Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

IoT retails framtid

Hela 67 procent av alla kunder i detaljhandeln ser mobila tekniklösningar som det bästa sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. 76 procent vill även ha individanpassade upplevelser via mobilen. Det visar en ny rapport från IoT- och mobilitetsföretaget Soti. 

Text Fredrik Adolfsson Foto ICA Gruppen 15 januari 2020 digit

icasupermarket.jpg

– Detaljhandeln måste implementera moderna strategier för att vara relevanta och de måste börja förstå att kunderna vill ha såväl mobila lösningar som IoT-lösningar som förbättrar och individanpassar shoppingupplevelsen, säger Shash Anand, produktstrategichef på Soti.

– Det är viktigt att butikerna integrerar de här affärskritiska teknologierna i sin verksamhet för att säkerställa att de kan leverera den snabbhet, bekvämlighet och anpassning som anställda och kunder förväntar sig. När online- och offlinevärlden fortsätter att smälta samman är det dags för detaljhandeln att investera i mobila lösningar och IoT.

I rapporten State of Mobility in Retail har Arlington Research, på uppdrag av Soti, intervjuat 4 000 personer från Sverige, USA, Storbritannien och Tyskland om vad de önskar för mobila lösningar inom detaljhandeln.

Trots att 76 procent vill ha mer individanpassade butiksupplevelser så svarar en tredjedel att de inte är villiga att offra sin personliga datasäkerhet för att göra sin upplevelse i butiken bättre.

Ny teknik

Förtroendet för beacon-teknik och ansiktsigenkänning är allmänt högre bland män och speciellt i åldersgruppen 18-34 år. I USA och Sverige är tilltron till sådan teknik större än i Storbritannien och Tyskland.

Ungefär var tredje person är positivt inställd till att få leveranser till sig skickad med drönare, och cirka var fjärde kund är bekväm med att beställningar anländer i form av autonoma fordon.

– Butiker som förlitar sig på mobil teknik måste se till att tekniken verkligen fungerar eftersom kunderna snabbt vill hitta det de behöver, betala och fortsätta med sin dag. De måste se till att de har en pålitlig mobilitets- och IoT-hanteringslösning på plats för att tekniken i butiken alltid ska fungera på det sätt som är tänkt, utan avbrott, samtidigt som säkerheten och efterlevnaden säkerställs, säger Shash Anand.

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Google mot jordbävningar

12 augusti 2020

Google använder Androidtelefoners förmåga att detektera vibrationer för att förutse jordbävningar. Det är det senaste tillskottet när Android uppgraderar sina funktioner.

FOI om covid-attacker

12 augusti 2020

FOI:s studie om coronapandemin visar att cyberangreppen har blivit fler och alltmer nischade. Stress och oro gör oss mer sårbara för attacker och det finns stora utmaningar inom vården. 

Fortsätter hemma

11 augusti 2020

Facebooks medarbetare har möjlighet att arbeta hemifrån till minst juli 2021. Arbetsgivaren ger de anställda 1 000 dollar för att handla kontorsprylar till hemmet.

Varning för mejl

11 augusti 2020

Säkerhetsexperter på Proofpoint har detekterat två stora bluffutskick där hackare kapat mejladresser från Polisen och SEB. På så sätt försöker man lura personer att installera en trojan kallad NanoCore.

Ny dataplan

11 augusti 2020

Regeringen ger nu flera myndigheter i uppdrag att ta fram lösningar så privatpersoner får en ökad insyn och kontroll på sin persondata inom offentlig förvaltningen. Tanken är att lösningarna även ska kunna integreras för privat sektor. 

Kampen om TikTok

10 augusti 2020

Twitter har kontaktat TikToks kinesiska ägare ByteDance angående ett förvärv av företagets amerikanska verksamhet. Sedan tidigare har bland annat Microsoft och Apple nämnts som potentiella uppköpare.