Ny teknik på Nordiska museet

Utställning Medan Isen Smälter På Nordiska Museet

Utställningen Arktis medan isen smälter, på Nordiska museet som startade i oktober 2020.

Kreativitet och engagemang har varit några av ledorden när Nordiska museet har ställt om de tekniska delarna av sin verksamhet de senaste åren, och inte minst under pandemin. Nu finns alltifrån en förenklad, digital biljettförsäljning till teknik som gör att du kan testa kläder från förr. 

– Vi har i uppdrag att bevara och levandegöra minnet av liv och arbete i Sverige och i Norden. Vi ska så klart sikta på att ständigt öka antalet besökare och i det arbetet är fungerade digitala plattformar och ny teknik en förutsättning för att vi ska lyckas, säger Stefan von Pongrácz, it-chef för Nordiska museet.

Treårig renovering

Stefan von Pongrácz har erfarenheter från företag som Ericsson och Telia och har också drivit affärsutveckling på startupbolag. På Nordiska Museet är han inne på sitt fjärde år som it-chef, och sedan han kom dit har mycket handlat om att byta ut gammal it-infrastruktur och driva omställningen till smidigare och smartare samarbetsplattformar, som ska fungera både internt och med alla de externa experter och forskare som Nordiska museet har ständig kontakt med.

– I mångt och mycket är arbetet i det avseendet väldigt likt hur det ser ut för många andra it-chefer. Men jag vill framhålla hur engagerade och intresserade alla kollegor och medarbetare har varit på denna resa. En nyckel till det är att snabbt visa på nytta och värde med de nya lösningar och den nya tekniken vi testar, säger han.

Vårt tidigare grundläggande arbete har varit oumbärligt.

Arktis och minnen.se

Enligt Stefan von Pongrácz finns det många exempel på hur ny teknik bidrar till en bättre besöksupplevelse. Det handlar om alltifrån förenklad, digital biljettförsäljning till teknik där du kan prova klädesplagg i olika tidsåldrar.

Digitaliseringen gör det också möjligt att kunna interagera med materialet på ett helt annat sätt. I utställningen Arktis – medan isen smälter, som nominerades till Årets utställning 2019 av Forum för utställare, får besökaren uppleva hur Arktis ser ut på olika platser på jorden i detta nu, och hur det tidigare har sett ut.

Ett annat projekt som Stefan von Pongrácz lyfter är ett samarbete med Utbildningsradion och Nordiska museets utställning Tidsvalvet där elever på skolor runt om i Sverige kan bli moderna så kallade skaffare av minnen.

I den digitala databasen minnen.se kan alla personer lämna efter sig berättelser och minnen som museet kan bevara för framtiden.

– Speciellt under coronapandemin har det varit väldigt populärt, där även Riksdagens ledamöter har blivit uppmanade att gå in och lämna sina upplevelser och berättelser.

Livesändningar under pandemin

Kulturbranschen och besöksnäringen har förstås prövats hårt den gångna våren och sommaren, med betydligt färre fysiska besök. Men Stefan von Pongrácz vittnar också om hur det lett till en uppfinningsrikedom för att hitta nya sätt att nå besökare.

S V Pongratz Proffe (1)

Stefan von Pongrácz, it-chef på Nordiska museet.

Museets medarbetare var snabba med att starta upp livesändningar kring de utställningar som finns och de populära temakvällarna som Nordiska museet annars brukar anordnar har i stället skett på digital väg.

– En kris föder uppfinningar och vi har fått oerhört bra respons. Här har vårt tidigare grundläggande arbete varit oumbärligt, och vi har haft rätt förutsättningar både i fråga om nätverk och om teknik för själva sändningarna.

Vad tittar ni på härnäst?

– Vi scannar ju in både texter, foton och föremål och bygger ständigt ut vårt digitala bibliotek. I det sammanhanget borde AI kunna hjälpa oss att lättare och snabbare kunna hitta i vårt stora kulturarv.

Nordiska museet

Nordiska museet grundades av Artur Hazelius och byggdes upp på Djurgården mellan 1889 och 1907. Idag finns här över 1,5 miljoner föremål av alltifrån kläder och kakelugnar till dagböcker och flera miljoner fotografier.

Stiftelsen som förvaltar museet på Djurgården förvaltar även till exempel Tyresö slott och Julita gård i Södermanland. Nordiska museet på Djurgården har ungefär 170 medarbetare och strax under 700 000 besökare varje år.

26 oktober 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Hendrik Zeitler/Nordiska museet, Stefan von Pongrácz

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng