Corona ger nya köp

kundvagn i 3d mot rosa bakgrund.jpg

Ökning av vardagsköp från datorn och mer blippande. Det är några av trenderna Klarna kan se under den rådande coronakrisen.

– Många av de trender vi sett över längre tid har accelererat ytterligare efter coronavirusets spridning. Andelen kontaktlösa betalningar har ökat kraftigt och det blir allt vanligare att blippa med mobiltelefonen och smarta klockor istället för det fysiska plastkortet. Samtidigt har det blivit mer populärt att både göra vardagsinköp på nätet, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Mindre kontakt

Andelen kontaktlösa betalningar, när man blippar klocka, telefon eller kort i kortterminaler, har ökat ordentligt de senaste veckorna från de 200 000 svenskar som idag använder Klarnakortet. Trenden har noterats över en längre tid men kan ha accelererats av coronavirusets spridning.

– Det var längesedan svenskarna primärt slutade betala med kontanter och började använda plastkort istället, och nästa steg i den utvecklingen verkar bli att betala utan att behöva nudda butikens kortterminal överhuvudtaget, säger Viveka Söderbäck.

Datorns återkomst

En annan trend är att alltfler köp sker via datorer snarare än mobiltelefoner. Så sent som för ett par veckor sedan genomfördes en majoritet av inköpen på mobiltelefoner, men den senaste tiden har köpbeteendet vänts upp-och-ned.

– Det är ett tydligt trendbrott inom e-handeln och särskilt tydligt är det bland vardagsinköp. Att det blivit såhär kan troligtvis bero på att de som vanligtvis inte handlar lika mycket på nätet har börjat handla mer, och är mer trygga med att använda datorn. Ytterligare en förklaring kan vara att många av de som brukar sköta vardagsbestyr och köpa mat på mobilen på väg hem från jobbet, numera arbetar hemifrån, säger Viveka Söderbäck.

Källa: Klarna

20 april 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng