två år i rad för sitt digitala arbete. Det är bland annat resultatet av en långsiktig digitaliseringsprocess med nära koppling till pedagogiken, menar Katarina Eriksson från barn- och utbildningsförvaltningen i Sundsvall.
 Man kommer inte långt med tekniken om inte lärarna använder den rätt, säger hon.