Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Bygg hållbart nu

Tom Motorväg Påväg In Mot En Storstad

Med befintlig teknik och kända lösningar kan byggsektorn drastiskt minska sina utsläpp av koldioxid. Det visar forskning från Chalmers som utgår från Skanskas klimatkalkyl för riksväg 44.

– Skulle man optimera transporterna av material, vägmassor och avfall finns stora vinster att göra. Vi är dåliga på logistik i Sverige, det får man nog säga. Förutom att transportera material till och avfall från ett vägbygge sker också många förflyttningar inom projekten, säger Ida Karlsson, doktorand på Chalmers och verksam inom forskningsprojektet Mistra Carbon Exit, som fokuserar på stora infrastrukturprojekt.

Byggsektorn står idag för en fjärdedel av utsläppen av koldioxid i Sverige och globalt. För att undersöka möjligheterna till minskade utsläpp från vägbyggen har forskare på Chalmers och Göteborgs universitet detaljstuderat bygget av en åtta kilometer lång vägsträcka.

Vi är dåliga på logistik i Sverige, det får man nog säga.

De har räknat ut hur mycket utsläppen kan minska fram till år 2045. Allt är inräknat, från val av material och produktionsteknik till leverantörskedjor och transporter.

Nio broar på åtta km

Projektet som använts för att utvärdera möjligheterna att minska utsläpp är en åtta kilometer lång sträcka av riksväg 44 mellan Lidköping och Källby. Det är en så kallad 2+1-väg och sammanlagt ingår nio broar på den aktuella sträckan.

– Vi har använt entreprenören Skanskas klimatkalkyl som ingång för bryta ner utsläppen efter material och aktiviteter, och sedan analyserat hur mycket man skulle kunna sänka dem.

– Vilka material använder man? Hur använder man dem? Hur produceras de? Vilka alternativa material och produktionstekniker finns i dagsläget och hur tror vi att alternativen utvecklas fram till 2045?

Borta till 2045

Klimatkalkylen visade att entreprenören kunde sänka utsläppen med 20 procent jämfört med Trafikverkets referensvärden. Men forskarna visade också att utsläppen kan halveras med den teknik som finns tillgänglig idag, och helt elimineras till år 2045.

Källa: Chalmers tekniska högskola

28 maj 2020 Uppdaterad 1 juni 2020 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Senaste nytt