Coops digitala plan

Kvinna Med Kundvagn I Butik

Coop satsar stort på att bli en dagligvaruhandel i framkant med smarta tekniker både online och i butik. Några av lösningarna är Scan and Pay, neurala nätverk och en onlinebutik som vet vad just du behöver.

– Jag skulle säga att våra två viktigaste satsningar just nu är dels Scan and Pay med mobilen i butik, dels en mer automatiserad upplevelse för dem som handlar online, säger Amer Mohammed.

Med sina cirka 800 butiker är Coop den näst största dagligvaruaktören i Sverige. Amer Mohammed klev på som chef för den nystartade enheten Digital på Coop hösten 2019 och sedan dess har utgångsläget varit att skapa digitala upplevelser med fokus på nytta, och testa dessa.

Scan and Pay

En av satsningarna går under namnet Scan and Pay och som införts i drygt tolv pilotbutiker. Som namnet antyder handlar det om att du som kund kan gå in och plocka varor i butiken, scanna dem med telefonen, och sedan lämna butiken. All betalning sker automatiskt, kvittot hamnar i mobilen och du behöver inte checka ut några varor.

Vi leker just nu lite med augmented reality.

– Vi har sett att tre av fyra som testat detta sätt att betala fortsätter att använda det och går inte tillbaka till en vanlig kassa. Varför stå i kö när du bara kan gå in och ta det du behöver?

Parallellt med att fortsätta att utveckla Scan and Pay-tekniken pågår ett annat projekt som kan dra nytta av de data som skapas när kunder handlar. Varje gång en produkt scannas går det nämligen att ta reda på var i butiken scanningen ägde rum. I dagsläget är underlaget för litet, men om 100-200 butiker skulle ha Scan and Pay, kan det bli lättare för Coop att guida sina kunder och visa var varorna finns på ett mycket mer dynamiskt sätt.

Coop Scan And Pay

Coops scanningsverktyg Scand and Pay.

– Vi leker just nu lite med augmented reality. En pil skulle till exempel kunna dyka upp när du riktar kameran mot marken och visa dig till den varan du vill köpa.

Neurala nätverk

På samma tema håller Amer Mohammed och hans på kollegor också att titta på hur neurala nätverk skulle kunna hjälpa butikerna med att bli smartare i sättet de beställer hem varor på genom att en AI går in i försäljningslistorna. Där hämtar den upp gammal data och kör simuleringar för att söka optimera, och hitta ett sätt att styra inköpen för att förbättra försäljningen och marginalen.

Detta kan sedan kombineras med anonyma operatörsdata om hur kunder rör sig i butiken för att lära sig mer om placering av varor.

– Det kanske visar sig att det räcker med hälften av alla de varor som en butik har för att få en liknande försäljning som utfall.

Framtidens butiker

Amr Proffe

Amer Mohammed, CDO, Coop.

Framöver tror Amer Mohammad på ett koncept där butiker är mer specialiserade på att vara just butiker, med experter som kan hjälpa de som vill ha hjälp. Samtidigt som e-handel mer och mer blir en sorts standard i själva handlingen.

Nästa steg från Scan and Pay kan vara att du sitter hemma i soffan och scannar streckkoderna och sedan går och hämtar ut varorna, och väl på plats kan du inspireras av andra saker som du inte visste att du var intresserad av.

– När vi har tillräckligt med data om köpbeteende hemma kan de neurala nätverk vi utvecklar hjälpa dig att automatiskt få hem varor som du brukar beställa med en viss tids mellanrum. När du däremot går till butiken ska det vara en upplevelse. Du går dit för att du har tiden och för att du är ute efter något specifikt eller för att du vill inspireras och prata med kunnig personal och hitta varor du inte kunde tänka ut själv. Det tror jag är framtiden för dagligvaruhandeln, säger Amer Mohammed

18 januari 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock, Coop

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng