Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

IoT retails framtid

Hela 67 procent av alla kunder i detaljhandeln ser mobila tekniklösningar som det bästa sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. 76 procent vill även ha individanpassade upplevelser via mobilen. Det visar en ny rapport från IoT- och mobilitetsföretaget Soti. 

Text Fredrik Adolfsson Foto ICA Gruppen 15 januari 2020 digit

icasupermarket.jpg

– Detaljhandeln måste implementera moderna strategier för att vara relevanta och de måste börja förstå att kunderna vill ha såväl mobila lösningar som IoT-lösningar som förbättrar och individanpassar shoppingupplevelsen, säger Shash Anand, produktstrategichef på Soti.

– Det är viktigt att butikerna integrerar de här affärskritiska teknologierna i sin verksamhet för att säkerställa att de kan leverera den snabbhet, bekvämlighet och anpassning som anställda och kunder förväntar sig. När online- och offlinevärlden fortsätter att smälta samman är det dags för detaljhandeln att investera i mobila lösningar och IoT.

I rapporten State of Mobility in Retail har Arlington Research, på uppdrag av Soti, intervjuat 4 000 personer från Sverige, USA, Storbritannien och Tyskland om vad de önskar för mobila lösningar inom detaljhandeln.

Trots att 76 procent vill ha mer individanpassade butiksupplevelser så svarar en tredjedel att de inte är villiga att offra sin personliga datasäkerhet för att göra sin upplevelse i butiken bättre.

Ny teknik

Förtroendet för beacon-teknik och ansiktsigenkänning är allmänt högre bland män och speciellt i åldersgruppen 18-34 år. I USA och Sverige är tilltron till sådan teknik större än i Storbritannien och Tyskland.

Ungefär var tredje person är positivt inställd till att få leveranser till sig skickad med drönare, och cirka var fjärde kund är bekväm med att beställningar anländer i form av autonoma fordon.

– Butiker som förlitar sig på mobil teknik måste se till att tekniken verkligen fungerar eftersom kunderna snabbt vill hitta det de behöver, betala och fortsätta med sin dag. De måste se till att de har en pålitlig mobilitets- och IoT-hanteringslösning på plats för att tekniken i butiken alltid ska fungera på det sätt som är tänkt, utan avbrott, samtidigt som säkerheten och efterlevnaden säkerställs, säger Shash Anand.

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

2025 gör maskiner jobbet

22 oktober 2020

År 2025 kommer maskiner att utgöra mer än hälften av världens arbetskraft. Det spår World Economic Forum.

Sensorer mäter luft

22 oktober 2020

Nu mäts Stockholms luftkvalitet med en sensor sittandes på en buss i stadstrafiken. I projektet deltar bland annat Stockholms stad, KTH och MIT. 

AI utan transparens

22 oktober 2020

Trots att allt fler företag och organisationer tar fram etiska AI-riktlinjer så har transparensen i besluten minskat. Men tar man inte etikfrågan på allvar kan konsekvenserna bli stora, enligt en ny rapport från Capgemini.

Nynna till Google

21 oktober 2020

Det kan vara frustrerande att ha en melodi på hjärnan utan att komma på vilken sång den tillhör. Nu kan du nynna till Google för att få hjälp.

Största cyberhoten

21 oktober 2020

Dagligen sker cyberspionage och angrepp mot Sverige från andra länder, främst från Kina och Ryssland. Informationen som olovligen hämtas in värderas till miljarder. För att stoppa läckaget krävs det ett betydligt bättre säkerhetsskyddsarbete. Det menar Säkerhetspolisen.

Trögt för digital yuan

20 oktober 2020

Kina har lottat ut digitala yen motsvarande drygt 13 miljoner kronor till kinesiska medborgare i staden Shenzhen. Men invånarna är inte imponerade.