Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Stopp för fake news

Facebook, Google, Linkedin, Microsoft, Twitter Youtube och Reddit. Alla de stora plattformarna går samman för att motverka att falsk information om coronaviruset sprids via dem.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 18 mars 2020 säkerhet

två coronavirus, en röd till vänster och en blå till höger.jpg

– Vi arbetar tätt tillsammans för att hantera insatserna kring Covid-19. Vi hjälper miljontals människor att kopplas samman, samtidigt som vi motarbetar bluffar och felaktig information och lyfter innehåll från experter på våra plattformar och delar kritiska uppdateringar i samarbete med folkhälsomyndigheter runt om i världen. Vi bjuder in andra företag att ansluta sig och arbeta för att hålla våra samhällen säkra och friska.

Så lyder tweeten som har skickats ut från Facebook Newsroom och som skrivits under med loggorna från Facebook, Google, Linkedin, Microsoft, Reddit, Twitter och Youtube.

Tidigare i mars höll den amerikanska statens egen CTO Michael Kratsios ett möte med representanter från bland annat Google, Facebook, Microsoft och Amazon för att hitta koordinerade insatser mot det nya coronaviruset, däribland felaktig information och falska nyheter, och han ska ha bett sociala medier-jättarna om hjälp med detta.

Flera typer av insatser

Techbolagen försöker nu tackla denna utmaningen på olika sätt. Facebook har exempelvis börjat med reklam på både Facebook och Instagram som länkar direkt till WHO:s hemsida eller lokala hälsomyndigheter. Samtidigt meddelar man att man har varit tvungen att skicka hem många av de moderatorer som annars går igenom innehållet, och att man därför förlitar sig mer på artificiell intelligens att moderera innehållet på plattformen, vilket är en utmaning i sig.

Linkedin och Reddit har samtliga meddelat att man arbetar aktivt med för att på olika sätt peka sina användare mot tillförlitlig information, och Twitter ser över huruvida användarvillkor bör ändras i ljuset av det nya viruset.

Googles CEO Sundar Pichai har skrivit två blogposter om hur Google till exempel försöker peka folk mot rätt information, hjälper organisationer i form av donationer och skyddar folk från felaktig information, genom att bland annat plockar ner tusentals videoklipp från Youtube som har spridit felaktigheter.

Lika farligt som viruset

Redan i mitten av februari, innan Covid-19 deklarerades som en pandemi, sa Världshälsoorganisationens, WHO:s, generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus att det inte bara är en epidemi vi kämpar mot, utan en infodemi.

– Falska nyheter sprids snabbare än det här viruset, vilket är lika farligt, sa han då.  

Källa: Techcrunch

Senaste nytt

Hej transparent transport

29 maj 2020

Apoteket Hjärtat lanserar ett miljövänligt transportalternativ för sin e-handel. Lösningen är utvecklad tillsammans med forskare vid Linköpings och Stockholms universitet.

Hackare nyttjar WHO

29 maj 2020

Hackare kopierar WHO:s sida till en bluffsajt och säljer tjänsten till bedragare som vill lura folk på pengar. Det visar en undersökning från it-säkerhetsföretaget Proofpoint.

Bygg hållbart nu

28 maj 2020

Med befintlig teknik och kända lösningar kan byggsektorn drastiskt minska sina utsläpp av koldioxid. Det visar forskning från Chalmers som utgår från Skanskas klimatkalkyl för riksväg 44.

Underkänd omsorg

28 maj 2020

Sveriges kommuner nyttjar inte digitaliseringens möjligheter tillräckligt. Ett felaktigt sätt att använda kommunbudgeten och för kortsiktiga perspektiv gör att invånare inte får ta del av nya digitala lösningar. Det visar en rapport från Göteborgs universitet. 

Trump hotar Twitter

27 maj 2020

Donald Trump hotar att stänga sociala medier-plattformar, eftersom han hävdar att de tystar konservativa röster. Uttalandet kommer efter att Twitter för första gången taggade presidentens tweets med en faktakollmärkning

Smarta coronaköer

27 maj 2020

Appen Kölapp gör det möjligt för butiker och restauranger att utan risk för smittspridning hjälpa sina kunder i tur och ordning. En QR-kod är allt som behövs för att köa i molnet.