Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

SKR vill ha mer fjärr

pojke ligger och tittar ner i gräset med förstoringsglas.jpg

SKR välkomnar regeringens ja till fjärrundervisning när skolan saknar behörig lärare eller har ett begränsat elevunderlag. Enligt SKR borde undervisningsformen dock kunna godkännas för fler årskurser.

– Det har varit en lång process och vi välkomnar att det nu kommer ett förslag. Fjärrundervisning är ett gott exempel på hur digitalisering kan bidra till en ökad likvärdighet, säger Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad på Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.

– Vi ser att regeringen delar vår bild om att detta är en viktig åtgärd för att öka möjligheterna för huvudmännen att ge alla elever en kvalitativ och jämlik undervisning. Det är ett stort steg i rätt riktning men vi anser att möjligheterna behöver bli ännu mer omfattande.

SKR vill ha mer

I regeringens förslag innehåller tillåtelse av fjärrundervisning för moderna språk från årskurs 6, och alla övriga ämnen utom praktisk-estetiska från årskurs 7. Tidigare har SKR dock föreslagit att liknande förhållande ska kunna råda även för yngre elever.

– I debatten kan man höra farhågor kring fjärrundervisning för yngre elever, samtidigt är vi överens om att även dessa elever behöver möta behöriga lärare. Små skolor på landsbygd kan ha svårt att rekrytera behöriga lärare i alla ämnen, och det är där de yngsta eleverna går. Att använda fjärrundervisning är ett sätt att möta den verklighet som finns, då måste vi tillåta att den utvecklas även för yngre elever i vissa ämnen.

Dessutom argumenterar man för att även gymnasielever borde omfattas och att dessa elever borde kunna välja att läsa en utbildning på distans.

– SKR anser att möjligheterna till fjärrunder­­­visning borde vara de samma i alla årskurser, säger Per-Arne Andersson.

Källa: SKR

Fjärrundervisning

Fjärrundervisning är interaktiv undervisning som bedrivs med informations- och kommunikationsteknik där elever och lärare är åtskilda i rum men inte i tid (1 kap. 3 § skollagen). Det ska finnas en handledare närvarande i den lokal där eleven befinner sig. (5 a kap skolförordningen).

 

6 mars 2020 Uppdaterad 22 februari 2021 Reporter Tim Leffler digit Foto Adobestock

Senaste nytt

Cyberattacker som service

5 mars 2021

Två av tre ransomware-attacker utförs av cyberkriminella som inte har utvecklat den skadliga koden själva, utan har köpt tjänsten via till exempel dark web. Det visar en rapport som går igenom cyberattacker 2020.

Färre kakor i Chrome

5 mars 2021

Google fasar nu ut tredjepartskakorna i Chrome som ett steg i att bli mer måna om användarnas personliga integritet. Samtidigt är det oklart vad det kommer innebära för alla som gör reklam via Google Ads.  

Livetracka Postnord

4 mars 2021

Nu går det i 37 svenska städer att följa sina e-handlade paket på karta i realtid. Funktionen finns både på postnord.se och i deras app, och ska snart täcka in nästan hela landet. 

Covidpass med blockkedja

4 mars 2021

Delstaten New York har börjat testa en app baserad på blockkedjeteknik som påvisar ifall personer har tagit vaccin mot covid-19 eller mottagit ett negativt provresultat. Appen ska snabba på öppnandet av samhället. 

Ny look i Outlook

4 mars 2021

Outlook får ett nytt utseende som ska göra det lättare att organisera och planera. Dessutom kommer en ny automatiserad mötesbokare.

Nya språk för Webex

3 mars 2021

Cisco inför ett utökat språkstöd i Webex. Det innebär översättning i realtid för drygt 100 språk, bland annat svenska och övriga nordiska språk.