voister trend 2020

Ett flexiblare Blekinge

Kirurg Sätter På Sig Kirurgmask

Samtidigt som pandemin ökade digitaliseringstempot i Region Blekinge blottade den också områden som behöver förbättras. Det menar Tommy Brånhede, innovationsstrateg, och en av deltagarna i årets Voister Trend. 

– Pandemin gör att vi får pausa några av våra planerade aktiviteter, vilket kommer märkas i utvecklingsarbetet lite längre fram, men covid-19 har även medfört en forcering av andra delar. Parallellt har många jobbat hårt för att lösa behovet av informationstillgänglighet, inte minst in till vårdverksamheterna under den här tiden och det har vi lyckats bra med, säger Tommy Brånhede, innovationsstrateg Region Blekinge.

Inte missa ROI

När pandemin kom till Sverige var Region Blekinge inledningsvis relativt förskonad. Det är ett försprång regionen har tagit väl vara på för att stötta medarbetarna och organisationen.

Vi lever med system som är lappade och påbyggda sedan 1990-talet.

Precis som många andra i ledande ställning som har deltagit i Voister Trend, konstaterar Tommy Brånhede att viruset haft en oväntat positiv effekt mitt i alla problem som pandemin orsakar.

– Pandemin har ökat digitaliseringstempot och hjälpt oss trycka igenom Teams och digitala vårdcentralen, bara för att bara nämna ett par exempel. Plötsligt ser människor att digitala lösningar fungerar. Samtidigt är utmaningen att inte trycka ut sådant som organisationen inte är redo att ta emot, det får inte gå så snabbt att vi glömmer ROI:n för införandet.

Se upp för stuprör

I årets Voister Trend nämner allt fler legacy-problem som en stor utmaning. Det är Tommy Brånhede väl bekant med.

– Kommuner och regioner är bara några myndigheter som lider av legacy-utmaningar. Vi lever med system som är lappade och påbyggda sedan 1990-talet, och något egentligen tekniskt enkelt blir svårt och omständligt när data ligger i olika system som inte kan prata med varandra och ofta behöver hanteras manuellt. Ett exempel är om man vill få ut förteckning över vilka som varit inne i journaler.

– Med dagens digitalisering krävs inte bara nya enskilda digitala verktyg utan även en ny syn på helheten, både för de enskilda processerna och hur helheten kan och kanske bör inverka mot flera andra delar av organisationens verksamheter. Kan flera nyttja investeringen så minskar inte bara förvaltningskostnaderna, utan det möjliggör även en mer flexibel och effektiviserad systemutveckling för hela organisationen.

Snabbare utveckling

För Tommy Brånhede handlar framgångsrik digitalisering lika mycket om teknik som om attityder. Det handlar delvis om att acceptera och agera i en verklighet där patienten kan välja den vårdgivare som är mest tillgänglig och erbjuder bäst service. Men också om att se över byråkrati och befintliga strukturer.

– Vi måste våga testa nya modeller och vara mer flexibla än vad vi är idag. Naturligtvis med eftertanke om risker och konsekvenser men i det arbetet vikta vinster och effekter i alla led, allt från förvaltning till kundnyttan.

– Om till exempel en verksamhet vill erbjuda sina patienter en ny teknisk lösning som bidrar till ökat välmående eller snabbare rehabilitering och kanske har behov som utbildning eller support. Då ska inte det vara ett problem att testa, om det finns medarbetare som kan och vill ta ansvaret tillsammans med en leverantör.

– Om vi med verksamhetens goda minne i högre grad kan och vågar delegera, till exempel visa delar av support och utbildning, kan vi också öka utvecklingstempot.  

Tommy Brånhede vidhåller att han älskar ny teknik men har stor respekt för människors olika inställning till den och menar att man måste försöka vara pedagogisk när en del är skeptiska, medan andra tycker det är jättekul och vill vara med.

Brånhede Proffe

Tommy Brånhede, innovationsstrateg, Region Blekinge.

– Kan vi göra de positiva medarbetarna till ambassadörer kan de i ännu högre grad bidra till att nya saker införs i våra verksamheter. Här finns stora och inspirerande möjligheter som jag ser fram mot att jobba mer med.

Vad händer efter pandemin?

– Pandemin har belyst många saker, inte minst informationsbehovet. Information är ett ständigt ett fokusområde och vi tittar bland annat på att skapa informationsappar för att stötta en given sjukdomsdiagnos. En person som får ett tufft besked av sin läkare kan bli blockerad och ha svårt att ta in ytterligare information.

– Idag söker man information från sjukvården eller via nätet på olika forum och sajter, som iinte alltid är helt korrekta eller till och med vill slå mynt av situationen. Därför vill vi samla korrekt information på ett ställe där personer kan fördjupa sig i lugn och ro, till exempel om vad som händer nu och hur behandlingen påverkar livet för övrigt. Det blir något helt annat än ett samtal eller en torr broschyr.

Vill du ta del av hela Voister Trend 2020? Maila nyheter@voister.se

26 augusti 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng