Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Corona ger nya köp

kundvagn i 3d mot rosa bakgrund.jpg

Ökning av vardagsköp från datorn och mer blippande. Det är några av trenderna Klarna kan se under den rådande coronakrisen.

– Många av de trender vi sett över längre tid har accelererat ytterligare efter coronavirusets spridning. Andelen kontaktlösa betalningar har ökat kraftigt och det blir allt vanligare att blippa med mobiltelefonen och smarta klockor istället för det fysiska plastkortet. Samtidigt har det blivit mer populärt att både göra vardagsinköp på nätet, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Mindre kontakt

Andelen kontaktlösa betalningar, när man blippar klocka, telefon eller kort i kortterminaler, har ökat ordentligt de senaste veckorna från de 200 000 svenskar som idag använder Klarnakortet. Trenden har noterats över en längre tid men kan ha accelererats av coronavirusets spridning.

– Det var längesedan svenskarna primärt slutade betala med kontanter och började använda plastkort istället, och nästa steg i den utvecklingen verkar bli att betala utan att behöva nudda butikens kortterminal överhuvudtaget, säger Viveka Söderbäck.

Datorns återkomst

En annan trend är att alltfler köp sker via datorer snarare än mobiltelefoner. Så sent som för ett par veckor sedan genomfördes en majoritet av inköpen på mobiltelefoner, men den senaste tiden har köpbeteendet vänts upp-och-ned.

– Det är ett tydligt trendbrott inom e-handeln och särskilt tydligt är det bland vardagsinköp. Att det blivit såhär kan troligtvis bero på att de som vanligtvis inte handlar lika mycket på nätet har börjat handla mer, och är mer trygga med att använda datorn. Ytterligare en förklaring kan vara att många av de som brukar sköta vardagsbestyr och köpa mat på mobilen på väg hem från jobbet, numera arbetar hemifrån, säger Viveka Söderbäck.

Källa: Klarna

20 april 2020 Uppdaterad 21 april 2020 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock

Senaste nytt

Ny look i Outlook

4 mars 2021

Outlook får ett nytt utseende som ska göra det lättare att organisera och planera. Dessutom kommer en ny automatiserad mötesbokare.

Nya språk för Webex

3 mars 2021

Cisco inför ett utökat språkstöd i Webex. Det innebär översättning i realtid för drygt 100 språk, bland annat svenska och övriga nordiska språk.

El för Volvo 2030

2 mars 2021

Om mindre än ett decennium ska alla Volvo Cars bilar vara helt eldrivna. Samtidigt kommer försäljningen nästan uteslutande ske online.  

Digitala nationella prov försenas

2 mars 2021

Plattformen som de digitala nationella proven ska ligga på uppfyller inte de juridiska kraven för skydd av personuppgifter. Nu skjuts därför både proven och testverksamheten upp.

MS anpassar moln

1 mars 2021

Microsoft lanserar fler molntjänster anpassade till olika branscher. Nya områden är bland annat bank och finans och industri.

Digital brottskarta

1 mars 2021

Region Stockholm lanserar en karta över anmälda brott. Syftet är att ge polis och övriga i samhället bättre koll och att skadegörelse, droger och inbrott ska minska.