Säffle bäst på Facebook

Ritad Gul Stjärna

Säffle är bäst i Sverige på att engagera sina medborgare på Facebook. En återkommande tonalitet, saklighet och att inte jaga gilla-markeringar är några av nycklarna till framgång.

– Av Sveriges 290 kommuner tog vi hem förstaplatsen för engagemang på Facebook 2019, och så även under första halvåret 2020. Det är sporrande och roligt, säger Johan Österman, kommunikationsansvarig på Säffle kommun, under eventet Internetdagarna.

Etta sex gånger i rad

Under 2019 och halva 2020 kom Säffle på första plats bland Sveriges kommuner när det gäller engagemang bland sina följare, varje kvartal. Detta enligt mätningar från företaget Social Media Champion, SMampion, som dagligen gör mätningar på aktivitet och kvalitet på Facebook-sidor från näringsliv och offentlig sektor. Rankingen sammanställs därefter av kommunanalys.se

Säffle kommun ligger strax väster om Karlstad vid Vänerns strand och har 15 000 invånare, vilket är ungefär 0,15 procent av Sveriges befolkning. Deras Facebook-sida med sina drygt 12 000 följare står för ungefär 5,4 procent av allt sammantaget kommunengagemang på plattformen.

En hög lägsta nivå ger mer än ett antal virala fullträffar.

– En av sakerna jag har prioriterat de senaste åren är att vi inte ska jaga gilla-markeringar. Vi måste vara sakliga, annars tappar vi vårt förtroende, säger Johan Österman.

En redaktör

Johan Österman har arbetat på Säffle kommun i sex år och fick så småningom ansvaret att leda och utveckla kommunens interna och externa kommunikationsarbete, vilket har innefattat allt från att ta hand om grafiska profiler till sociala medier-inlägg.

Säffle kommun har funnits på Facebook sedan 2010 och var en av de tio första kommunerna i Sverige att komma igång på plattformen som nu är kommunens primära some-kanal.

När Johan Österman efter diskussioner med kommundirektören tog över kanalen 2015 var det ett lite impopulärt beslut.

– Då hade vi ett 20-tal redaktörer som postade lite om vartannat. Vissa dagar kunde vi ha tio poster från olika avsändare med olika sorters innehåll, vissa dagar inga poster alls. Men för att vi skulle kunna vara tydliga i vår kommunikation tog vi bort redaktörskapet från alla och meddelade att samtliga Facebook-inlägg var tvungna att gå via mig. På så sätt fick vi en prägel och struktur på sidan och kunde lättare hitta en röd tråd.

Kommundirektören informerar

Det blev snabbt en effekt av det nya redaktörskapet och redan hösten 2016 och framåt började man ligga stadigt på topp 10-listan bland Sveriges kommuner med målet att hela tiden bli bättre och att öka antalet följare.

Bland posterna finns återkommande filmklipp med titeln Kommundirektören informerar, och olika uppdateringar om allt från förskola och äldreomsorg till stadens stora, lokala skördefest.

– Det finns inga genvägar eller hemligheter. Det gäller bara att vara konsekvent dag efter dag och vecka efter vecka. En hög lägsta nivå ger mer än ett antal virala fullträffar.

JOHAN ÖSTERMANS FEM TIPS FÖR ATT LYCKAS PÅ FACEBOOK

  1. Var dagsfärsk i kommunikationen och på plats när det händer. Det är inte kul att läsa om en invigning några dagar efter den har ägt rum.
  2. Ha ett reservlager med tidlösa inlägg som kan användas när som helst.
  3. Sortera så att rätt inlägg hamnar i rätt kanal. Allt behöver inte hamna på Facebook.
  4. Ha en återkommande tonalitet och bildspråk så att följarna känner igen sig.
  5. Våga bryta mot oskrivna regler. Bekymra dig inte så mycket om exakt vilka klockslag som är bäst att publicera på, eller att videoklipp måste vara korta.

13 januari 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Voisters nyhetsbrev

Prenumerera på Voisters nyhetsbrev och håll dig uppdaterad

Stäng
Stäng