Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

När OS kom till Lucksta

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron 20 februari 2018 it i skolan

– Först och främst fick vi tillsammans med eleverna i årskurs fem och sex bestämma oss för vilka idrotter vi skulle ha och var i Lucksta de skulle äga rum. För varje uppdrag fick man någon form av belöning, berättar Jimmie Nordberg, mellanstadielärare på Lucksta skola utanför Sundsvall.

Hur reagerade eleverna?

– De tyckte att det var spännande, samtidigt som de var lite skeptiska. Till exempel var de skeptiska till att OS-ryttaren Rolf-Göran Bengtsson skulle komma till lilla Lucksta men vi jobbade med övertygelse och det gjorde att eleverna också tyckte det blev roligare. Den bästa dagen för många var när det uppdagades att e-sport skulle ta en plats. De fick testa spel, skriva motiveringar till oss om vilka spel som skulle med, som vi lärare sedan skulle skicka till IOK.

Läs mer: Maxad motivation med Matte United

Och nu har ni gått vidare med nya uppgifter för nya klasser?

– Ja, nu jobbar vi med att året är 2029 och vi ska använda alla de arenor och byggnader som vi byggt upp för OS. En del kanske ska göras om till bostadsrätter och säljas och då kan vi ge olika svårighetsgrad i kvadratmeterpris beroende på vilken årskurs det gäller.

Läs mer: AR lyfter klassrummet

Hur är det att jobba med gamification på det här sättet?

– Det tar tid, men det ger otroligt mycket, inte minst när det kommer till samarbete oss lärare emellan. Vi fick gå igenom läroplanen och försöka hitta beröringspunkter mellan ämnena, och vi hittade mycket likheter och möjligheter i att samköra. Framförallt tycker ju eleverna att det är oerhört kul och längtar till nästa uppdrag hela tiden.

Läs mer: Roten till all programmering

Hur fungerar det med belöningar?

– Det här året är belöningar prylar till de lägenheterna varje elev äger i den gamla OS-byn. Där är vi nu, att varje elev äger en karaktär som de ska ta hand om. På sikt handlar det ju om att eleverna ska vilja arbeta för saker som de kan dra nytta av senare i livet. Att de belöningar de får här sedan ska kunna appliceras till verkliga livet.

Rekommenderad läsning

Maxad motivation med Matte United

22 feb 2018 it i skolan

ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg video

När elever får skapa matematiska problem till varandra ökar motivationen. Bloggen Matte United utmanar elever i Luleå, Norrtälje, och Sundsvall.

Flera språk på förskolan

23 feb 2018 it i skolan

två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg video

Två av tre förskolebarn får inte tillräckliga möjligheter att utveckla sitt modersmål. Förskolläraren Mahroo Khousravi jobbar enligt en metod som ger barnen kunskap om både sitt och de andra barnens språk.

Spelifiering på bibblan

25 apr 2018 it i skolan

bibliotekarie-gamification-960640.jpg bibliotekarie-gamification-960640.jpg bibliotekarie-gamification-960640.jpg video

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.

Smarta, digitala läromedel

21 feb 2018 it i skolan

foto-david-baker-skola.jpg foto-david-baker-skola.jpg foto-david-baker-skola.jpg video

För att få mer tid i klassrummet började Daniel Barker filma sina genomgångar i matematik. Nästa steg är att utveckla digitala läromedel där även läraren får stöd.

Roten till all programmering

21 feb 2018 it i skolan

två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg video

Programmering närmar sig det obligatoriska skolschemat i gymnasiet. Men programmeringstänket kan redan nu anammas i alla ämnen och för yngre elever – genom datalogiskt tänkande.

Lapparna som slår apparna

26 feb 2018 it i skolan

en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg en flicka vid sin skolbänk tittar upp och ser fundersam ut.jpg video

Ett-till-ett är inte lösningen på alla problem. Det menar läraren Peter Blomqvist, som genom en sorts analoga mentometerknappar fick igång diskussionerna och engagemanget mellan eleverna på mattelektionerna. 

Rektorns riktiga roll

1 mar 2018 it i skolan

tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg tjej och kille ligger och sover på sina bänkar i skolan.jpg video

Lärare och rektorer är piskade till att ta digitala verktyg på allvar i undervisningen inför läroplansförändringen den första juli i år. En förutsättning är att rektorer och skolområdeschefer förstår sitt ansvar. 

AR lyfter klassrummet

27 feb 2018 it i skolan

en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg en fantasyvärld med regnbåge och öar i himmlen.jpg video

Virtuella klassrum kan vara räddningen för elever som inte vill gå till skolan. Adam Palmqvist tipsar hur olika former av gamification och AR gör undervisningen intressant.

Nominerad årets digitaliseringsledare

Skolans utveckling ligger i datan

21 dec 2017 it i skolan

peymanskolbarn.jpg peymanskolbarn.jpg peymanskolbarn.jpg

Utan tillgång till grunddata är skolans händer bakbundna. Om vi vill att skolan ska utvecklas krävs det därför regelförändringar. Det menar Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan i Kramfors och nominerad till Årets digitaliseringsledare.