Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete med Dell

Allt förnybart på Dell 2030

Inom tio år ska alla förpackningar på Dell bestå av förnybart eller återvunnet material och för varje såld produkt återvinns eller återanvänds en motsvarande produkt. Hållbarhetschef David Lear arbetar för att hänsyn till miljön ska genomsyra hela bolaget och hämtar inspiration från svenska bolag och organisationer.

– Våra svenska kunder är några av de mest progressiva i världen och det hållbarhetsarbete som bedrivs i Sverige idag är nog där resten av världen kommer att vara om fem-sex år. Svenska företag har ställt de viktiga hållbarhetsfrågorna längre och mer än några andra vi samarbetar med, säger David Lear, VP Corporate Sustainability, Dell Technologies.

Sverige världsledande

Sedan ett antal år har Dell bjudit in partners och kunder till rundvandringar hos bolagets leverantörer. Enligt David Lear, som är baserad i Austin i Texas, är det framförallt bolag och organisationer från Sverige som har visat intresse och har varit med på resorna.

– Det är ofta svenska bolag som räcker upp handen och vill följa med. Att genomgående driva hållbarhetsfrågor i vår leverantörskedja är väldigt viktigt för oss. Vi har som mål att 2030 samarbeta med våra leverantörer för att reducera koldioxidutsläppen med 60 procent per enhet.

Varje it-chef och CIO har chansen att bli hjälte.

Hållbarhet är kreativt

David Lears gruppering fokuserar också på att driva hållbarhet internt. Det har bland annat handlat om att hitta nya sätt att paketera och konstruera alla de tiotals miljoner pc-datorer bolaget säljer globalt varje år.

Enligt David Lear har Dell, sedan det grundades av Michael Dell 1984, inkorporerat hållbarhet i design i sina produkter.

– Alla våra designers och konstruktörer som arbetar med paketering får möjlighet att vara kreativa och titta på alternativa eller återvunna material. Jag och mitt team har inte sprungit in några barriärer utan våra medarbetare förstår vilken betydelse det spelar för miljön i det långa loppet.

Aggressiva mål

I Dells klimat- och hållbarhetssatsning har bolaget satsningar som innebär att 2030 återvinna eller återanvända en produkt för varje köp av motsvarande produkt och att hälften av alla produkter och 100 procent av alla förpackningar ska bestå av att förnybart eller återvunnet material.

Lear Proffe (1)

David Lear, VP Corporate Sustainability, Dell Technologies.

Målen ingår i bolagets övergripande plan om att accelerera den cirkulära ekonomin och skydda planeten.

– Det är aggressiva mål och ett sätt att visa marknaden, våra partners, våra kunder och till och med våra konkurrenter att vi vill gå så här långt och sätta en standard.

Vad har du för tips till bolag som vill bli mer hållbara med sin it-hantering?

– Titta på FN:s klimatmål och nyttja digitala lösningar för att nå målen. Jag är övertygad om att varje it-chef och CIO har chansen att bli hjälte genom att låta digitala lösningar göra det möjligt att driva sin verksamhet på ett hållbarare sätt, oavsett om de arbetar i en bank, på en restaurang eller inom livsmedelsproduktion. Alla redskapen finns i den digitala verktygslådan.  

Atea Sustainability Focus

David Lear kommer att vara en av huvudtalarna på Atea Sustainability Focus Forum den 17 november. ASF Forum hålls i år digitalt och kommer att rikta fokus mot hur den gemensamma kraften från Nordens it-köpare kan bidra till konkreta framsteg inom transparens och cirkulär ekonomi.­

          

13 november 2020 Uppdaterad 12 januari 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock, Dell

Rekommenderad läsning