Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

SKR vill ha mer fjärr

SKR välkomnar regeringens ja till fjärrundervisning när skolan saknar behörig lärare eller har ett begränsat elevunderlag. Enligt SKR borde undervisningsformen dock kunna godkännas för fler årskurser.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 6 mars 2020 digit

pojke ligger och tittar ner i gräset med förstoringsglas.jpg

– Det har varit en lång process och vi välkomnar att det nu kommer ett förslag. Fjärrundervisning är ett gott exempel på hur digitalisering kan bidra till en ökad likvärdighet, säger Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad på Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.

– Vi ser att regeringen delar vår bild om att detta är en viktig åtgärd för att öka möjligheterna för huvudmännen att ge alla elever en kvalitativ och jämlik undervisning. Det är ett stort steg i rätt riktning men vi anser att möjligheterna behöver bli ännu mer omfattande.

SKR vill ha mer

I regeringens förslag innehåller tillåtelse av fjärrundervisning för moderna språk från årskurs 6, och alla övriga ämnen utom praktisk-estetiska från årskurs 7. Tidigare har SKR dock föreslagit att liknande förhållande ska kunna råda även för yngre elever.

– I debatten kan man höra farhågor kring fjärrundervisning för yngre elever, samtidigt är vi överens om att även dessa elever behöver möta behöriga lärare. Små skolor på landsbygd kan ha svårt att rekrytera behöriga lärare i alla ämnen, och det är där de yngsta eleverna går. Att använda fjärrundervisning är ett sätt att möta den verklighet som finns, då måste vi tillåta att den utvecklas även för yngre elever i vissa ämnen.

Dessutom argumenterar man för att även gymnasielever borde omfattas och att dessa elever borde kunna välja att läsa en utbildning på distans.

– SKR anser att möjligheterna till fjärrunder­­­visning borde vara de samma i alla årskurser, säger Per-Arne Andersson.

Källa: SKR

Fjärrundervisning

Fjärrundervisning är interaktiv undervisning som bedrivs med informations- och kommunikationsteknik där elever och lärare är åtskilda i rum men inte i tid (1 kap. 3 § skollagen). Det ska finnas en handledare närvarande i den lokal där eleven befinner sig. (5 a kap skolförordningen).

 

Senaste nytt

Hållbar i molnet

27 november 2020

Att byta från traditionell it-infrastruktur till molnet kan minska världens totala it-utsläpp med 5,9 procent. Det motsvarar runt 60 miljoner ton koldioxid per år, eller utsläppen från 22 miljoner bilar. Det visar en ny rapport.

Robot dödar virus

26 november 2020

En robot utrustad med UVC-strålning kan bli en god hjälp för att förhindra spridning av till exempel corona på sjukhus. Roboten är utvecklad av forskare vid Örebro universitet och bygger på öppen källkod och 3D-printat material.

Trendbrott för mobiler

26 november 2020

Försäljningen av mobiler i Europa, Mellanöstern och Afrika landade på drygt 93 miljoner enheter under årets tredje kvartal. Det är en ökning med 2,1 procent jämfört med samma kvartal förra året, och ett trendbrott under 2020.

Angripen av AI

26 november 2020

Cyberkriminella tar hjälp av AI för att begå brott, bland annat används AI för social manipulering, ransomwareattacker och för att skapa deep fakes. Det visar en ny rapport från Europol.

Molnhype av corona

25 november 2020

Under 2021 förväntas de globala investeringarna i det publika molnet öka med drygt 18 procent och därmed omsätta 305 miljarder dollar. Det menar analysföretaget Gartner.

Spioner i dammsugaren

25 november 2020

Den populära robotdammsugaren kan användas av hackare för att lyssna på dig i ditt hem. Trots att den saknar mikrofon.