God app med Hästens

Hastens Sang

Med Hästens nya app tar det bara ett par minuter att lägga en order, mot tidigare upp emot en halvtimme. Det ger säljarna mer tid att möta kunder och att generera affärer.

Vi såg att det tidigare tog alldeles för lång tid att köpa något i butikerna. Det blev också många fel då flera olika system var inblandade. Där ville vi skapa något enkelt som sätter kunden i centrum, säger Robert Carlén, CFO på Hästens sängar.

Under första delen av 10-talet var Robert Carlen CFO och tillfällig vd på Hästens sängar. När han kom tillbaka i slutet av 2017 gjorde han det med den något skämtsamma titeln CFO 2.0, med målet att Hästens inte bara ska vara världsklass på sängar, utan även på digitalisering.

Samarbete med Apple

Bolaget började digitaliseringsarbetet med att försöka underlätta för dem som arbetar med att serva kunder inne i butiker. I förarbetet till detta tog man input från de butiksanställda och åkte sedan över till Apples och Salesforces huvudkontor i Kalifornien för att förklara vad de ville få till och tillsammans kunna maximera nyttan.

Resultatet blev en iOS-app som är integrerad med CRM-verktyget Salesforce. Nu kan alla våra butiker, partners och distributörer runt om i världen använda sig av appen som sparar mycket tid.

Med appen behöver inte de anställda lägga in ordrar på en dator utan det kan de göra med mobilen medan kunden provar sängen. Att konfigurera en order kunde tidigare ta cirka 30 minuter, nu tar det mindre än två minuter.

Robert Carlen

Robert Carlén, CFO på Hästens sängar.

Kunden får en betallänk, betalar elektroniskt och ordern integreras direkt in i säljverktyget. Anställda kan även kontrollera inventering, konfigurera sängar och mycket mer. All administration har förenklats avsevärt.

Med lösningen blev medarbetarna även mindre beroende av plats, vilket gjort att de under pandemin kunnat ta med sin telefon och göra affärer på plats hos potentiella eller nuvarande kunder.

Välmående musik

Hästens har också utvecklat en app som inte är fokuserad på sängar och försäljning, utan som istället riktar in sig på välmående. I appen Restore kan vem som helst lyssna på musik som ska få oss att må och sova bättre, alternativt göra oss mer fokuserade.

Här vill vi använda tekniken så att människor lättare ska kunna förstå sig själva, men också hur våra produkter kan hjälpa.

Hur har de nya verktygen mottagits av de anställda?

Det kan lätt bli en del klagande ifall införandet av ny teknik utökar antalet arbetsuppgifter för de anställda. Men här har det varit tvärtom då responsen varit väldigt positiv, vilket kan bero på att butikerna fått vara med på resan och komma med sina insikter. Att de anställda varit entusiastiska kan också bero på att vi har försökt att göra förändringarna i små delar, inte i ett enda stort projekt, avslutar Robert Carlén. 

12 april 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Hästens

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng