Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Smart teknik på Swedavia

Flygplan Flyger Mot Kameran

Trots pandemi fortsätter Swedavia att utveckla smart teknik på flygplatserna. Bland annat har det statliga bolaget tagit hjälp av digitala mätpunkter och öppna API:er för att underlätta säkerhetskontroller och göra det enklare för nya flygbolag att ansluta sig.

– Just nu tittar vi bland annat på affärsmöjligheter som en effekt av vårt publika API samtidigt som vi självklart vill upprätthålla en säker flygplats för de som reser nu under pandemin, säger Mats Berglind, digital innovation manager på Swedavia.

Snabb och säker

Swedavias API-plattform innebär att det har blivit betydligt smidigare för Swedavia att utveckla nya appar eller integrera nya partners i sina system.

Swedavia förvaltar tio av Sveriges flygplatser, däribland Arlanda, Bromma och Landvetter, så det finns en hel del data och system som på olika sätt behöver ha kontakt med varandra.

Vi planerar också att testa en städrobot inom kort.

När till exempel det förhållandevis nya flygbolaget Air Leap anslöt sig och kopplade ihop sina system med data kring flygningar som tider och annan status, tog det några dagar istället för som tidigare månader. Detta eftersom alla de data som nya system behöver åtkomst till, lyfts upp till API-lagret.

– Det är säkert, snabbt och ger oss nya sätt att använda våra data. Som exempel kan vi nu till en låg kostnad dela med oss av flightinformationen om flightnummer, tid och destination från våra stora skärmar till hotell eller kontor som av olika anledningar kan dra nytta av det och visa upp det. Det var något som var både dyrt och tog tid innan.

Pandemin påverkar

Dagens pandemiläge har förstås ställt både turistnäringen och flygindustrin över hela världen inför stora utmaningar.

– För oss i vårt team har vi fått svårare att involvera passagerare och medarbetare i vårt arbete vilket i realiteten inneburit att vi har fokuserat på mer tekniska idéer som inte kräver så mycket inblandning från andra. Bland annat har vi testat att positionera bagagevagnar utomhus med GPS-lösningar och vi planerar också att testa en städrobot inom kort.

Vill du höra mer om Swedavias innovationsarbete? Lyssna på Mats Berglind i Ateas podcast I huvudet på en innovationsledare tillsammans med Stefan Fasth. 

Biometriska data

På lång sikt tror Mats Berglind att mycket av flygplatsupplevelsen kommer präglas av ett smidigt bemötande som bygger på smart teknik.

Det kan till exempel handla om att du som resenär förbereder din resa i lugn och ro genom att koppla ihop din flygbiljett och ditt pass med att scanna in ditt ansikte i din egen mobiltelefon. När du sedan kommer till flygplatsen kan en biometrisk avläsare scanna in ditt ansikte och godkänna dig när du lämnar ditt bagage, passerar säkerhetskontrollen, går in i loungen och vid boarding till flygplanet.

Det finns också idéer om hur bagage skulle kunna hämtas upp hemma hos dig, och antingen lämnas på vägen eller precis innan du kommer in på flygplatsen i till exempel ett drive-through bag drop. Swedavia har redan testat att hämta upp bagage på hotellen i anslutning till flyg från Åre Östersunds flygplats.

– Överhuvudtaget handlar det om att förenkla för passagerare och exempelvis minimera antal köer. Men för den sakens skull vill vi förstås att du ska kunna njuta av en räkmacka och ett glas att dricka innan din resa.

Smartare kösystem

En lösning som har till syfte att minska just köer är Swedavias digitala sätt att mäta köbildning vid säkerhetskontrollen.

Tidigare har detta kontrollerats manuellt med personer som stod och klockade. Nu sköts allt med digitala mätpunkter. Det innebär dels att flygpassagerare kan se dessa kötider på digital väg innan de når flygplatsen, dels att flygplatsens medarbetare får en bättre överblick över när trycket i säkerhetskontrollerna kan förväntas öka.

Mats Berglind Proffe

Mats Berglind, digital innovation manager på Swedavia.

Det är viktigt, inte minst eftersom Swedavia har ett avtal med säkerhetsbolaget som sköter kontrollerna om att minimera köer. Enligt Mats Berglind bidrar den automatiska kömätningen både till att Swedavia sparar pengar och till nöjdare passagerare.

– Schemaläggningen av personal är viktig för kundupplevelsen och driften på flygplatsen. Schemat sätts två veckor i förtid och vi vill undan för undan bli bättre på att förutsäga händelser, bland annat genom maskininlärning och olika mätpunkter som populära resmål, flygbolagsdata, semestertider och väder. På sikt hoppas vi även kunna integrera mer och mer externa data i våra förutsägelser som till exempel ombyggnationer av vägarna till och från flygplatsen och liknande. I slutändan handlar det om att ge våra medarbetare en bättre arbetssituation och att våra passagerare blir nöjdare med vår service, säger Mats Berglind. 

15 februari 2021 Uppdaterad 1 mars 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto Mostphotos, Swedavia

Rekommenderad läsning