Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

SKR vill ha mer fjärr

SKR välkomnar regeringens ja till fjärrundervisning när skolan saknar behörig lärare eller har ett begränsat elevunderlag. Enligt SKR borde undervisningsformen dock kunna godkännas för fler årskurser.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 6 mars 2020 digit

pojke ligger och tittar ner i gräset med förstoringsglas.jpg

– Det har varit en lång process och vi välkomnar att det nu kommer ett förslag. Fjärrundervisning är ett gott exempel på hur digitalisering kan bidra till en ökad likvärdighet, säger Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad på Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.

– Vi ser att regeringen delar vår bild om att detta är en viktig åtgärd för att öka möjligheterna för huvudmännen att ge alla elever en kvalitativ och jämlik undervisning. Det är ett stort steg i rätt riktning men vi anser att möjligheterna behöver bli ännu mer omfattande.

SKR vill ha mer

I regeringens förslag innehåller tillåtelse av fjärrundervisning för moderna språk från årskurs 6, och alla övriga ämnen utom praktisk-estetiska från årskurs 7. Tidigare har SKR dock föreslagit att liknande förhållande ska kunna råda även för yngre elever.

– I debatten kan man höra farhågor kring fjärrundervisning för yngre elever, samtidigt är vi överens om att även dessa elever behöver möta behöriga lärare. Små skolor på landsbygd kan ha svårt att rekrytera behöriga lärare i alla ämnen, och det är där de yngsta eleverna går. Att använda fjärrundervisning är ett sätt att möta den verklighet som finns, då måste vi tillåta att den utvecklas även för yngre elever i vissa ämnen.

Dessutom argumenterar man för att även gymnasielever borde omfattas och att dessa elever borde kunna välja att läsa en utbildning på distans.

– SKR anser att möjligheterna till fjärrunder­­­visning borde vara de samma i alla årskurser, säger Per-Arne Andersson.

Källa: SKR

Fjärrundervisning

Fjärrundervisning är interaktiv undervisning som bedrivs med informations- och kommunikationsteknik där elever och lärare är åtskilda i rum men inte i tid (1 kap. 3 § skollagen). Det ska finnas en handledare närvarande i den lokal där eleven befinner sig. (5 a kap skolförordningen).

 

Senaste nytt

Masstest på KTH

8 april 2020

KTH och Scilifelab skickar ut 1 000 hemtester för corona till personer i Stockholm. Med studien vill man testa möjligheterna med provtagning i hemmet, utan att belasta vården.

Hackad på Zoom

8 april 2020

I rådande coronatider är det ett extremt tryck på videomöten och därmed blir de också intressanta för hackare. Zoom har blivit utsatt för omfattande phishingattacker och fejkade domäner.

Hejdå Office

7 april 2020

Office 365 ändras till Microsoft 365 för de flesta av Microsofts abonnemang. Anledningen är att Office-paketet idag omfattar mycket mer än de traditionella programmen Word, Excel och Powerpoint, som Office-namnet ofta förknippas med.

Nya regler för drönare

7 april 2020

Från och med 1 juli 2020 kommer EU att ha nya regler för drönare. Nyheter är bland annat att all drönarflygning måste ha en ansvarig operatör, samt att fjärrpiloten som utför flygningen behöver ha rätt kompetens.

Kinas snabba återhämtning

6 april 2020

Kinas industri har redan börjat återhämta sig efter coronaviruset. Ny data visar att bland annat mjukvaru- och tjänsteföretag gått framåt. Därför ska företag inte bara reagera på krisen utan redan nu studsa tillbaka och bygga om sina portföljer. Det framkommer av en undersökning från Boston Consulting Group. 

KTH mäter gulsot

6 april 2020

Forskare vid KTH har utvecklat en både billig och träffsäker gulsotsmätare, särskilt användbar för utvecklingsländer. Genom att hålla mätaren mot huden syns det nästan omgående om bebisar har gulsot.