Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Voister Trend 2020

En smartare it-nyhetssajt

Så lyckades Malmö

Coronavirus, Handsprit Och Skyddsmask Och Händer Mot Gul Bakgrund. Conceptbild

Pandemin har ökat fokuset på smarta, digitala lösningar och framtidens arbetsplats. Det menar Maria Stellinger Ernblad, digitaliseringschef på Malmö stad och hennes upplevelse delas med många i årets Voister Trend, en återkommande undersökning som tar tempen på Sveriges it-avdelningar och som nu lanseras och är fri att ladda ned.

Läs Voister Trend 2020 och ta del av hur it-branschen har agerat under pandemin, de största utmaningarna och vilken teknik som är i fokus. 

– När pandemin brakade loss fanns hela det digitala smörgåsbordet på plats, från intranät till plattformar för automation. Det har känts riktigt bra och är ett kvitto på betydelsen av det tunga och tidskrävande arbete som skett bakom kulisserna under lång tid, säger Maria Stellinger Ernblad, digitaliseringschef på Malmö stad.

Det har hänt mycket sedan Maria Stellinger Ernblad för lite drygt två år sedan rekryterades för att leda programmet Det digitala Malmö, med mål och visioner för hur kommunen ska arbeta smartare och närmare medborgarna.

Resultatet är att en process som tidigare krävde tre helårstjänster i teorin nu är helt automatiserad.

– Vi har bland annat byggt vår plattform för e-tjänster, gjort en upphandling av automation tillsammans med Lunds kommun, infört O365 och Teams bland alla medarbetare, och i mars lanserade vi vårt nya intranät.

– Jag är glad att vi vågade rulla ut intranätet som vi gjorde. Alla ville ha information om coronaläget, och den belastningen orsakade lite barnsjukdomar i början. Men sedan har det fungerat jättebra, och varit ett bra komplement till O365.

Information ger mod

Som många av deltagarna i Voister Trend ser Maria Stellinger Ernblad en oväntad men tydlig uppsida på pandemin.

Voister Trend

Voister Trend är en återkommande undersökning som genomförs av Voister. I årets Voister Trend deltar 136 CIO:er, it-chefer och andra i ledande befattningar på Sveriges it-avdelningar inom offentlig och privat verksamhet. Undersökningen skickades till 400 personer.

– Krisen har gjort att intresset för smarta lösningar och framtidens arbetsplats bara exploderat. Det handlar dels om att ha samma verktyg som sina kollegor för möten och samarbete, dels om att snabbt hitta lösningar som upprätthåller servicen till medborgarna.

En ny vardag har också betytt en hel del frågor från Malmö stads drygt 25 000 medarbetare. Därför har det varit mycket viktigt med instruktioner och kommunikation i olika former och kanaler.

– När vi rullade ut distansarbete behövde alla installera nya klienter och det var inte helt enkelt. Lösningen blev en instruktionsfilm på intranätet som avlastade it-supporten. Medarbetarna har också fått hjälp av verksamhetsutvecklare som funnits tillgängliga via Yammer och ett digitalt café. Det stödet har gett extra mod.

– Jag vill ge en eloge till stadens alla verksamheter som i en extrem situation lyft in höga krav på kvalitet och sin fina syn på medborgarna i nya verktyg.

Sparat tre heltidstjänster

Det är ett gediget och långsiktigt digitaliseringsarbete som ligger bakom Malmö stads krisberedskap. Men här pågår också betydligt snabbare förändringsarbete.

Malmö Civic Lab har funnits i två år och består av tre personer med bakgrund i startupvärlden. Deras uppdrag är att ta in förslag från verksamheten som tar max tre månader att genomföra.

Stellinger Proffe

Maria Stellinger Ernblad, digitaliseringschef på Malmö stad.

– Arbetet har fått enorma effekter, delvis för att arbetsgruppen närmar sig uppgiften med andra ögon för möjliga förbättringar. Bland annat har de sett över ansökningsprocessen till SFI, svenska för invandrare.

– Resultatet är att en process som tidigare krävde tre helårstjänster i teorin nu är helt automatiserad. Ett annat exempel är att socialsekreterarna får mer tid med sina klienter tack vare något så enkelt som ett smartare system för bokning av mötesrum.

Vad händer i Malmö efter pandemin?

– Jag hoppas att vi kan fortsätta där vi är och använda de tillgängliga verktygen till rätt saker och ta vara på möjligheterna till interaktion. Vi ska också göra en kvalitativ studie för att fånga upp vad medarbetarna tycker är bra, mindre bra, och vad man vill behålla i framtiden.

25 juni 2020 Uppdaterad 28 januari 2021 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock, Voister

Rekommenderad läsning

Uppsala Rpa

Regionen RPA-spårar corona

8 mar 2021 digit

Region Uppsala använder sig av RPA i arbetet med smittspårning. Det är en lösning som sparar tid, både för medborgare och medarbetare.

Konsert 960640

Covidpass med blockkedja

4 mar 2021 säkerhet

Delstaten New York har börjat testa en app baserad på blockkedjeteknik som påvisar ifall personer har tagit vaccin mot covid-19 eller mottagit ett negativt provresultat. Appen ska snabba på öppnandet av samhället. 

Nationsflaggor I Pratbubblor

Nya språk för Webex

3 mar 2021 digit

Cisco inför ett utökat språkstöd i Webex. Det innebär översättning i realtid för drygt 100 språk, bland annat svenska och övriga nordiska språk.

Servicerobot

Boom för robotar

26 feb 2021 digit

Coronapandemin har lett till en ökad efterfrågan på servicerobotar. Försäljningen gick upp med 24 procent under 2020 och kommer fortsätta öka 2021.

Klocka 960640

126 000 hot/minut

25 feb 2021 säkerhet

Under 2020 skedde 62,6 miljarder cyberhot, det vill säga 126 000 hot per minut. Det är en ökning med 20 procent jämfört med 2019 som bland annat beror på att många har arbetat hemifrån och att hemmanätverken inte håller tillräcklig säkerhetsnivå.

Fyra Människor Håller Upp Varsin Färgglad Chattbubbla Framför Ansiktet

Slutchattat i Teams

17 feb 2021 digit

Nu kan du stänga av chattfunktionen under möten för att minimera distraktionen för deltagarna. Det är en lösning som har efterfrågats av många, inte minst av lärare. 

Ansikten Östersnd 960640

It för teknikovana

16 feb 2021 digit

Östersund vill öka teknikvanan hos medarbetarna och de som bor i kommunen, bland annat genom att öka användningen av Ipads, videomöten och digitala utbildningar. Vissa projekt har varit lyckade, andra har stött på problem.

Plattor 960640

Covid hjälper plattor

11 feb 2021 digit

Marknaden för plattor gick upp med 18 procent under 2020. Ökningen är en följd av coronapandemin då många letade efter billigare alternativ till bärbara datorer.

Vaccin Corona

Facebooks antivaxx

10 feb 2021 digit

Facebook förbjuder vaccinmotståndares försök att sprida desinformation om covid-19. Bland annat är det inte tillåtet att skriva att coronavaccinet är farligare än viruset, att det är giftigt eller att vaccinet kan orsaka autism.