Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Smart teknik på Swedavia

Trots pandemi fortsätter Swedavia att utveckla smart teknik på flygplatserna. Bland annat har det statliga bolaget tagit hjälp av digitala mätpunkter och öppna API:er för att underlätta säkerhetskontroller och göra det enklare för nya flygbolag att ansluta sig.

Text Tim Leffler Foto Mostphotos, Swedavia 15 februari 2021 digit

Flygplan Flyger Mot Kameran

– Just nu tittar vi bland annat på affärsmöjligheter som en effekt av vårt publika API samtidigt som vi självklart vill upprätthålla en säker flygplats för de som reser nu under pandemin, säger Mats Berglind, digital innovation manager på Swedavia.

Snabb och säker

Swedavias API-plattform innebär att det har blivit betydligt smidigare för Swedavia att utveckla nya appar eller integrera nya partners i sina system.

Swedavia förvaltar tio av Sveriges flygplatser, däribland Arlanda, Bromma och Landvetter, så det finns en hel del data och system som på olika sätt behöver ha kontakt med varandra.

Vi planerar också att testa en städrobot inom kort.

När till exempel det förhållandevis nya flygbolaget Air Leap anslöt sig och kopplade ihop sina system med data kring flygningar som tider och annan status, tog det några dagar istället för som tidigare månader. Detta eftersom alla de data som nya system behöver åtkomst till, lyfts upp till API-lagret.

– Det är säkert, snabbt och ger oss nya sätt att använda våra data. Som exempel kan vi nu till en låg kostnad dela med oss av flightinformationen om flightnummer, tid och destination från våra stora skärmar till hotell eller kontor som av olika anledningar kan dra nytta av det och visa upp det. Det var något som var både dyrt och tog tid innan.

Pandemin påverkar

Dagens pandemiläge har förstås ställt både turistnäringen och flygindustrin över hela världen inför stora utmaningar.

– För oss i vårt team har vi fått svårare att involvera passagerare och medarbetare i vårt arbete vilket i realiteten inneburit att vi har fokuserat på mer tekniska idéer som inte kräver så mycket inblandning från andra. Bland annat har vi testat att positionera bagagevagnar utomhus med GPS-lösningar och vi planerar också att testa en städrobot inom kort.

Vill du höra mer om Swedavias innovationsarbete? Lyssna på Mats Berglind i Ateas podcast I huvudet på en innovationsledare tillsammans med Stefan Fasth. 

Biometriska data

På lång sikt tror Mats Berglind att mycket av flygplatsupplevelsen kommer präglas av ett smidigt bemötande som bygger på smart teknik.

Det kan till exempel handla om att du som resenär förbereder din resa i lugn och ro genom att koppla ihop din flygbiljett och ditt pass med att scanna in ditt ansikte i din egen mobiltelefon. När du sedan kommer till flygplatsen kan en biometrisk avläsare scanna in ditt ansikte och godkänna dig när du lämnar ditt bagage, passerar säkerhetskontrollen, går in i loungen och vid boarding till flygplanet.

Det finns också idéer om hur bagage skulle kunna hämtas upp hemma hos dig, och antingen lämnas på vägen eller precis innan du kommer in på flygplatsen i till exempel ett drive-through bag drop. Swedavia har redan testat att hämta upp bagage på hotellen i anslutning till flyg från Åre Östersunds flygplats.

– Överhuvudtaget handlar det om att förenkla för passagerare och exempelvis minimera antal köer. Men för den sakens skull vill vi förstås att du ska kunna njuta av en räkmacka och ett glas att dricka innan din resa.

Smartare kösystem

En lösning som har till syfte att minska just köer är Swedavias digitala sätt att mäta köbildning vid säkerhetskontrollen.

Tidigare har detta kontrollerats manuellt med personer som stod och klockade. Nu sköts allt med digitala mätpunkter. Det innebär dels att flygpassagerare kan se dessa kötider på digital väg innan de når flygplatsen, dels att flygplatsens medarbetare får en bättre överblick över när trycket i säkerhetskontrollerna kan förväntas öka.

Mats Berglind Proffe

Mats Berglind, digital innovation manager på Swedavia.

Det är viktigt, inte minst eftersom Swedavia har ett avtal med säkerhetsbolaget som sköter kontrollerna om att minimera köer. Enligt Mats Berglind bidrar den automatiska kömätningen både till att Swedavia sparar pengar och till nöjdare passagerare.

– Schemaläggningen av personal är viktig för kundupplevelsen och driften på flygplatsen. Schemat sätts två veckor i förtid och vi vill undan för undan bli bättre på att förutsäga händelser, bland annat genom maskininlärning och olika mätpunkter som populära resmål, flygbolagsdata, semestertider och väder. På sikt hoppas vi även kunna integrera mer och mer externa data i våra förutsägelser som till exempel ombyggnationer av vägarna till och från flygplatsen och liknande. I slutändan handlar det om att ge våra medarbetare en bättre arbetssituation och att våra passagerare blir nöjdare med vår service, säger Mats Berglind. 

Rekommenderad läsning

Bil Vattenplaning

Sensorer mot vattenplaning

22 feb 2021 digit

Ett nytt system med sensorer och mjukvara ska känna av ifall det är för mycket vatten på vägbanan och förhindra vattenplaning. Lösningen ska kunna höja bilens prestanda med upp till 35 procent.

Workshop960640

Robotar i grupparbete

16 feb 2021 digit

För att robotar ska fungera i en grupp behöver de lära sig att inte upprepa vad andra har sagt och inte heller prata oväsentligheter. Det visar en studie från Umeå universitet.

Christian Landgren Mot Rosa Bakgrund

Förälder gör skolplattform

8 feb 2021 digit

Christian Landgren var missnöjd med Stockholms stads skolplattform och gjorde en egen variant. Kommunen tycker att tanken är god, men är kritiska till lösningen.

Spot Lyfter Planta
video

Spot städar och planterar

4 feb 2021 digit

Boston Dynamics robothund har nu utrustats med en arm och kan utföra en mängd nya uppgifter, som att plocka föremål, plantera och tända lampor. 

SL Lokaltrafik

Blippa med bankkort

2 feb 2021 digit

Nu kan du blippa din SL-resa med ditt bankkort. Det betyder att det inte längre behövs ett SL Accesskort för att åka kollektivt i Stockholm.

Buss Göteborg

Gratis busstrafik

22 jan 2021 digit

Just nu testkörs två självkörande minibussar i Göteborgs kollektivtrafik. Bussarna är gratis att åka med och det går att söka dem i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. 

Flygambulans960640

Flygande cityambulans

11 jan 2021 digit

Flygande ambulanser kan snart vara verklighet i New York. De nya flygplanen har mellan upp till 30 procent mer utrymme än en helikopter och ska ha plats för en patient, en anhörig, två akutsjukvårdare, medicinsk utrustning och en pilot. 

Brev Postnord

Helst digital post

21 dec 2020 digit

Två av tre kommuner, närmare bestämt 188 stycken, skickar endast fysiska brev. Det trots att majoriteten av svenskarna helst vill få sina brev digitalt.

Bilar Ovanifrån

Smarta tech-däck

15 dec 2020 digit

Från och med 2023 kommer alla Michelin-däck vara utrustade med RFID-chip. Tekniken ska öka säkerheten på vägarna och kan komma att bli viktig i utvecklingen av självkörande bilar.