Gör som nördarna och bygg mer framgångsrika organisationer

– Fler sömniga industrier världen över kommer att se sina branscher och bolag skakas om av nördarna, säger Andrew McAfee, MIT-forskare till Voister. Foto: Fredrik Kron/Voister

Framgångsrika ”företagsnördar i norra Kalifornien” vet hur man bygger bolag som vänder upp och ner på världsomspännande branscher och har gjort det i decennier. Hemligheten? Att fokusera på att samarbeta inom moduler istället för att försöka koordinera hela bolaget. Det säger MIT-forskaren Andrew McAfee i sin senaste bok The Geek Way, och menar att fler organisationer bör sträva efter att "planera mindre, iterera mer".

– Titeln på min nya bok är “The Geek Way” och det är ett ganska rättframt budskap om ett bättre sätt att bedriva företag. Jag har studerat hur det har sett ut för alla de ”företagsdrivande nördarna” i norra Kalifornien, som har byggt väldigt framgångsrika bolag under 2000-talet. De har vänt uppochned på bransch efter bransch, och jag ville förstå vad de gjorde som var annorlunda; vad de tog med sig in i företagsvärlden. Och ”det nördiga sättet” är mitt svar. Det är ett bättre sätt att arbeta på, säger Andrew McAfee, MIT-forskare.  

Hur kan organisationer som av tradition inte är lika disruptiva dra lärdomar av det här arbetssättet?

– Som du säger finns det många industrier som har varit lite sömniga under en lång period. Historiskt skulle jag säga att exempelvis rymd- och bilindustrin är exempel på branscher som inte genomgått särskilt stora förändringar. Hollywood och filmindustrin är ett annat exempel. Men detta har förändrats under 2000-talet.

– Space X och ett antal andra startups har förändrat rymdindustrin i grunden; bilindustrin har totalförändrats av Tesla; och Netflix har en stor, disruptiv inverkan på den globala nöjesindustrin. Dessa bolag är vad jag skulle kalla för ”nördbolag”. Jag förstår att disruption är ett obekvämt fenomen, men om dagens företag inte inser vad nördarna gör kommer inverkan bli stor den dagen nördarna slår sig in i deras branscher.

Samarbete är ett ord som både är trendigt och gammalmodigt. Varför är vi så förhållandevis dåliga på att samarbeta och hur borde vi samarbeta?

– Ett av de märkligaste fynden jag gjorde under mina efterforskningar till boken är att många av de här nördbolagen, som skapar så mycket värde i bransch efter bransch, inte gillar när det ska samarbetas mycket. I alla fall inte på det sätt som vi tenderade att samarbeta under 1900-talet. Då hade vi överlag en stor mängd kommunikation, koordination, och krossfunktionella processer – som ingår i receptet för att skapa byråkrati – vilket gör att saker och ting tar så pass lång tid att allt riskerar att stagnera.

– En av de mest radikala sakerna som dessa nördar gör är att söka reducera mängden koordination, samarbete och samverkan. Självfallet behövs det samverkan i varje enskilt team, men jag har sett att man väljer att bygga bolag med moduler som inte samarbetar med varandra mer än nödvändigt. Du behöver inte be människor att samarbeta mer, för det ligger i vår natur att göra det. Tvärtom behöver du säga till folk att samarbeta mindre, så att samarbeten inte blir något som skadar snarare än gagnar din organisation.

I din bok lyfter du några verktyg som kan hjälpa bolag att fånga morgondagens möjligheter. Har du exempel på ett sådant verktyg?

– En sak som ett bolag kan sätta igång med, även om det är svårt, är att planera mindre och iterera mer. Sätt upp en agil utvecklingsprocess. Och ’agil’ för mig innebär att du bygger något, du visar världen din produkt och du får adekvat återkoppling som du tar hänsyn till i nästa version som du skapar så fort som möjligt. Vi är alltför fästa vid vår planering, och vad vi vill göra innan vi sätter igång med själva arbetet, för att se till att ingen går fel. Det nördarna gör istället är att säga ”vi kommer att misslyckas och vissa saker kommer inte att bli som vi trodde, och det enda sättet vi lär oss är genom lansering och uppdateringar.”

Avslutningsvis, vad mer tror du kommer att överraska oss på den här fronten de kommande fem åren?

– Jag har två förutsägelser. Den första är att vi kommer att få fler oerhörda överraskningar från teknikhållet. Jag förväntade mig inte att generativ AI skulle bli så kraftfullt som det har visat sig vara, och de kommande fem åren vet jag inte vad som kommer att hända men tech-ekosystemet kommer att fortsätta överraska oss och leverera science fiction-liknande innovationer.

– Den andra förutsägelsen är att fler sömniga industrier världen över kommer att se sina branscher och bolag skakas om av nördarna.

1 mars 2024Uppdaterad 1 mars 2024Reporter Therese BengtnerdigitFoto Fredrik Kron/Voister, Wikimedia Commons, Adobe Stock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng