Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

När OS kom till Lucksta

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

– Först och främst fick vi tillsammans med eleverna i årskurs fem och sex bestämma oss för vilka idrotter vi skulle ha och var i Lucksta de skulle äga rum. För varje uppdrag fick man någon form av belöning, berättar Jimmie Nordberg, mellanstadielärare på Lucksta skola utanför Sundsvall.

Hur reagerade eleverna?

– De tyckte att det var spännande, samtidigt som de var lite skeptiska. Till exempel var de skeptiska till att OS-ryttaren Rolf-Göran Bengtsson skulle komma till lilla Lucksta men vi jobbade med övertygelse och det gjorde att eleverna också tyckte det blev roligare. Den bästa dagen för många var när det uppdagades att e-sport skulle ta en plats. De fick testa spel, skriva motiveringar till oss om vilka spel som skulle med, som vi lärare sedan skulle skicka till IOK.

Läs mer: Maxad motivation med Matte United

Och nu har ni gått vidare med nya uppgifter för nya klasser?

– Ja, nu jobbar vi med att året är 2029 och vi ska använda alla de arenor och byggnader som vi byggt upp för OS. En del kanske ska göras om till bostadsrätter och säljas och då kan vi ge olika svårighetsgrad i kvadratmeterpris beroende på vilken årskurs det gäller.

Läs mer: AR lyfter klassrummet

Hur är det att jobba med gamification på det här sättet?

– Det tar tid, men det ger otroligt mycket, inte minst när det kommer till samarbete oss lärare emellan. Vi fick gå igenom läroplanen och försöka hitta beröringspunkter mellan ämnena, och vi hittade mycket likheter och möjligheter i att samköra. Framförallt tycker ju eleverna att det är oerhört kul och längtar till nästa uppdrag hela tiden.

Läs mer: Roten till all programmering

Hur fungerar det med belöningar?

– Det här året är belöningar prylar till de lägenheterna varje elev äger i den gamla OS-byn. Där är vi nu, att varje elev äger en karaktär som de ska ta hand om. På sikt handlar det ju om att eleverna ska vilja arbeta för saker som de kan dra nytta av senare i livet. Att de belöningar de får här sedan ska kunna appliceras till verkliga livet.

20 februari 2018 Uppdaterad 15 februari 2019 Reporter Tim Leffler it i skolan Foto Fredrik Kron

Rekommenderad läsning