Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

SKR vill ha mer fjärr

SKR välkomnar regeringens ja till fjärrundervisning när skolan saknar behörig lärare eller har ett begränsat elevunderlag. Enligt SKR borde undervisningsformen dock kunna godkännas för fler årskurser.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 6 mars 2020 digit

pojke ligger och tittar ner i gräset med förstoringsglas.jpg

– Det har varit en lång process och vi välkomnar att det nu kommer ett förslag. Fjärrundervisning är ett gott exempel på hur digitalisering kan bidra till en ökad likvärdighet, säger Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad på Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.

– Vi ser att regeringen delar vår bild om att detta är en viktig åtgärd för att öka möjligheterna för huvudmännen att ge alla elever en kvalitativ och jämlik undervisning. Det är ett stort steg i rätt riktning men vi anser att möjligheterna behöver bli ännu mer omfattande.

SKR vill ha mer

I regeringens förslag innehåller tillåtelse av fjärrundervisning för moderna språk från årskurs 6, och alla övriga ämnen utom praktisk-estetiska från årskurs 7. Tidigare har SKR dock föreslagit att liknande förhållande ska kunna råda även för yngre elever.

– I debatten kan man höra farhågor kring fjärrundervisning för yngre elever, samtidigt är vi överens om att även dessa elever behöver möta behöriga lärare. Små skolor på landsbygd kan ha svårt att rekrytera behöriga lärare i alla ämnen, och det är där de yngsta eleverna går. Att använda fjärrundervisning är ett sätt att möta den verklighet som finns, då måste vi tillåta att den utvecklas även för yngre elever i vissa ämnen.

Dessutom argumenterar man för att även gymnasielever borde omfattas och att dessa elever borde kunna välja att läsa en utbildning på distans.

– SKR anser att möjligheterna till fjärrunder­­­visning borde vara de samma i alla årskurser, säger Per-Arne Andersson.

Källa: SKR

Fjärrundervisning

Fjärrundervisning är interaktiv undervisning som bedrivs med informations- och kommunikationsteknik där elever och lärare är åtskilda i rum men inte i tid (1 kap. 3 § skollagen). Det ska finnas en handledare närvarande i den lokal där eleven befinner sig. (5 a kap skolförordningen).

 

Senaste nytt

Robotens ögon

24 september 2020

Ny teknologi från Örebro universitet kommer att underlätta för operatörer att styra robotar under vatten. Den nya kunskapen kommer till stor nytta för bland annat gas- och oljeindustrin.  

Bättre sving med AI

24 september 2020

En AI-baserade app och en smart klocka ska kunna få din sving att nå nya nivåer. 

Bäst på stadsnät

23 september 2020

Mittnät har utsetts till årets stadsnät. Motiveringen till utnämningen är bland annat förmågan att ta tillvara nio kommuners olikheter och att dela med sig av erfarenheter.

Twitter väljer vita

23 september 2020

Twitters algoritm behandlar inte svarta ansikten på samma sätt som vita. Diskrimineringen upptäcktes efter en liknande diskriminering i videomötesprogrammet Zoom.

Dödsorsak ransomware

22 september 2020

På grund av en ransomware-attack kunde en tysk ambulans inte åka till närmsta sjukhus. Färden tog en timme extra, vilket ledde till att en patient omkom.

Osund gaming

22 september 2020

Dataspelsberoende är ett nytt diagnostiserbart beroende. Ett forskningsprojekt på Luleå universitet ska nu öka den vetenskapliga förståelsen för diagnosen.