Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Framtidens skatt med öppna API:er

Rött Skynke Som Öppnas Med Två Händer På Varje Sida

Framöver kan företagens omfattande arbete med redovisning och deklaration vara ett minne blott. Nu arbetar Skatteverket, tillsammans med banker och utvecklare, för en automatiserad deklaration.

– Vi måste tränga igenom byråkratiska gränser och underlätta för företag. Istället för att vi hanterar ärendet först när det kommer in till oss kan vi ge förutsättningar för att det ska hanteras i företagens system, säger Jan Sjösten, verksamhetsstrateg på Skatteverket.

Enligt en trendrapport från OECD handlar mycket om framtidens offentliga sektor om att vara osynlig och sammankopplande. Det första innebär proaktiva och automatiserade tjänster som gör att staten uppfattas hålla sig mer i bakgrunden. Den andra delen handlar om att sammanföra olika delar av det offentliga samhället och göra det smartare.

– Det innebär inte att offentlig sektor ska bli helt osynlig utan snarare att vi ska sträva efter att det blir enkelt, säkert och tryggt, säger Jan Sjöten.

Jämför med bilbranschen

Jan Sjösten jämför med bilbranschen där alla lagar och trafikregler redan från början byggs in i mjukvaran på den autonoma bilen, en sak i taget, på ett säkert sätt. Först kunde bilföraren sluta växla, sedan gasa, nu behöver föraren inte alltid hålla i ratten och tillslut behövs inte ens uppsikt över vägen.

Tjänster ute i verksamheten ger förutsättningar för ett enklare företagande.

Liknande steg borde myndigheter som Skatteverket kunna ta för att skapa bättre förutsättningar för företagare att få koll på sina skatter och andra åtaganden.  

– Vi behöver börja se över hur vi kan flytta ut datan och regler till kunden och vara med från start i sälj-, moms-, och löneprocesser för att underlätta arbetet så mycket som möjligt. På sätt kan mer av alla de skyldigheter och rättigheter som organisationer har gentemot Skatteverket kan finnas på plats i deras egna system, säger Jan Sjösten.

Samarbete och automation

Skatteverket har börjat hitta samverkanspunkter och träffar företag och API-utvecklare. Det är många som måste vara med på tåget, som till exempel bankerna som kan integrera skattekonton för att ge företagaren bättre översikt.

En väg att gå är att ett företag i praktiken utser sitt system som ett ombud, där dessa system i sin tur har ett informationsutbyte med Skatteverkets system. Detta skulle sedan kunna arbeta helt automatiserat och hjälpa företaget med deklaration beroende på hur de anställdas kontrakt ser ut, till exempel.

– Där kan användaren själv välja vilken automatiseringsgrad och kontroll han eller hon vill ha. Våra behovsundersökningar visar att Skatteverkets kunder vill veta och få bekräftat att de har tagit tillvara sina rättigheter och hanterat sina skyldigheter.

Sjösten Proffe

Jan Sjösten, verksamhetsstrateg på Skatteverket.

Öppna API:er

Skatteverket kan dock inte tillgängliggöra sin information av öppna data eftersom det mestadels är personrelaterad information och ofta sekretessbelagda uppgifter. Men med tillräcklig säkerhet kan detta hanteras så att endast behöriga får åtkomst till informationen. Ett viktigt steg på den resan är Skatteverkets egen utvecklingsportal med öppna API:er.

– Att kombinera öppna data och öppna API ger större kundnytta. Skatteverket erbjuder det redan idag via Skatteverkets utvecklarportalsajt. Det finns förstås utmaningar, inte minst juridiska, men lägger vi grunden med API:er är förhoppningen att vi i framtiden har tjänster ute i verksamheten som ger förutsättningar för ett enklare företagande, och inte bara på skatteverket.se, säger Jan Sjösten.

11 januari 2021 Uppdaterad 13 januari 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock, Skatteverket

Rekommenderad läsning

Skatteverket

Skatteverkets molnstrategi

11 feb 2021 digit

Myndigheters närvaro i molnet är ett hett diskussionsämne, speciellt efter Schrems II-domen i somras. Men för Skatteverket är molnet en självklarhet, inte minst när det kommer till de europeiska cloudtjänsterna. Dessutom har myndigheten en molngrupp som löpande granskar vilka molntjänster som kan användas.

Farmdjur Tittar Över Ett Staket

Vår nya kompis

3 dec 2020 digit

Roboten ska inte behandlas som en människa eller som en sak, utan snarare som ett djur. På så sätt kan vi förbättra ett förhållande med empati. Det menar robotetikforskare Kate Darling.

Blåbär I Händer

Miljarder till bredband

17 sep 2020 digit

Regeringen satsar ytterligare 2,2 miljarder på utbyggnaden av bredband. Satsningen görs för att stärka Sveriges digitalisering och kommer att fördelas under de kommande fem åren.

Nedbrunnen Bil

It mot kriminalitet

2 sep 2020 säkerhet

Regeringen inrättar ett råd för att digitalisera och därigenom utveckla rättsväsendet. Arbetet ska leda till effektivare ärendehantering och ökade analys- och uppföljningsmöjligheter. 

svenska flaggan på flaggstång.jpg

Sämst i Europa

22 apr 2020 digit

Tillgången till öppna data skapar jobb och räddar liv. Trots möjligheterna ligger Sverige på jumboplats inom OECD. Nu samarbetar DIGG, SKR, och Internetstiftelsen för att göra öppna data till en del av vardagen i kommuner och regioner.

färgglada shoppingkassar.jpg

Mot hållbar e-handel

3 mar 2020 digit

E-handeln i Sverige har fyrdubblats på tio år. För att tackla de koldioxidutsläpp detta medför föreslår nu myndigheten Trafikanalys en rad åtgärder till regeringen.

spädbarn tittar i mobil som en vuxen håller i.jpg

Ogärna skärmhjärna

19 dec 2019 digit

Barn under två år riskerar att få kognitiva biverkningar om de sitter för mycket framför en skärm. Samtidigt har vi vuxna allt svårare att motstå våra smarta enheter. Hjärnforskaren Sissela Nutley delar med sig av sina råd till ett hållbarare skärmförhållande.

sverige-flagga-data.jpg

Vinst med samlad data

13 dec 2019 digit

Regeringen hoppas att miljarder ska sparas genom en gemensam digital infrastruktur. Därför har man nu beslutat om en förvaltningsgemensam sådan för informationsutbyte och ett nationellt ramverk för grunddata inom den offentliga förvaltningen.

sjuksköterskor och läkare springer med patient på bår i sjukhuskorridor.jpg

It-stress i vården

12 dec 2019 digit

Det tar upp till en timme för en läkare att logga in i alla olika system under en arbetsdag. Det är en följd av sega datorer, id-kort, tiotalet olika lösenord och ingen samverkan mellan olika program. För att lösa problematiken krävs ökade it-investeringar, mer insikt från ledningen och att SKR sätter standarder.