Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Jakten på rätt edtech

Att leta efter digitala läromedel kan vara en djungel för lärare och skolledare. I det Vinnova-finansierade projektet Swedish Edtest får lärare och edtech-bolag chansen att träffa varandra för att tillsammans utveckla morgondagens digitala skolverktyg. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 5 mars 2020 it i skolan

bok ligger uppbläddrad utomhus i solen.jpg

– Eleverna är de stora vinnarna om verksamhet och bolag hittar bra former för att tillsammans utveckla digitala lärresurser. Swedish Edtest ska bidra till ökad kunskap för alla parter som lärare, skolhuvudmän, elever och entreprenörer, säger Sara Lundberg, tf utvecklingschef på Uppsala kommuns utbildningsförvaltning.

Den Vinnova-finansierade, nationella testbädden Swedish Edtest genomförs under två år och testperioderna är fördelade under perioden. Målet är att strukturerade testbäddar ska bli en självklar del i utvecklingen av digitala läromedel. Kunskapen hos båda sidor är nödvändig för att utvecklingen ska sätta elevernas bästa i centrum.

Vi arbetar för att sätta beprövad, pedagogisk erfarenhet i centrum för produktutvecklingen.

– Beställarkompetens behöver öka när det gäller digitala lärresurser till utbildningsväsendet och inom många delar av skolväsendet. Den digitala marknaden skiljer sig från den analoga och både verksamhet och entreprenörer tjänar på ett tätare samarbete här.

– Lärare, rektorer och skolhuvudmän kan känna sig osäkra i dialog med techbolag, som i sin tur har dålig koll på vad skolvärlden egentligen efterfrågar och hur deras praktiska och ekonomiska verklighet ser ut. Vi vill öppna upp och skapa en arena där lärande och kunskap om varandras verklighet ökar.

Erfaren forskare

Skolorna som är med i projektet har aktivt valt att delta i Swedish Edtest, precis som de cirka 70 entreprenörerna från hela världen som anmält sitt intresse. Inför varje testomgång matchas skolor och bolag utifrån lärarnas önskemål om vad de vill testa och bolagens beskrivning av produkten.

Fyra av Uppsalas grundskolor deltar i den nationella testbädden. Efter varje testperiod på ca tre-fyra veckor sammanfattar och utvärderar lärarna sina upplevelser av såväl läromedlet som testprotokollet. Forskaren Anna Åkerfeldt, som har lång erfarenhet av arbete med att värdera digitala läromedel, är ansvarig för utvecklingen av protokollet.

– Det krävs inga förkunskaper hos skolorna eller lärarna som vill vara med i projektet men det ska finnas en vilja att lära och en nyfikenhet över att få vara med och utveckla digitala läromedel för framtiden. Företagen som deltar får inte betalt utan ska också drivas av en genuin vilja att närma sig skolvärlden och utveckla sina produkter utifrån användarnas synpunkter och behov.

Väg genom djungeln

Utbytet mellan lärarna och de skolor som deltar är ett viktigt inslag i testbädden.

– Vi arbetar för att sätta beprövad, pedagogisk erfarenhet i centrum för produktutvecklingen och för att lärarna ska känna sig bekväma med att bjuda in bolag att testa sina produkter. Vi kommer också att skapa olika arenor för kunskapsspridning inom och utanför projektet. Här blir digitala plattformar viktiga redskap.

Sara Lundberg ser fram mot den andra testperioden som startar i höst.

– Första gången man gör något nytt är alltid lite skakigt men inför den testperioden som startar i höst kommer lärarna ha inhämtat kunskap gällande vad de kan ställa för krav och vad de kan fråga efter i valet av läromedel att testa.

– Bolagen kan i sin tur testa sina produkter en omgång till, enligt de synpunkter de fått in under våren. Idag kan det ibland upplevas som en djungel för skolor och lärare att leta bland de många digitala läromedel som finns på marknaden.

Swedish Edtest

I den nationella testbädden ingår representanter från hela landet och hela utbildningskedjan.

Projektpartners är Nacka kommun, Uppsala kommun, Lidingö kommun, Academedia, Nackademin, Företagsekonomiska institutet, FEI, Falkenbergs kommun, Halmstad kommun, Högskolan i Halmstad, ABB gymnasiet i Västerås, Lilla Nackas skolor och förskolor, NetPort Science Park som driver klustret Edtech Southeast Sweden, Region Halland, och branschorganisationen Swedish Edtech Industry.

I referensgruppen ingår forskare, myndigheter och representanter från Helsingfors stad och Nesta i Storbritannien. 

Rekommenderad läsning

solnedgang-over-centrala-uppsala.jpg
video

Uppsala uppskattar Teams

5 nov 2018 it i skolan

Med hjälp av Teams har utbildningsförvaltningen i Uppsala fått ny energi i arbetet med digitalisering. Nu kan information delas snabbt och enkelt och ger också möjlighet till nya samarbeten mellan pedagoger och rektorer.

tre-barn-som-skrattar-tillsammans.jpg

Appar glömmer barnen

13 nov 2018 it i skolan

Lärare i förskolan använder ofta plattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men barnen lär sig i första hand att spela och tar inte till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

flicka tittar i en kamera, bild från sidan.jpg
video

Mot en skapande förskola

16 apr 2019 it i skolan

För en lyckad digitalisering i förskolan är det avgörande att pedagogerna är engagerade och låter barnen skapa. Då kan barnen ta sin kreativitet med sig hem och risken minskar att plattor blir till digitala barnvakter, menar didaktikforskaren Susanne Kjällander.

fyra barn på mjuk filt.jpg
video

Master för framtidens skola

1 jul 2019 it i skolan

Linnéuniversitetet startar en masterutbildning där både teknik- och pedagogikintresserade ska kunna utveckla sina färdigheter. Förhoppningen är att utbilda personer för både företag och skolor som kan föra digitaliseringen framåt. 

skolmaterial.jpg
video

Den ultimata skolan

23 okt 2019 it i skolan

Sverige lägger minst pengar på läromedel i hela Europa, samtidigt som skolan lever i en brytningstid mellan traditionell undervisning och ett mer digitalt arbetssätt. Att i läromedel och undervisning kombinera beprövad erfarenhet och nydanande verktyg är lika spännande som utmanande. Det menar Libers vd Anna Settman.

jordglob-960640.jpg
video

Så förändrar IoT skolan

24 sep 2019 it i skolan

Forskaren Jan Hylén ser över möjligheterna med IoT i skolan, ett tidigare outforskat område. Hans arbetsgrupp tittar bland annat på hur man kan mäta och följa elevers lärande för att ge mer individuell hjälp och minska betydelsen av enstaka prov. 

bok uppslagen över äpple.jpg

Uppgraderad utbildning

25 nov 2019 it i skolan

Med stöd från Vetenskapsrådet kan tio svenska lärosäten nu utveckla arbetet med att stärka lärarutbildares förmåga att undervisa kring digitala teknologier. Investeringen i forskarskolan Upgrade ligger väl i led med regeringens strategi för skolans digitalisering.

plus minus gånger delat med-tecknen.jpg

Lärare saknar boken

19 feb 2020 it i skolan

Lärare upplever att de har sämre koll på hur elever tänker när de löser en matteuppgift via digitala läromedel jämfört med en lärobok i matematik. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.

benen syns på tre barn som sitter på mur med dator.jpg

SKR kräver ersättning

31 jan 2020 it i skolan

Staten bör ersätta kommuner och privata aktörer för deras kostnader i samband med införandet av digitala nationella prov. Enligt SKR kommer annars investeringarna äta upp andra viktiga satsningar i skolan.