Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

IoT retails framtid

Hela 67 procent av alla kunder i detaljhandeln ser mobila tekniklösningar som det bästa sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. 76 procent vill även ha individanpassade upplevelser via mobilen. Det visar en ny rapport från IoT- och mobilitetsföretaget Soti. 

Text Fredrik Adolfsson Foto ICA Gruppen 15 januari 2020 digit

icasupermarket.jpg

– Detaljhandeln måste implementera moderna strategier för att vara relevanta och de måste börja förstå att kunderna vill ha såväl mobila lösningar som IoT-lösningar som förbättrar och individanpassar shoppingupplevelsen, säger Shash Anand, produktstrategichef på Soti.

– Det är viktigt att butikerna integrerar de här affärskritiska teknologierna i sin verksamhet för att säkerställa att de kan leverera den snabbhet, bekvämlighet och anpassning som anställda och kunder förväntar sig. När online- och offlinevärlden fortsätter att smälta samman är det dags för detaljhandeln att investera i mobila lösningar och IoT.

I rapporten State of Mobility in Retail har Arlington Research, på uppdrag av Soti, intervjuat 4 000 personer från Sverige, USA, Storbritannien och Tyskland om vad de önskar för mobila lösningar inom detaljhandeln.

Trots att 76 procent vill ha mer individanpassade butiksupplevelser så svarar en tredjedel att de inte är villiga att offra sin personliga datasäkerhet för att göra sin upplevelse i butiken bättre.

Ny teknik

Förtroendet för beacon-teknik och ansiktsigenkänning är allmänt högre bland män och speciellt i åldersgruppen 18-34 år. I USA och Sverige är tilltron till sådan teknik större än i Storbritannien och Tyskland.

Ungefär var tredje person är positivt inställd till att få leveranser till sig skickad med drönare, och cirka var fjärde kund är bekväm med att beställningar anländer i form av autonoma fordon.

– Butiker som förlitar sig på mobil teknik måste se till att tekniken verkligen fungerar eftersom kunderna snabbt vill hitta det de behöver, betala och fortsätta med sin dag. De måste se till att de har en pålitlig mobilitets- och IoT-hanteringslösning på plats för att tekniken i butiken alltid ska fungera på det sätt som är tänkt, utan avbrott, samtidigt som säkerheten och efterlevnaden säkerställs, säger Shash Anand.

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Säkerhet för 500 mdr

21 januari 2021

De globala investeringarna i cybersäkerhet kommer att öka med 10 procent under 2021. Det beror på att utbudet av hot breddas och nya sårbarheter dyker upp, samtidigt som attackfrekvensen lär fortsätta öka.

Kvantdator fixar flygrutt

21 januari 2021

Att låta en kvantdator lägga flygrutter skulle spara enorma mängder tid. Nu är forskare vid Chalmers tekniska högskola en lösning på spåren.

Fem hållbara tips

21 januari 2021

Den 24 januari är det Circular Electronics Day. När fler och fler företag och organisationer ansluter sig till TCO Developments initiativ passar organisationen som delar ut hållbarhetscertifieringar på att tipsa om hur alla kan bidra till en mer cirkulär it-hantering. 

Sveriges 5G-vinnare

20 januari 2021

Auktionerna för de olika GHz-banden i 5G-näten är nu avslutad och det blir fyra aktörer som delar på det tilldelade utrymmet. Men fortfarande är Huaweis roll i utvecklingen av det svenska 5G-nätet oklar.

Digitala kramar

20 januari 2021

Pandemi och restriktioner gör att vi inte kan ses och kramas i samma utsträckning som tidigare. Men enligt forskning kan en digital kram ge liknande effekter som en verklig.

Bronsåldern i 3D

19 januari 2021

Nu kan du bli ägare till en bronsålderskniv och en exakt kopia av originalet som har hittats i Lugnarohögen i Laholm. Kniven är 3D-printad och är utvecklad i ett samarbetsprojekt mellan Fablab vid Högskolan i Halmstad och Laholms kommun.