Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Preppat för fjärrundervisning

För att lyckas med fjärrundervisning har Cedergrenska satsat på fem studiedagar för lärare, en egen digital enhet till alla elever samt fler IKT-specialister och supportpersonal. Det har lett till en minskad stress och en bra energi bland lärarna. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 24 mars 2020 digit

skola-fjarrundervisning.jpg

– Det är klart att lärarna är nervösa men när de gick hem sista dagen innan fjärrundervisningen startade kunde de ändå känna att de fått bra förutsättningar för att lyckas. Vi ser att de går in med energi och glädje in i det nya arbetssättet, vilket är en förutsättning för att kunna ta oss i mål fram till sommarlovet, säger Niklas Pålsson, vd på Cedergrenska. 

Sedan måndagen den 23 mars sker all undervisning på distans på grund- och gymnasieskolor som går under Cedergrenska. För att lyckas med förändringen satsade man tidigt på förberedande åtgärder, på många olika sätt.

– Vi såg tidigt vad som var på väg att ske med bland annat ökade frånvarotal hos både elever och lärare. Då bedömde vi att coronasituationen eventuellt kan hålla i sig fram till sommarlovet, vilket kommer innebära en markant förändrad relation till elever under lång tid. Visst har vi system på plats för att arbeta på distans om en elev eller lärare är sjuk några dagar, men inte alls kring examinationer eller hela kursmoment. 

Fem studiedagar

niklas-palsson.jpg

Niklas Pålsson, vd på Cedergrenska.

Därför satte Cedergrenska igång med att försöka hitta maximalt med tid till att ställa om, vilket resulterade i fem studiedagar för att förbereda sig så mycket det går. Under de här dagarna kunde lärare utbilda sig i de digitala systemen, samt testköra dem med varandra och med elever.

– Andra skolor har förberett sig på allt mellan tre timmar eller en eller två studiedagar. Vi ser att den nya situationen kan innebära ytterligare ett stressmoment för alla lärare, men genom de här fem dagarna fick vi in mycket lugn i organisationen.

Men Cedergrenskas förberedelser handlar inte bara om lärarna, utan även eleverna. I många årskurser kör man redan ett-till-ett, det vill säga att alla elever har tillgång till en egen digital enhet, men inte i alla. Här krävdes investeringar.

– Vi gjorde inköp i miljonklassen för att se till att alla har en ipad, chromebook eller pc, men det var fullt nödvändigt då vi inte vill ha någon kompromisslösning. Man kan inte besluta om fjärrundervisning för att sedan förlita sig på att hemmen ska hålla med verktygen. Vi har också köpt in ett antal nya licenser till verktyg som behövs i olika årskurser.

In med specialister

På Cedergrenskas skolor finns numera även ett antal nya IKT-specialister och ett utvidgat it-supportcenter.

– En IKT-specialist ska maximalt ansvara över sju lärare så därför har vi kompletterat den vanliga organisationen med några flera. De ska guida lärarna och se till att distansundervisningen fungerar bra. I vårt it-supportcenter sitter en del it-personal som arbetat sedan tidigare, samt ett antal nya konsulter som stärker upp teamet. Hemifrån ökar antalet situationer där elever kan behöva ställa frågor, så därför har vi bemannat upp för att möta en större efterfrågan.

Cedergrenska

Cedergrenska innefattar bland annat Tibble gymnasium, Marina Läroverket, Fredsborgskolan och Täby Friskola. Cedergrenska hette tidigare Sedibus. 

Hur har arbetet tagits emot av lärare?

– Det har nästan utan undantag varit positiva tongångar. Jag är väldigt stolt över lärarna som tagit till sig av allt nytt och sett det som kompetensutveckling. Många ser det som ett stort steg vidare i sin lärarkompetens och ett sätt att bredda sin verktygslåda i att möta elever på olika sätt.

Kan arbetet ni gjort vara till nytta även efter coronakrisen?

– Absolut, vilket är ett skäl till att lärarna är så positiva. Först ska vi självklart se till att lösa coronasituationen i skolan, men när krisen är över så har lärarna blivit än mer mångsidiga. Jag har redan hört ett antal gånger att de fått syn på funktioner och verktyg som kan göra det enklare att hantera sin klass oavsett om många är sjuka, eller om de själva är sjuka, avslutar Niklas Pålsson.

Tips för lyckad fjärrundervisning

  1. Var ödmjuk inför situationen. Nöj dig inte med vad du kan idag, utan se potentialen i hur bra det faktiskt kan bli. En sådan här stor förändring tar tid. Det räcker inte med fem studiedagar för att lära sig allt, utan vi kommer ha många sådana framöver.
  2. Kompromissa inte, varken med teknik för elever, studiedagar eller IKT-specialister för lärare. Det är viktigt att alla känner sig trygga i den här nya situationen.

Rekommenderad läsning

skor-ryggsack-960640.jpg

Listan för digital skola

17 mar 2020 it i skolan

Nu lanseras Skola online (covid-19) där lärare, elever och skolledare kan få en överblick över alla digitala läromedel och verktyg som är tillgängliga att använda gratis. 

en öppen laptop på ett rosa skrivbord med rosa vägg och lite tillbehör.jpg

Gratis digital skola

13 mar 2020 digit

Coronavirusets utbredning gör att många skolor kan komma att börja förbereda för distansundervisning. För att underlätta det arbetet gör Gleerups och Skolon sina verktyg gratis att använda. 

några röda hus på liten skärgårdsö.jpg
podcast

Ny forskning om fjärrundervisning

10 jan 2019 it i skolan

Beslutsfattare behöver ett bättre underlag för att kunna bedöma i vilken omfattningen fjärr- och distansundervisning i grundskolan ska bedrivas. Nu lanseras ett forskningsprojekt som ska fylla på kunskapen på området.  

face trump22.jpg
video

Obligatorisk närvaro

25 jan 2019 it i skolan

Lärare, rektorer och andra som möter barn och elever i jobbet behöver vara på sociala medier. Inte minst för barnens bästa, men också för att ha koll. Det menar Niklas Myhr, professor i socaial medier, som just nu är anlitad av prins Albert i Monaco.

närbild på en sked i en ruktsallad med äpple och jordgubb.jpg
video

Rektorns Guldäpplerecept

5 feb 2019 it i skolan

Sätt tydliga mål, skapa tid för förändring och utgå från det man själv vill lära sig. Det är några av framgångsfaktorerna för Amelie Wahlström i Karlstad, som i höstas tog emot Guldäpplet för sitt digitaliseringsarbete. Dessutom kan Facebook vara en hjälp att hålla kontakt med föräldrar och att rekrytera nya elever.

tom gunga i förgrunden med barn på gunga i bakgrunden.jpg
video

När lärare lär lärare

20 mar 2019 it i skolan

På Rydsskolan i Linköping coachar lärare varandra inom nya områden. Arbetssättet ger ny kunskap, bättre undervisning och ökat självförtroende. Att lärare lär lärare är en förutsättning för en relevant undervisning. Det menar Les Foltos, grundare och föreståndare av Peer-Ed.

glada barn på rad.jpg
video

SKL:s plan snart klar

11 mar 2019 it i skolan

Inom kort lämnas handlingsplanen för skolans digitalisering till regeringen. För att lyckas med det kommande arbetet krävs att skolans aktörer inte bara pekar på varandra utan tar ansvar och samarbetar.

tjej-med-skinnjacka.jpg
video

Dålig koll på källkritik

6 mar 2019 it i skolan

Fortfarande brister skolorna i undervisning i källkritik, inte minst kring hur algoritmer fungerar. Det visar Internetstiftelsens studie inom området. I Upplands Bro är digital källkritik ett viktigt ämne men också svårt då utvecklingen går snabbt.

två oroliga småpojkar på en trappa.jpg
video

När lärarna släpper makten

7 mar 2019 it i skolan

Överraska, var beredd på att allt du säger dubbelkollas av dina elever och ta rygg och lär av dina kollegor. Det är några tips från Andy Hargreaves, professor vid Boston College och University of Ottawa.