Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

HP gör 20 procent nytt

När Stefan Bergdahl, Sverigechef HP, började på bolaget för 30 år sedan var det närheten från busshållplatsen som avgjorde valet. Ett bra val i många avseenden med tanke på det Stefan har åstadkommit. Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Elisabeth Nore på Voister, pratar ledarskap, hållbarhet och jämställdhet med Stefan Bergdahl i Voisterpodden.

Text Elisabeth Nore Foto Voister 8 april 2020 digit

– Det stämmer. Jag skulle göra praktik när jag gick i skolan och var lat redan då. Jag tittade var bussen stannade och tog det företag som låg närmast. Jag har sedan dess haft 30 roliga och intressanta år på HP.

Hur laddar du om inför varje år?

– Jag tror man får ta till sig det som innebär någon typ av förändring. Jag hade en chef för länge sedan som sa till oss i ledningen att 20 procent av det man har arbetat med året innan måste bort och ersättas med något nytt. Det är de 20 procenten som driver en. Vad vi ska göra inför varje år för att bli bättre, hur vi kan bemöta kunderna på ett ännu bättre sätt, hur partnerskapen kan förbättras, med mera. 80 procent arbetar man vidare med annars dör affären, samtidigt som man försöker hitta de där 20 procenten som ska förändras för respektive år. Det är det som driver mig.

– I ett så här stort bolag är det också omorganisationer emellanåt. Jag tycker om det och tycker att det är bra för då får alla vakna till liv på nytt och man får göra lite annorlunda saker. Det var nystarten för mig inför det här året när vi tog bort hela Europalagret från HP vilket gör att vi kommer ännu närmare de globala besluten. Självklart innebär det också en del extra arbete eftersom processer ändras, men det är nytt och annorlunda och det är positivt.

Vilka 20 procent förändrades inför 2020?

– Det vi arbetar mycket med nu är hur vi kan effektivisera för säljarna och vad kan vi lägga in i automatiserade processer även på säljsidan. Jag tror att många bolag har mycket administration fortfarande där säljarna gör likadant och där tittar vi på hur robotar istället kan utföra sådana uppgifter. När vi till exempel byter ut en generation datorer borde en robot kunna föra över all data vi vill ha kvar.

Skärmavbild 2020-04-14 kl. 09.21.07.png

Stefan Bergdahl, Sverigechef HP.

Känner du av att vi står inför en exponentiell utveckling?

– Det gör jag absolut. Det handlar om hur vi måste agera och att vi behöver lägga otroligt mycket resurser på hur vi ska kunna bearbeta och få kunderna att tycka att HP är det bästa märket online mycket mer än vad vi gjort tidigare. Går vi tillbaka för bara fem år sedan pratade vi med alla kunder men idag vet vi att de flesta kunder gör sin research online. Det är en utveckling som går fort. Om vi då inte har rätt budskap online kommer vi tappa kunder. Där måste vi göra mycket internt.

– Hos kunderna ser vi också att mer och mer prestanda behövs, både i datacentret och i klienten för att de ska kunna ta snabbare beslut.

HP har satsat konkret på hållbarhet. Hur tycker du att det har gått?

– Jag tycker det går bra. HP Sverige fick till och med en utmärkelse att vi är nummer fem som märke i it-branschen, och då är vi inte ett svenskt bolag så det tycker jag att vi gör starkt. HP har arbetat med detta länge. Vi kanske inte har varit världens bästa marknadsförare med det vi gör, men för mig sitter detta i vårt dna och vi arbetar otroligt mycket med det. Vi vet att en del av vår verksamhet, till exempel printverksamheten, kanske inte är den optimala miljön men vi gör allt vi kan för att minimera vår påverkan. Vi återvinner plast och ser till att våra skrivare lämnar ifrån sig mindre partiklar när de skriver ut, jämfört med konkurrenternas skrivare till exempel.

Jag försöker alltid få grupperna jag är ansvarig för att bli hjältarna.

Vilka förändringar krävs för att vi ska få till en cirkulär ekonomi?

– Det kanske inte är så kul att prata om lågkonjunktur men jag tror att det kommer att hjälpa oss att tänka annorlunda eftersom företag inte kommer kunna köpa nytt hela tiden. Vi tillverkar våra produkter för att kunna leva längre än tre till fyra år men nu försöker vi bygga dem så de ska hålla sex till åtta år och jag är helt övertygad om att vi tillsammans med våra partners måste ha en sådan lösning­.

Högst 15 procent av alla produkter kommer tillbaka och återvinns. Varför är det inte mer?

– Jag tror framförallt att det går tillbaka till oss som är lite äldre och har blivit bortskämda. Vi vill ha en ny dator eller mobil med jämna mellanrum medan den yngre generationen tittar mer på vad som är hållbart för planeten och kan tänka sig ta en dator som är använd. Vi som individer behöver förändra oss och förstå påverkan på miljön och företag behöver hjälpa till att driva på den förändringen. Att tänka på vad som är bäst för miljön och inte vad som är bäst för mig själv just nu.

När det gäller ledarskap så jag har pratat med några HP-medarbetare och de gillar ditt personliga ledarskap. Hur gör du? 

– Tack för det. För mig är det inte viktigt vem Stefan Bergdahl är utan det viktiga för mig är hur min grupp levererar. Jag försöker aldrig framhäva mig själv, jag stöttar medarbetare och har något gått fel tar jag på mig skulden gentemot kunden. Jag försöker alltid få grupperna jag är ansvarig för att bli hjältarna.

Hur går HP:s arbete med jämställdhet?

– Jag ska inte säga att det går bra. Det kommer inte gå bra förrän det är 100 procent jämställt, men vi arbetar med det hela tiden och ser till att vi alltid har underrepresenterade grupper med i intervjuerna när vi ska nyanställa till exempel. Det går inte tillräckligt fort, men hur vi kan få in mer mångfald i företaget är något som präglar alla våra medarbetares inställning.

Ingen vet bättre hur den svenska marknaden ser ut än vi som jobbar i Sverige.

Är det en kulturell fråga?

– Ibland är det väldigt lätt att gå den lätta vägen och ta någon man känner eller en kollega i branschen, som man vet snabbt kommer att ge resultat. Då är det inte alltid vi tänker på att ta in någon yngre med en annan bakgrund som på sikt antagligen hade varit bättre för HP. Det måste vi jobba med hela tiden. Men det finns inte alltid heller tillräckligt många kandidater för att skapa den rätta mångfalden.

Och vi måste se till att visa att it-branschen inte bara handlar om teknik för att kunna locka ny sorts kompetens.

– Ja, det är intressant. När vår HR-chef tillträdde för ett år sedan kommenterade hon att våra jobbannonser är skrivna för killar och det var inte var så konstigt att bara killar sökte, eftersom de inte triggade tjejer. Det är så lätta saker att åtgärda så man nästan skäms att vi inte har tänkt på det.  

Hur ser du på framtiden när man inte riktigt vet var vägen bär?

–  Det vet man nog inte, men jag tror att alla ju har anställt de personer man tror är bäst för att hitta vägen för just sin organisation. Det gäller att lita på sitt team och våga gå den vägen som man landar i och inte sitta och vänta. Så har jag arbetat med min grupp. Vi är ett amerikanskt bolag och alla vet att det är toppstyrt, men ingen vet bättre hur den svenska marknaden ser ut än vi som jobbar i Sverige och det måste vi vara stolta över. Vi måste bestämma hur vägen i Sverige ska se ut, med hjälp från USA.

Rekommenderad läsning

Barnekow Some
podcast

Så skapar MS förtroende

5 jun 2020 digit

Digitalisering är en lagsport som kräver samarbete och mindre konsensus. Det menar Hélène Barnekow Sverigechef Microsoft, som beskriver sig som en envis framtidsoptimist i Voisterpodden tillsammans med Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Lisa Nore, Voister. 

vmware marie some.jpg
podcast

VMware som en startup

22 apr 2020 digit

VMware är som ett startup-bolag, digitala lösningar har aldrig varit viktigare och de bästa männen finns inom it-branchen. Det konstaterar Marie Berner Moberg, Sverigechef VMware i Voisterpodden, tillsammans med Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Voisters Elisabeth Nore. Dagen till ära inleds Voisterpodden med skönsång av Kalle.  

Cisco Pod Some PUFF
podcast

Cisco med ögon på bollen

10 jun 2020 digit

När coronapandemin bröt ut gapade många kontor tomma. Då beslutade Cisco Sverige att flytta de oanvända videosystemen till äldreboende. Det berättar Per Samuelsson Sverigechef Cisco när han gästar Voisterpodden tillsammans med Voisters Lisa Nore och Ateas vd Kalle Hultenheimen. Och så blir det lite golfsnack också.

Granö Square Puff
podcast

Teknik, hållbarhet och HPE

16 jun 2020 ledarskap

För att driva ett teknikbolag krävs en djup teknikkunskap och en god portion nyfikenhet. Det menar Anna Granö, Sverigechef HPE, som egentligen drömde om att bli barnläkare, men är idag glad över att det blev industriell ekonomi. Lyssna på Voisterpodden, tillsammans med Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Voisters Lisa Nore.

Strand Renthav Havsplast
Ett samarbete mellan HP och Voister

Rent hav blir pc

30 jun 2020 digit

HP har världens mest hållbara pc-portfölj. Det baserar bolaget på flest antal produkter med miljömärkningen EPEAT. Bolagets arbete omfattar bland annat ett hållbart val av material, insamling av havsplast i Haiti och tågtransporter från Kina.

nuro-sjalvkorande-fordon.jpg

Självkörande mat

14 apr 2020 digit

Att få mat hemkört till dörren blir allt mer populärt i coronatider, men bristen på förare ökar. Nu testar Kalifornien självkörande skåpbilar som levererar mat.

skafferi timpan.jpg

Så möter MSB kris

28 apr 2020 digit

För MSB är kriser vardag, vilket ställer krav på effektiva digitala verktyg. Sedan flera år har MSB en tydlig strategi för mötesrum, både det fysiska rummet och det digitala. 

Chili Vit Bakgrund
video
Ett samarbete mellan HP och Voister

Stark som en ZBook

29 maj 2020 digit

Kreatörer och utvecklare behöver inte längre välja mellan storlek, mobilitet och prestanda. HP:s två nya workstations väger under två kilo och har maximal kraft.

Grekisk Sallad

Skolmat på distans

20 maj 2020 digit

I mars stängdes Sveriges gymnasieskolor och i april lanserade därför AcadeMedia en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu kan lösningen bli permanent.