Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

E-handel utan retur

En växande e-handel innebär även ett ökat antal returer. Nästan hälften av svenskarna har returnerat åtminstone en vara senaste året. För att komma åt problemet kan bättre digitala mätverktyg vara en lösning.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 25 juni 2020 digit

Sustainability Ehandel

– En ökad e-handel har resulterat i att provrummen har flyttat in i hemmen och många väljer att beställa hem samma plagg i flera olika storlekar. Här kan digitala verktyg för att mäta storlekar göra en stor skillnad och det är därför något vi rekommenderar till våra kunder, säger Niklas Knight, vd på Best Transport.

När returer från onlineköp fraktas får de ofta färdas långa sträckor, vilket varken är bra för klimatet eller e-handlarna. Det har lett till att många företag vidtagit åtgärder för att minska antalet tillbakaskickade varor.

En undersökning från Best Transport visar dock att returer fortsatt är en del av vardagen, i Sverige har 43 procent skickat tillbaka en vara de senaste 12 månaderna. En lösning kan vara fler digitala verktyg för att uppskatta storlekar, menar respondenterna i undersökningen. Fler fysiska showrooms i våra närmiljöer är ett annat förslag.

Ett tak för max antal varor per köptillfälle eller ett poängsystem som missgynnar personer som returnerar mycket var dock inte populära åtgärder.

– Just nu förändras konsumentbeteenden i hög takt, särskilt i den äldre målgruppen. I en påskyndad digitalisering och en snabbt föränderlig omvärld är det viktigt att komma ihåg att även små förändringar kan få stora resultat.

– Osäkerhetsmoln kring varors passform eller storlek kan enkelt skingras genom bättre digitala mätverktyg, något som svenskarna också efterfrågar. Det är hög tid att använda digitaliseringen som verktyg för att förändra synen på returer och vända trenden, säger Niklas Knight.

Mest populära förslagen för att minska antalet returer.

  1. Digitala verktyg för att uppskatta storlekar 35 %
  2. Att returer kostar mer än vad de gör idag 22 %
  3. Fler fysiska showroom tillgängliga 21 %

Senaste nytt

MS anpassar moln

1 mars 2021

Microsoft lanserar fler molntjänster anpassade till olika branscher. Nya områden är bland annat bank och finans och industri.

Digital brottskarta

1 mars 2021

Region Stockholm lanserar en karta över anmälda brott. Syftet är att ge polis och övriga i samhället bättre koll och att skadegörelse, droger och inbrott ska minska.

App hittar alzheimer

26 februari 2021

Karolinska universitetssjukhuset har varit med och utvecklat ett verktyg en app för snabbare demens- och alzheimer-diagnostik. Förhoppningen är att upptäcka sjukdomsförloppet tidigare.  

Boom för robotar

26 februari 2021

Coronapandemin har lett till en ökad efterfrågan på servicerobotar. Försäljningen gick upp med 24 procent under 2020 och kommer fortsätta öka 2021.

AI bättre än en student

25 februari 2021

En AI, utvecklad av Elon Musks bolag OpenAI, fick i bättre betyg än några av studenterna, som skrev samma uppsats. Dessutom var AI:n betydligt snabbare än alla studenterna på att färdigställa sin text.

126 000 hot/minut

25 februari 2021

Under 2020 skedde 62,6 miljarder cyberhot, det vill säga 126 000 hot per minut. Det är en ökning med 20 procent jämfört med 2019 som bland annat beror på att många har arbetat hemifrån och att hemmanätverken inte håller tillräcklig säkerhetsnivå.