Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Roten till all programmering

Programmering närmar sig det obligatoriska skolschemat i gymnasiet. Men programmeringstänket kan redan nu anammas i alla ämnen och för yngre elever – genom datalogiskt tänkande.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 21 februari 2018 it i skolan

– För oss är datalogiskt tänkande flera pusselbitar som handlar om att lösa problem och att bryta ner dessa problem i delar. Det handlar också om algoritmer; ett sätt att lösa ett problem, inte bara i matematik, utan det kan vara problem som hur man knyter sina skor, säger Eva Hygge, förstelärare ikt på Gustav Vasa skola i Stockholm.

Det är alltså inte bara en förberedelse till programmering det handlar om?

– Programmering är ju en del i datalogiskt tänkande, men det handlar ju egentligen om problem som man delar upp i mindre delar. När man väl har delat upp problemet kanske man ska lösa det med hjälp av instruktioner och då måste de ju vara exakta och fullständiga och framförallt komma i rätt ordning. Sen kan du testa den, letar mönster. Det kan handla om att sätta ihop en Ikea-möbel, säger Urban Segrén, förstelärare svenska på Gustav Vasa skola.

– Slutligen kan man säga att datalogiskt tänkande också handlar om att abstrahera och att avgöra vad som är viktigt, säger Eva Hygge.

Läs mer: Maxad motivation med Matte United

Vad säger era lärarkollegor i Sverige om datalogiskt tänkande?

– De upptäcker ofta att de redan arbetar efter den här datalogiskt-tänkande-principen utan att tänka på det på det viset vi beskriver. Det som kanske skrämmer en del är just ordet ’programmering’, som ju bara är en bit av det datalogiska tänkandet. Det finns många andra delar man kan jobba med som inte är programmering. Det kan vi börja med som lärare; man behöver inte gå direkt på programmering, säger Eva Hygge.

Läs mer: Lapparna som slår apparna

Och hur mottas det av eleverna?

– De börjar göra egna kopplingar kring vad det handlar om eftersom vi undervisar i datalogiskt tänkande både i till exempel matematik och svenska. De ser själva mönstren och delarna som faller på plats, säger Eva Hygge.

– Det gör också att deras förmåga att ta till sig komplexa problem och de är villiga att lägga ner tid eftersom de känner att de får ett gemensamt språk som täcker flera ämnen, säger Urban Segrén.

Läs mer: När eleverna är smartare än läraren

Har ni tips till någon som vill anamma det här sättet att tänka?

– Man kan börja med att läsa på och då tror jag att man kommer inse att man redan gör det. Då kan man själv börja dra paralleller till hur det är kopplat till programmering, säger Eva Hygge.

Rekommenderad läsning

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg video

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

Smarta, digitala läromedel

21 feb 2018 it i skolan

foto-david-baker-skola.jpg foto-david-baker-skola.jpg foto-david-baker-skola.jpg video

För att få mer tid i klassrummet började Daniel Barker filma sina genomgångar i matematik. Nästa steg är att utveckla digitala läromedel där även läraren får stöd.

Maxad motivation med Matte United

22 feb 2018 it i skolan

ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg video

När elever får skapa matematiska problem till varandra ökar motivationen. Bloggen Matte United utmanar elever i Luleå, Norrtälje, och Sundsvall.

Flera språk på förskolan

23 feb 2018 it i skolan

två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg video

Två av tre förskolebarn får inte tillräckliga möjligheter att utveckla sitt modersmål. Förskolläraren Mahroo Khousravi jobbar enligt en metod som ger barnen kunskap om både sitt och de andra barnens språk.

Lapparna som slår apparna

26 feb 2018 it i skolan

en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg video

Ett-till-ett är inte lösningen på alla problem. Det menar läraren Peter Blomqvist, som genom en sorts analoga mentometerknappar fick igång diskussionerna och engagemanget mellan eleverna på mattelektionerna. 

Rektorns riktiga roll

1 mar 2018 it i skolan

tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg video

Lärare och rektorer är piskade till att ta digitala verktyg på allvar i undervisningen inför läroplansförändringen den första juli i år. En förutsättning är att rektorer och skolområdeschefer förstår sitt ansvar. 

Robot City rustar lågstadiet

14 maj 2018 it i skolan

flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg video

Programmering ska bli en del i matematik och teknik i grundskolan. Genom Robot City vill matematiklärarna Ingela Sandberg och Monika Helgesson sätta övningar och datalogiskt tänkande i en berättelse där eleverna ska rädda robotar från ett elakt monster som låst in dem i en grotta. 

AR lyfter klassrummet

27 feb 2018 it i skolan

en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg video

Virtuella klassrum kan vara räddningen för elever som inte vill gå till skolan. Adam Palmqvist tipsar hur olika former av gamification och AR gör undervisningen intressant.

"It-branschen behöver gymnasieingenjörer"

22 sep 2016 it i skolan

hedlund snip.JPG hedlund snip.JPG hedlund snip.JPG video

Sundsvalls gymnasium har infört möjligheten för teknikelever att kunna gå ett fjärde år och därmed bli gymnasieingenjörer inom informationsteknik och nätverk. Anders Hedlund, lärare på Sundsvalls gymnasium, förklarar varför.