Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

"Lärare måste utmana sig själva"

AdobeStock_120489269_2.jpg

Sverige måste bli bättre på att kompetensväxla, men också att utnyttja att vi är bland de bästa länderna när det gäller tillgång till datorer. Det menar dataforskaren Jan Gulliksen, som är en av medlemmarna i Digitaliseringsrådet.

– Bara inom universitetsväsendet finns det många områden som vi kan bli bättre på. Idag är det lätt att tänka att universitetet främst som en plats för ungdomar mellan 19 till 25 år och som vill plocka ut en examen och sedan gå vidare till arbetslivet. Men det sättet att se på utbildning är omodernt; utbildning idag måste handla mer om att kunna kompetensväxla och vara beredd på att man imorgon kanske måste syssla med andra saker än det man gör idag, säger Jan Gulliksen.

Från ord till handling

Digitaliseringsrådets övergripande mål är att Sverige ska bli bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Utav dess tio medlemmar är Jan Gulliksen den enda som kommer från högskole- och universitetssektorn och han är i dagsläget professor i Människa-datorinteraktion vid KTH i Stockholm.

jan_gulliksen01_webbWEBBBB.jpg

Jan Gulliksen, professor i Människa-datorinteraktion vid KTH i Stockholm

Han var tidigare med och ledde arbetet i det som kallades för Digitaliseringskommissionen.

– Där landade vi bland annat om att Sverige behöver en mer permanent organisation som kan arbeta med digitaliseringsfrågor i samhället, vilket utmynnade i det som idag kallas Digitaliseringsrådet. Nu går vi alltså från förslag till implementation. Digitaliseringsrådet ska samverka direkt med de olika departementen inom området. Som expert är jag med och diskuterar digitaliseringens möjligheter på expertgruppsmöten ett par gånger per år, men rådet har även ett kansli som arbetar med dessa frågor på daglig basis, säger Jan Gulliksen.

Stora möjligheter

Sverige är ett av de länderna med flest digitala prylar och datorer per invånare i världen. Dessutom är vi ett välorganiserat land med strukturer som möjliggör att vi kan skapa innovationer även inom det offentliga, menar Jan Gulliksen.

– Men det har vi hittills inte dragit så stor nytta av som man kanske kunde önska, trots att vi har alla förutsättningar. Stockholmsregionen bedöms till exempel vara bland de bästa i världen, efter Silicon Valley, när det kommer till möjligheter för start-ups. Det måste vi kunna utnyttja bättre, säger han.

Skola i fokus

Som universitetsanställd är det naturligt att skolans och universitetens utveckling i synnerhet, som står Jan Gulliksen närmast. Det handlar till exempel om hur Sveriges lärosäten på bästa sätt förbereder elever för ett livslångt lärande. Ett konkret exempel består i hur framtidens nätbaserade utbildningar bör se ut och hur de ska kunna göras mer relevanta för kompetensväxling.

För att lyfta dessa frågor anordnar man i höst ett seminarium på Näringsdepartementet om just digital kompetens och digitaliseringens möjligheter.

Inom vilka områden i skolan kan vi framförallt bli bättre?

– Vi måste börja inse att ungdomar av idag har kunskap och erfarenheter inom digitaliseringsområdet som kan vara många gånger större än lärarens, och det måste vi bejaka och utnyttja. Vi skulle kunna använda teknik i mycket större utsträckning i all undervisning. Jag möter till exempel företag som producerar appar och program med matematikövningar, men som uppger att man möter motstånd i lärarkåren och hos skolledningen att ens en gång överväga digitala läromedel. Utan att peka finger måste vi alla som är lite äldre våga känna oss trygga med att undervisa och använda digitala plattformar, trots att våra elever kan ha ett försprång där.

Digitaliseringsrådet

Digitaliseringsrådet sattes samman under våren 2017. I deras mål ingår bland annat att:
- följa, analysera och utvärdera genomförande och effekter av regeringens insatser där sådan utvärdering inte redan sker
- följa och analysera digitaliseringen i Sverige och i omvärlden
- bidra med stödjande underlag för att främja genomförande av regeringens insatser
- lämna förslag till konkreta insatser med klargörande av aktörer och roller, synergier med EU:s politik för digitalisering måste säkerställas

Digitaliseringsrådets medlemmar utöver ordförande Peter Eriksson är:
Ann Helenius, Stockholms stad
Anna Felländer, Swedish House of Finance
Charlotte Brogren, Vinnova
Darja Isaksson, digital strateg
Jan Gulliksen, KTH
Jeanette Andersson, Minc
Martin Linder, Unionen
Nicklas Lundblad, Google
Sara Mazur, Ericsson
Åsa Zetterberg, SKL

15 september 2017 Uppdaterad 27 september 2017 Reporter Tim Leffler it i skolan Foto Adobe Stock/Kristina Sahlén

Rekommenderad läsning