Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

It mot kriminalitet

Nedbrunnen Bil

Regeringen inrättar ett råd för att digitalisera och därigenom utveckla rättsväsendet. Arbetet ska leda till effektivare ärendehantering och ökade analys- och uppföljningsmöjligheter. 

Rättsväsendets myndigheter utbyter idag viss information med varandra, exempelvis brottsanmälningar, förundersökningsprotokoll och stämningsansökningar. 

Med en stärkt samverkan ska myndigheterna kunna förbättra brottsbekämpningen, frigöra tid och resurser och förenkla för enskilda personer. Rådet ska även samarbeta i gemensamma frågor som rör nyttjandet av ny teknik och innovationer. 

1 september inleder det nya rådet sitt arbete, vars ledamöter består av myndighetschefer eller deras ställföreträdare för elva myndigheter. Myndigheterna är Brottsförebyggande rådet, Brottsoffermyndigheten, Domstolsverket, Ekobrottsmyndigheten, Kriminalvården, Kustbevakningen, Polismyndigheten, Rättsmedicinalverket, Skatteverket, Tullverket och Åklagarmyndigheten.

När det behövs ska rådet även hämta in kunskap från Myndigheten för digital förvaltning, det vill säga DIGG. 

Den 22 februari varje år ska rådet dela sina resultat för regeringen och årligen den 1 oktober ska rådet redovisa vilka gemensamma utvecklingsinsatser de har som mål att genomföra kommande kalenderår. 

Källa: Regeringen 

2 september 2020 Reporter Fredrik Adolfsson säkerhet Foto Adobestock

Senaste nytt